مزیت‌ها و انوع پروژکتورهای ال ای دی

کدخبر: 2376102

پروژکتور ال ای دی از جمله چراغ‌هایی است که نقش بسیار عظیمی در روشنایی مکان‌های بزرگ از ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های وسیع تا استخرها و فروشگاه‌ها و فضاهای کوچک دارد در واقع سهم روشنایی پروژکتور ال‌ای‌دی در این دسته از فضاها آنقدر زیاد است که می‌توان از سهم دیگر انواع ادوات روشنایی به کل چشم‌پوشی کرد.

پروژکتور ال‌ای‌دی در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر و نور افکن‌های نسل گذشته تا حدود 80 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و این مصرف کمتر به معنی تولید حرارت کمتر و هم‌چنین طول عمر بالاتر چراغ است، هم‌چنین پروژکتور ال‌ای‌دی نور با کیفیت‌تری نیز تولید می‌کند به همین دلیل شاید اقدام به تعویض پروژکتورهای قدیمی با نورافکن ال‌ای‌دی بهترین اقدام در جهت نورپردازی اصولی فضا و هم‌چنین کاهش هزینه‌های روشنایی باشد.

پروژکتور ال ای دی

علاوه بر موارد بالا شاخص‌هایی مانند شاخص نمود رنگ و یا CRI در پروژکتور LED بسیار بالاتر از سایر انواع قدیمی‌تر آن است. هم‌چنین پروژکتور ال‌ای‌دی با زاویه تابش‌های مختلف تولید و در بازار روشنایی عرضه می‌شود و به این صورت می‌توانید نور را با تنظیم زاویه تابش به فضای مورد نظر بتابانید و از این طریق نورپردازی‌ای کاملا بهینه خواهید داشت.

در واقع دلایل بسیار زیادی برای جاگزین کردن پروژکتو ال‌ای‌دی وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها و هم‌چنین مزیت‌های این چراغ نسبت به نورافکن‌های قدیمی پرداخته‌ایم:

  1. مصرف انرژی فوق­‌العاده کمتر پروژکتور LED
  2. تولید حرارت بسیار کمتر در پروژکتور ال‌ای‌دی نسبت به پروژکتورهای قدیمی
  3. طول عمر بالای پروژکتور ال‌ای‌دی ( 12 برابر پروژکتورهای قدیمی)
  4. کیفیت نور فوق­‌العاده و حرفه‌ای پروژکتور ال‌ای‌دی و نمایش رنگ طبیعی اجسام با CRI بیشتر از 85 (در پروژکتورهای قدیمی این عدد نزدیک به 50 است)
  5. قابلیت تنظیم زاویه تابش و تهیه پروژکتور ال‌ای‌دی با زاویه تابش دلخواه
  6. قابلیت تنظیم شدت و کم و زیاد کردن نور با تهیه پروژکتور ال‌ای‌دی ماژولار
  7. پروژکتور ال‌ای‌دی با هر سه دمای رنگ آفتابی، مهتابی و طبیعی در دسترس هستند.

انواع پروژکتورهای ال‌ای‌دی

پروژکتورهای ال‌ای‌دی به طور معمول با توجه به کاربردشان  به دو دسته پروژکتور SMD یا Surface Mounted Diodes و پروژکتور COB یا Chip on Board تقسیم می‌شوند. ممکن است شما هم هنگام خرید پروژکتور ال‌ای‌دی با این سول مواجه شوید که کدام یک از این دو نوع پروژکتور ال‌ای‌دی بهتر هستند؟ پیش از این که به سوال COB یا SMD پاسخ بدهیم، اول باید بببینیم هر کدام از این دو به چه معنی‌اند؟

عمده تفاوت بین چیپ‌های  COB و SMD در نوع قرارگیری دیود‌های آن‌ها است. دیودهای نوری پروژکتور SMD بر روی یک سطح نصب شده‌اند و همین امر موجب می‌شود تا  پروژکتور حجم کمتری را اشغال کند و باریک‌تر باشد. به همین دلیل به پروژکتورهای SMD پروژکتورهای فشرده نیز می‌گویند. برای مثال پروژکتور SMD ۲۰۰ وات اکووات بازده نوری بسیار بالایی دارد و به دلیل زاویه تابش گسترده ۱۲۰ درجه بهترین گزینه برای روشن کردن محیط‌های باز، باغات، پارک‌ها و انبارها و غیره است.

پروژکتور SMD بسته به مدل قابلیت تولید نور در رنگ‌های مختلف را نیز دارا است و از این رو طرفداران خاص خود را دارند. پروژکتور COB  نسبت به پروژکتور SMD کیفیت نوری و شاخص نمود رنگ CRI بالاتری دارد.

پروژکتور COB زاویه تابش محدودتری نسبت به پروژکتورهای SMD دارند و زاویه تابش ۹۰ درجه‌ای پروژکتور های COB اکووات با رفلکتور مخصوصی که دارند، باعث می شود تا نور به صورت متمرکز به هدف تابانده شود. این پروژکتورهای ال ای دی قابلیت تولید نورهای رنگی ندارند ولی در عوض نوری که تولید می‌کنند کیفیت بالاتری نسبت به پروژکتور اس ام دی دارد.

بازدهی نوری پروژکتور SMD در گذشته نسبت به پروژکتور COB  در سطح پایین‌تری قرار داشت اما امروزه با پیشرفت علم و استفاده از تکنولوژی جدیدتر، پروژکتورهای SMD لومن بر وات بسیار بالاتری نسبت به پروژکتورهای COB دارند اما کماکان شاخص نمود رنگ آن‌ها در سطح پایین‌تری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پروژکتورهای LED و مشاوره رایگان نورپردازی فضای خود با مهندسین فنی تیم اکووات تماس بگیرید.

 

برچسب ها : پروژکتور ال ای دی,پروژکتور led,پروژکتور SMD,پروژکتور COB

 

ارسال نظر: