چگونه کمدی ما را به انسان های بهتری تبدیل می کند؟

کدخبر: 2375857

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک عصر دلچسب پاییزی در کنار دوستان و یا خانواده خود، به سکانس های یک فیلم کمدی خندیده باشید. اما تا به حال این پرسش را مطرح کرده اید که طنز برای چیست؟ کمدی چگونه بر همه جنبه های زندگی و ذهن افراد اثر می گذارد؟ کمدی ها چگونه تغییرات بزرگ در شخصیت و روان افراد ایجاد می کنند؟ در این مقاله که به کوشش وب سایت دی دی فیلم، تهیه شده است، قصد داریم کمدی و آثار آن بر زندگی افراد و هم چنین تاریخچه پیدایش کمدی را بررسی کنیم و در ادامه با یکی از جنجالی ترین کمدی های سال های اخیر سینمای ایران آشنا شویم.

کمدی، چیزی بیشتر از یک خنده از ته دل برای گذراندن یک شب طولانی است و طنز، چیزی بیشتر از وسیله ای برای سرگرم شدن می باشد. کمدی، در تار و پود زندگی روزمره ما در هم تنیده شده است؛ چه در حال تعریف کردن یک داستان سرگرم کننده برای دوستانتان باشید، چه در جمع خانوادگی، جکی بانمک تعریف کنید، طنز در همه لایه های زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد.

تاثیر روان شناختی کمدی بر زندگی افراد

اثر کمدی، یک اثر روان شناختی است که باعث می شود افراد، وقتی اطلاعات را طنز آمیز و در قالب کمدی دریافت می کنند،  بهتر به خاطر بسپارند و به گونه ای، این اطلاعات وارد ناخودآگاه افراد می شود. به عنوان مثال، وقتی به دانش‌آموزان مفهوم جدیدی به شیوه‌ای طنز آمیز آموزش داده می‌شود، مثلاً از طریق یک داستان خنده‌دار، در مقایسه با اینکه به شیوه‌ای غیر طنز آموزش داده شود، معمولاً بیشتر احتمال دارد که آن مفهوم را به خاطر بسپارند. یکی از مزایای اصلی طنز این است که افراد عموما بهتر می توانند اطلاعاتی را که به عنوان طنز درک می کنند، به خاطر بسپارند.

اثر خنده و کمدی می تواند بسیار مفید باشد و طنز به طور کلی طیف گسترده ای از مزایا مانند افزایش انگیزه و افزایش سطح انرژی را به افراد ارائه می دهد. علاوه بر این، کمدی و طنز، علاوه بر بهبود حافظه، فواید متعدد دیگری نیز دارد.

  • دیدن فیلم های کمدی و محتواهای خنده دار، سطح انرژی را افزایش می دهد. خواندن یا دیدن چیز های خنده دار تأثیر مثبت و انرژی بخشی دارد.
  • خندیدن به سکانس های کمدی، احساسات منفی را کاهش می دهد و آنها را از احساسات منفی مانند عصبانیت یا اضطراب دور می کند.
  • کمدی ها منجر به افزایش انگیزه و احساسات می شوند و افزودن طنز به همه چیز می تواند آن را برای دیگران جالب تر و جذاب تر کند.
  • شوخ طبع بودن افراد و به کار بردن طنز در زندگی روزمره، می تواند باعث شود دیگران با دید مثبت تری به افراد نگاه کنند.

00

 

علاوه بر این، باید گفت که کمدی تنها برای ساعتی خندیدن نیست و اکثر مجموعه های کمدی سعی دارند که از طریق خنداندن مخاطب، مفهومی عمیق را به آنها انتقال دهند و انتقال این مفاهیم از طریق طنزی که ساده به نظر می رسد، بسیار موثر تر از انتقال پیام های گل درشت و مستقیم در برخی درام های اجتماعی می باشد؛ شاید افراد زیادی در میان مردم باشند که مفاهیم به جا مانده از مجموعه های معروف طنز را بیشتر از هر چیز دیگری به یاد بیاورند.

تاریخچه کمدی در جهان

کمدی یک ژانر داستانی است که شامل گفتارها یا آثاری است که برای خنداندن یا سرگرم کردن از طریق القای خنده، به ویژه در تئاتر، فیلم، استندآپ کمدی، تلویزیون، رادیو، کتاب یا هر رسانه دیگری در نظر گرفته شده است و کمدی می تواند سیاسی، اجتماعی و یا مفهومی باشد. این اصطلاح از یونان باستان سرچشمه گرفته است.

از سال های قبل از میلاد، آریستوفان، نمایشنامه طنز و نویسنده طنز تئاتر یونان باستان، اولین کمدی را نوشت؛ بنابراین می توان تاریخچه پیدایش کمدی را از یونان دانست. اولین فیلم کمدی سال (1895) به کارگردانی و تهیه کنندگی پیشگام سینما، لوئیس لومیر بود. مشهورترین بازیگران کمدی در دوران فیلم صامت (1895-1927)، چارلی چاپلین، هارولد لوید و باستر کیتون بودند. می توان گفت که کمدی با آثار چارلی چاپلین، شناخته شد. شاهکارهای چاپلین مردم زیادی را در سراسر جهان در ابتدای قرن بیستم خندانده است و می توان او را نقطه عطف کمدی در سینمای جهان دانست.

کمدی در آثار سینمایی و تلوزیونی ایرانی

کمدی در سینمای ایران پس از انقلاب، با آثار تا حدودی موفق ادامه پیدا کرد. از جمله این آثار می توان اجاره نشین ها، آدم برفی، لیلی با من است، مارمولک، مرد عوضی و ... را نام برد. کمدی در ایران همواره جایگاه تثبیت شده ای در میان مردم داشته است و مردم در دوره های مختلف، به کمدی هایی با موضوعات روز خندیده اند.

سیاست، معضلات اجتماعی، شوخی هایی با تکه کلام های روز، ریشه های فرهنگی و همبستگی های ملی، مسائلی هستند که بن مایه کمدی های ایرانی بوده اند و مردم به هر روی، به هرکدام از این مسائل در قالب طنز خندیده اند، مفهومی جدی برایشان یاد آوری شده است و یا حتی برای معضلی اجتماعی و غم انگیز گریه کرده اند.

00

 

اما به مرور، کمدی در سینما و تلوزیون ایران، رو به افول رفت و این پیام های آموزنده و معنادار، جای خود را به محتواهای مبتذل و ضعیفی دادند که پر از شوخی های جنسی و جوک های سیاسی بودند. این مساله، سینمای طنز ایران را با کاهش مخاطب همراه کرد و عده ای از کسانی که توقع بالایی از یک کمدی سینمایی داشتند، با سینما قهر کردند و امروزه شاهد افزایش این گونه طنزها در سینما و تلوزیون هستیم که به نظر می رسد با این وجود، نمی توان آینده خوبی برای کمدی در ایران متصور شد.

فیلم سینمایی دینامیت، کمدی پرفروش و جنجالی

در ادامه صحبت درباره فیلم های سینمایی کمدی ایرانی به فیلم سینمایی دینامیت، ساخته مسعود اطیابی می رسیم. دینامیت را می توان فیلمی موفق دانست که توانسته به دل تماشاگران راه پیداکند و تا حد زیادی خنده دار باشد. انتخاب موضوعی جنجالی که تقابل طلبه ها با دخترانی امروزی را نشان می دهد، به خودی خود به آمار فروش بالای دینامیت کمک کرد.

به طور کلی دینامیت، خنده را بر لب عموم مردم آورد و صحنه هایی خنده دار ایجاد کرد که در ذهن مردم ثبت شده است و باعث شد تا عده زیادی به تماشای فیلم سینمایی دینامیت در سینما بنشینند و عده دیگری با دانلود دینامیت، آن را در خانه و در کنار عزیزانشان ببینند و لذت ببرند؛ بنابراین در منظر پایانی، اطیابی در ساخت دینامیت موفق بوده است و فیلمی پرفروش را به سینما عرضه کرده است.

در پایان باید گفت برای دانلود دینامیت و دسترسی به منبع بی پایانی از فیلم ها و سریال های ایرانی و خارجی، می توانید به وب سایت دی دی فیلم به آدرس didifilm.com مراجعه کنید و با دانلود کردن این مجموعه ها لحظات خوشی را در کنار خانواده و دوستان تجربه کنید.

 

 

 

ارسال نظر: