نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز هوندا و نیسان

کدخبر: 2376267

لنت ترمز مهم‌ترین قطعه در سیستم ترمز خودرو به‌ حساب می‌آید. به طور کلی لنت به عنوان اصلی‌ترین عامل حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن شناخته می‌شود. این قطعه به دلیل حساسیت بالا و اهمیت آن در سیستم ترمز دارای گرید A ایمنی و استانداردهای خاص برای طراحی و ساخت است. به همین دلیل کیفیت بالا و عملکرد خوب لنت با حفظ جان سرنشینان خودرو رابطه مستقیم دارد. در نهایت بهتر است بدانید که لنت ترمز یک قطعه مصرفی و حیاتی در خودرو است و باید بعد از مدتی تعویض شود. در غیر این صورت عملکرد و کارایی لازم را برای سیستم ترمز ندارد. در ادامه این مقاله به بررسی نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز نیسان و هوندا می‌پردازیم.

نحوه عملکرد لنت ترمز

نحوه عملکرد لنت ترمز

سیستم ترمز و لنت خودرو کاملا طبق قوانین دینامیک و اصطکاک عمل می‌کنند. به طور کلی وظیفه سیستم ترمز، کاهش سرعت است که لنت ترمز برای این عمل، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در حقیقت عملکرد سیستم ترمز به این صورت است که بین لنت ترمز و دیسک چرخ، اصطکاک ایجاد کرده و شتاب منفی را به وجود می‌آورد و در نتیجه سرعت خودرو کاهش می‌یابد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، سیستم‌های ترمز علاوه بر کاهش سرعت خودرو در هندلینگ ماشین نیز نقش مهم و اساسی ایفا می‌کنند. این ویژگی مثبت سیستم ترمز در پیچ‌های خطرناک از لغزش خودرو جلوگیری کرده و مانع آسیب رسیدن به آن می‌شود.

طول عمر لنت ترمز هوندا و نیسان

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد؛ لنت ترمز جزو مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات سیستم ترمز به‌حساب می‌آید که در حفظ سلامت و امنیت سرنشینان خودرو نقش مهم و اساسی دارد. این قطعه از دو بخش پد فلزی و قسمت اصطکاکی تشکیل شده است. بخش اصطکاکی لنت، در کاهش سرعت خودرو نقش دارد و بعد از مدتی ساییده و تمام می‌شود. درنتیجه باید برای تعویض آن‌ها اقدام کنید. عوامل و پارامترهای مختلفی بر میزان طول عمر مفید لنت تأثیر می‌گذارند. از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

وزن خودرو

یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در طول عمر لنت خودرو، وزن آن است. قطعا هر چقدر وزن خودرو بیشتر باشد، برای توقف آن نیز به نیروی اصطکاک بیشتری نیاز داریم. در نتیجه میزان ساییدگی و مصرف لنت ترمز با افزایش وزن خودرو رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچه وزن خودرو افزایش یابد، میزان ساییدگی لنت نیز بیشتر می‌شود و طول عمر آن کاهش می‌یابد.

نوع گیربکس خودرو

طول عمر لنت خودرو و میزان ساییدگی لنت در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی، بیشتر است. در نتیجه نوع گیربکس هم تأثیر بسزایی در طول عمر این قطعه مهم و حیاتی خودرو دارد.

جنس لنت ترمز

یکی دیگر از عوامل مهم و تأثیرگذار در طول عمر مفید لنت ترمز خودرو و میزان ساییدگی آن، متریال به کار رفته در ساخت این قطعه است. مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لنت، بر نحوه عملکرد و عمر آن تأثیر می‌گذارند. به طور مثال طول عمر مفید لنت سرامیکی با لنت ارگانیک کاملا متفاوت است.

سبک رانندگی

تأثیرگذارترین عامل بر طول عمر لنت ترمز خودرو، سبک رانندگی افراد است. ترمزهای شدید و پی‌در‌پی، درگیر کردن دو پدال به طور همزمان، رعایت نکردن فاصله طولی استاندارد با خودروهای دیگر، در فرسودگی و کاهش طول عمر مفید لنت تأثیر بسیاری دارند.

تمام شدن لنت ترمزهوندا و نیسان

چگونه بفهمیم لنت ترمز هوندا و نیسان تمام شده و باید تعویض شود؟

لنت ترمزها به صورت تدریجی تمام شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. همانطور که گفتیم طول عمر مفید لنت ترمز هوندا و نیسان به عوامل بسیاری از جمله نوع گیربکس، وزن خودرو، جنس لنت و... بستگی دارد. اما برای این که بفهمیم چه زمانی باید لنت را تعویض کنیم، نشانه‌هایی وجود دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین نشانه‌های تمام شدن لنت‌های ترمز می‌پردازیم.

لرزش یا لغزش پدال

لرزش پدال یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز در خودرو به‌حساب می‌آید. اگر در زمان ترمز گرفتن لرزش خاصی را در پدال ترمز احساس کردید، احتمالا لنت ترمز خودروی شما تمام شده است. البته در بعضی مواقع ممکن است صدای غیر طبیعی بشنوید و بعد از آن، لرزش پدال ترمز را احساس کنید که این مورد هیچ ارتباطی با تمام شدن لنت ترمز نیسان ندارد. اما بهتر است که سیستم ترمز را مورد بررسی قرار دهید تا خیالتان از بابت آن آسوده شود.

انحراف ماشین از جاده

یکی دیگر از نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز نیسان، کشیده شدن ماشین یا انحراف آن در جاده است. البته اگر لنت‌های سمت چپ و راست خودرو با هم به اتمام برسند، شاهد این مشکل نخواهید بود. اما گاهی به دلیل وضعیت نامساعد جاده‌ها یا وجود ایراد فنی در سیستم ترمز خودرو، لنت‌ ترمزها با اختلاف جزئی دچار ساییدگی می‌شوند که همین امر موجب می‌شود که خودرو در زمان ترمزگیری، به سمت چپ یا راست منحراف ‌شود. در نتیجه یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز می‌تواند انحراف خودرو به یک سمت جاده باشد.

صداهای غیر طبیعی

یکی از اصلی‌ترین و آزاردهنده‌ترین نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز نیسان، ایجاد صداهای غیر طبیعی و ناهنجار مانند سوت کشیدن است. اگر لنت خودرو به انتها رسیده باشد، با فشار دادن پدال ترمز صدای ناخوشایندی تولید می‌کند. البته هرگونه صدای ناهنجار نمی‌تواند نشانه تمام شدن لنت ترمز در خودرو باشد. اما بهتر است پس از شنیدن صداهای غیر طبیعی از سیستم ترمز خودرو حتما نسبت به عیب‌یابی و رفع آن اقدام کنید.

تغییر سطح پدال ترمز

یکی دیگر از نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز می‌تواند پایین آمدن سطح پدال باشد. در حقیقت وقتی لنت به اتمام می‌رسد قسمتی از حجم خود را از دست می‌دهد. با کاهش حجم لنت‌ها شما به نیروی بیشتری برای ایجاد اصطکاک نیاز دارید، در نتیجه فشار بیشتری به پدال ترمز وارد می‌کنید و همین امر موجب پایین آمدن سطح پدال ترمز در خودرو می‌شود.

خرید لنت ترمز باکیفیت برای هوندا و نیسان

خرید لنت ترمز باکیفیت برای خودروی هوندا و نیسان

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای داشتن سیستم ترمز قوی در خودرو، خرید لنت باکیفیت از برندهای معتبر است. برای انتخاب لنت ترمز باید به عوامل متعددی توجه داشته باشید. انتخاب و خرید لنت متناسب با نوع خودروی شما از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال برای خرید لنت ترمز هوندا و نیسان باید به نکاتی مانند نوع خودرو و سال ساخت آن توجه کنید. در نهایت برای خرید لنت اصل، بهتر است به فروشگاه‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید و لنت مورد نیاز خودروی خود را با توجه به نکات ذکر شده خریداری کنید.

یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه‌های خرید لنت ترمز که می‌توانید به راحتی در آن خرید خود را انجام دهید، فروشگاه Lent.ir است. این فروشگاه امکان خرید حضوری و آنلاین لنت ترمز هوندا و لنت ترمز نیسان را برای شما فراهم می‌کند. همچنین لازم است بدانید که تمام محصولات و قطعات موجود در این فروشگاه از بهترین و معتبرترین برندهای فعال در این زمینه بوده و دارای ضمانت و گارانتی اصالت کالا نیز هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای فروشگاه آنلاین لنت ترمز، امکان مشاوره رایگان برای خرید آسان و سریع لنت است.

 

ارسال نظر: