سود سوزآور مورد نیاز هر صنعتی

کدخبر: 2375877

سود سوزآور یک ماده شیمیایی با فرمول NaOH است که در صنعت با نام هایی همچون هیدروکسید سدیم و سود پرک شناخته شده است. سود سوزآور به عنوان ماده ای خورنده در طیف وسیعی از صنایع با درصد خلوص های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به معرفی کاربردهای این ماده شیمیایی در صنایع مختلف و طرز فرآیند تولید آن اشاره می کنیم.

اشکال مختلف سود سوزآور

Picture1

سود سوزآور در اشکال مختلفی همچون مایع، پولکی، دانه ای، مکعبی و بلوکی یافت می شود که فرم های مایع و پولکی آن بسیار کارآمدتر از انواع دیگر هستند. این ماده از طریق الکترولیز محلول کلرید سدیم تولید می شود که در دمای اتاق، جامد، مومی شکل و بی بو است. نکته قابل توجه در این است که هیدروکسید سدیم را نباید در جای مرطوب قرار دهید؛ زیرا این ماده می تواند به راحتی آب را جذب خود کند.

فرآیند تولید سود سوزآور

سود سوزآور تولید شده، از الکترولیز محلول آب نمک حاصل می شود که در آن یکی از سه سلول جیوه، دیافراگم و غشاء استفاده می شود. ماده اولیه در این فرآیند، یک نوع نمک معمولی است که به صورت رسوبات زیر زمینی توسط پمپ های فشار قوی آب به سطح زمین آورده می شود. فرآیند سلول جیوه یا دیافراگم روشی است که بیشتر برای تولید این ماده شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در چند سال اخیر، به دلیل وضع اقتصادی و زیست محیطی از روش سلول غشایی هم استفاده می شود.

 

سود سوزآور با چه موادی واکنش می دهد؟

Picture1

همانطورکه اشاره کردیم، سود سوزآور یا همان هیدروکسید سدیم یک ماده شیمیایی خورنده است که با برخی از فلزات مانند آلومینیوم، منیزیم، روی و قلع به شدت واکنش می دهد. علاوه براین، رقیق شدن هیدروکسید سدیم در آب نیز می تواند خطرناک باشد؛ زیرا زمانی که سود سوزآور با آب واکنش نشان می دهد، گرمای قابل توجه ای آزاد می کند. در نتیجه، این نوع واکنش ممکن است، منجر به انفجار شود.

واکنش سود سوزآور با برخی قندها مانند مالتوس، گالاکتوز و فروکتوز می تواند باعث تولید مونوکسید کربن شود. به همین دلیل، سود سوزآور بدون رعایت قوانین ایمنی قابل استفاده نیست و باید در هنگام نگهداری نکاتی را در نظر گرفت.

کاربردهای صنعتی سود سوزآور

  • سود سوزآور در پالایش نفت خام برای حذف ناخالصی های گوگرد کاربرد دارد.
  • سود پرک در ساخت نمک های سدیم و مواد شوینده، تنظیم pH و سنتز ترکیبات آلی استفاده می شود.
  •  هیدروکسید سدیم در پالایش سنگ معدن بوکسیت که از آن فلز آلومینیوم استخراج می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در صنعت نفت از هیدروکسید سدیم برای افزایش قلیایی سیستم های حفاری، افزایش ویسکوزیته و خنثی کردن هرگونه گاز اسیدی مانند سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن استفاده می گردد.

صنایع مرتبط با سود سوزآور قلیایی

  • تولید حلال های شیمیایی
  • تولید آلومینیوم در صنایع فولاد و متالوژی
  • پالایش نفت خام و روغن های معدنی در صنعت پتروشیمی
  • پاک کننده ها و شوینده های صنعتی
  • مواد اولیه در ساخت رنگدانه و رنگ های صنعتی
  • پیشگیری از بیماری های گیاهی و حفاظت از آنها در زمینه باغبانی

کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع غذایی

  • شستشوی میوه و سبزیجات
  • فرآوری شکلات و نوشیدنی
  • رفع تلخی زیتون
  •  غذاهای کنسروی

آیا سود سوزآور خطرناک است؟

Picture1

 

 

با رعایت برخی از نکات ایمنی در مورد نگهداری و طرز استفاده آن، شما می‌توانید از حوادث غیر منتظره جلوگیری کنید. در ادامه به برخی از این نکات ایمنی اشاره می‌کنیم:

ذخیره سازی: در بسته بندی‌های کوچک در محیطی خنک، خشک، دارای تهویه مناسب و به دور از مواد معدنی و آلی به ویژه اسیدها نگهداری کنید.

نحوه استفاده از سود پرک: هنگام کار با آن از دستکش ایمنی، کفش، ماسک مخصوص و لباس ایمنی استفاده کنید.

تجهیزات کافی: در کارگاه هایی که با مواد شیمیایی خطرناک کار می کنند، باید تجهیزاتی همچون دوش آب، محلول برای شستشوی چشم و برخی از وسایل دیگر در کارگاه وجود داشته باشد؛ زیرا این ماده شیمیایی ماهیتی بسیار خورنده دارد و در صورت برخورد، باعث سوختگی شدید می شود.

 همچنین بهتر است، کارگاه را به کپسول‌های آتش نشانی مجهز کنید تا از بروز هرگونه مشکل، مانند اشتعال جلوگیری کنید. اگرچه، این ماده غیر قابل اشتعال است اما در تماس با آب و برخی از مواد دیگر حرارت بسیار بالایی تولید می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نکات ایمنی کار با مواد شیمیایی در آزمایشگاه، کارگاه و خانه اینجا را کلیک کنید.

خرید و قیمت سود سوزآور

از آنجایی که این ماده شیمیایی در صنایع مختلفی کاربرد دارد با درصد خلوص های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، درصد خلوص مواد آزمایشگاهی و صنعتی از یک دیگر متفاوت است. به همین دلیل، برای خرید هیدروکسید سدیم باید اطلاعات کافی در این حوزه داشته باشید تا بتوانید بسته به کاربرد مورد نظر خود، این محصول را خریداری کنید.

تولید کنندگان و تامین کنندگان، سود سوزآور مایع را به صورت محلول های 50% و 73% به بازار عرضه می کنند. قیمت سود سوزآور بر اساس قیمت روز سود مایع در بازار و بورس کالا تعیین می شود. شرکت های برتر ایرانی مانند تدارک صنعت کاغذ کرمان قیمت هایی را در محدوده مشخصی تعیین می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجموعه تدارک صنعت کاغذ کرمان و خرید مواد اولیه شیمیایی با کیفیت به سایت این مجموعه به نشانی https://www.kepsico.com/ مراجعه نمایید.

 

 

 

ارسال نظر: