مس ضایعات نیست!!! قیمت ضایعات مس در کشور سر به فلک کشید

کدخبر: 2376139

رشد صنعت در بسیاری از کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه به طور مستقیم به وجود فلزات ارزشمندی همچون فلز مس وابسته است. مس و ضایعات آن در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت ضایعات مس همانند دیگر فلزات کاربردی در صنایع به عوامل مختلفی بستگی دارد و همین عوامل هستند که موجب افت و خیزها و نوساناتی در قیمت روز ضایعات مسی می شوند.

قدمت فلز مس در طبیعت عمری به اندازه طول تاریخ بشر دارد. مس کاربردهای بسیار زیادی در صنایع دارد. از این فلز آلیاژهای بسیار کاربردی و ارزشمندی ساخته می شود که می توان از آن ها در صنایعی همچون صنعت کشاورزی، حمل و نقل، هوافضا، کاغذسازی و... استفاده کرد. خواص بی نظیر مس همچون چکش خواری، مقاومت کششی بالا، مقاومت بالا در برابر خوردگی، قابلیت ماشین کاری و موارد بسیار دیگر است که باعث شده از این فلز و مشتقات آن استفاده های گوناگونی شود. این روزها تولیدکنندگان به جهت کاهش هزینه ها و کمک به سلامت محیط زیست، اقدام به بازیافت فلزات مس کرده و آن ها را به صورت ضایعات مسی به بازار عرضه می کنند. قیمت ضایعات مس به نسبت فلزات اولیه به صرفه تر است. در این مطلب قصد داریم به دلایل افزایش ناگهانی قیمت ضایعات مس در بازار ایران بپردازیم.

521

 

مس ضایعات نیست

این روزها به دلیل افزایش قیمت ناگهانی ضایعات فلزات دیگر نمی توان گفت این محصولات تنها ضایعاتی بی ارزش و ناکارآمد هستند. مس و ضایعات آن جزء پرمصرف ترین محصولات صنعتی هستند که در مکان های مختلفی از آن ها استفاده می شود. ضایعات مس تا چندی پیش به طور انبوه و با قیمت هایی به مراتب کمتر از فلز خالص مس به بازار عرضه می شد. اما متاسفانه به دلیل تورم حاکم در بازار و رشد غیر قابل پیش بینی نرخ دلار و ارز در بازار داخلی، این روزها شاهد سیر صعودی قیمت مس در بازار هستیم.

قیمت ضایعات مس در کشور به ناگهان سر به فلک کشیده و آنچنان افزایش یافته که نگرانی برخی از مصرف کنندگان را در صنایع مختلف برانگیخته است. برای این افزایش قیمت ها نرخ ثابتی وجود ندارد. عوامل زیادی در افزایش قیمت ها موثر هستند. زمانی که قصد خرید ضایعات مسی در بازار دارید، با لیست قیمت های متفاوتی روبرو خواهید شد. قیمت روز ضایعات مسی برای هر شرکت تولید کننده ای متفاوت از دیگری است. در واقع بسته به اینکه محصول خود را از بازارهای خرده فروشی تهیه کنید یا به نمایندگی ها و شرکت های واسطه ای مراجعه کنید، تعرفه های متفاوتی به شما پیشنهاد می شود.

یکی از دلایل عمده این تفاوت قیمت ها، هزینه های جانبی است که بر شرکت های مختلف تحمیل می شود. بنابراین اگر جزء مصرف کنندگان اصلی ضایعات مسی هستید، بهتر است پیش از هر اقدامی سری به فروشگاه ها و نمایندگی های مختلف زده و لیست قیمت روز ضایعات مسی را بررسی کنید. افزایش نرخ دلار و ارز در روزهای اخیر، لیست قیمت ها را به شکلی غیر قابل باور تغییر داده و از این رو بهترین راه برای اطلاع از قیمت روز محصولات، استعلام اینترنتی تعرفه هاست.

 

521

 

اوج گرفتن قیمت ضایعات مس در بازار ایران

نوسانات قیمت فلزات از جمله قیمت ضایعات مس در بازار، در بسیاری موارد از کنترل تولیدکنندگان و مسئولین فعال در حوزه صنعت خارج است. این افزایش یا کاهش قیمت ها دلایل مختلف و گاه غیر قابل پیش بینی دارد که کسی نمی تواند مدیریتی روی آن ها داشته باشد. مهم ترین عامل اوج گرفتن قیمت ضایعات مس در بازار ایران، تورم و افزایش ناگهانی نرخ ارز و دلار است که به هیچ عنوان برنامه ریزی روی آن نمی توان کرد. سیاست های داخلی و خارجی، وضعیت مبادلات اقتصادی، میزان عرضه و تقاضای محصول، میزان کسری ذخایر و... از عوامل مختلفی هستند که بر قیمت ضایعات مس موثرند.

در واقع این روزها بازار قیمت فلزات آنچنان نوسانی و همراه با افت و خیزهای متعدد است که ارزیابی و تحلیل دقیق قیمت ها عملا کاری دشوار و سخت است. از آن جایی که بخش اعظمی از تولیدات مس از طریق شرکت های وارداتی به بازار عرضه می شوند، قیمت نهایی این محصولات نیز متاثر از قیمت جهانی مس است. کشورهای بزرگی همچون آمریکا و چین که جزء ابر قدرت های تولید فلزات در جهان هستند، نقش پررنگی در قیمت جهانی ضایعات مسی دارند.

رکود یا رشد اقتصادی این کشورها به طور مستقیم بر قیمت جهانی مس و ضایعات آن اثر می گذارد. بنابراین با توجه به اینکه عوامل مختلفی در قیمت ضایعات مس دخیل هستند، نمی توان به طور قطع در خصوص نرخ تورم و مقدار دقیق افزایش قیمت ها صحبت کرد. اما در این حوزه نمایندگان و شرکت های معتبری حضور دارند که بر اساس آخرین نوسانات و تغییرات بازار جهانی، قیمت ضایعات مس را به صورت بروزرسانی شده در اختیار کاربران و صنعتگران قرار می دهند.

 

ارسال نظر: