مهم‌ترین علائم روغن سوزی ماشین که نباید نادیده بگیرید

کدخبر: 2376588

اگر شما هم صاحب خودرو هستید، بهتر است با انواع مشکلاتی که ممکن است برای ماشین‌تان پیش آید آشنا شوید. یکی از رایج‌ترین این مشکلات، روغن سوزی موتور ماشین است. البته این مسئله بیشتر در خودروهای قدیمی اتفاق می‌افتد، اما ماشین‌های جدید نیز گاهی درگیر آن می‌شوند. قبل از اینکه علائم روغن سوزی را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا با مفهوم آن آشنا شویم.

روغن سوزی ماشین، زمانی اتفاق می‌افتد که روغن موتور وارد محفظه‌ی احتراق شده و در مجاورت حرارت زیاد قرار بگیرد. در این حالت، روغن موتور نیز همراه با سوخت، می‌سوزد. بسیاری از افراد، مهم‌ترین نشانه‌ی روغن سوزی خودرو را خارج شدن دود آبی‌رنگ از اگزوز می‌دانند، اما این مسئله قطعا علائم دیگری نیز دارد.

در این متن، قصد داریم شما را با مهم‌ترین علائم روغن سوزی خودرو آشنا کنیم. اگر شما هم تمایل دارید با مشکلاتی که ممکن است در این زمینه برای ماشین‌تان پیش آید، بیشتر آشنا شوید و اطلاعات فنی خود را بالا ببرید، تا انتهای متن همراه ما باشید.

دلایل روغن سوزی ماشین چیست؟

2152

 

دلایل مختلفی می‌توانند منجر به روغن سوزی ماشین شوند. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین این دلایل را بررسی می‌کنیم.

1)استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت

یکی از مهم‌ترین دلایل روغن سوزی ماشین، استفاده از روغن‌هایی با کیفیت پایین است. دقت کنید که استفاده از روغن استاندارد و باکیفیت، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حفظ سلامت خودرو باید انجام دهید. استفاده از روغن‌های نامرغوب، قدیمی و کهنه که احتمالا کثیفی زیادی دارند، باعث بروز روغن سوزی می‌شود. فراموش نکنید به‌طور منظم روغن موتور خود را بررسی کنید. هرموقع مشاهده کردید رنگ آن تیره شده، فورا آن را تعویض کنید.

2)قدیمی بودن موتور خودرو

عمر مفید موتور خودرو حدود 5 سال است. در طول این مدت، موتور ماشین قوی بوده و کم‌ترین میزان مصرف روغن را دارد. هرچقدر از عمر مفید موتور بگذرد، واشرها، آب‌بندی‌ها و سایر اجزای مختلف آن، خراب شده و این خرابی‌ها می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی مانند روغن سوزی خودرو شوند. در بسیاری از خودروهای قدیمی که موتور فرسوده‌ای دارند، دود بسیار زیاد و آبی‌رنگی از انتهای اگزوز آن‌ها خارج می‌شود. این موضوع می‌تواند نشانه‌ی روغن سوزی باشد.

3)فشار بالای روغن

دومین دلیل روغن سوزی ماشین، فشار بالای روغن است. وقتی فشار روغن بالا باشد، مقداری از روغن موتور روی سیلندرها می‌ریزد و می‌سوزد. برای حل این مشکل، ابتدا باید علت بالا بودن فشار روغن را بررسی کنید. تنظیمات اشتباه در ECU خودرو می‌تواند یکی از علت‌های آن باشد.

دلایل اشاره شده، تنها بخشی از متداول‌ترین علت‌های ایجاد روغن سوزی در خودرو هستند. خرابی رینگ پیستون، زنگ‌زدگی و خرابی پیچ‌و‌مهره‌ها و واشر درب سوپاپ و…، از جمله‌ی دیگر دلایل بروز مشکل روغن سوزی در خودروها هستند.

اگر اتومبیل شما دچار روغن سوزی شود، می‌تواند به قسمت‌های دیگر هم آسیب وارد کند و خسارات بسیار سنگینی را به بار آورد؛ به همین دلیل، پیدا کردن دلیل روغن سوزی ماشین در قدم اول یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید.

متداول‌ترین علامت‌های روغن سوزی ماشین کدامند؟

2152

 

بهتر است راننده‌ها و صاحبان خودرو، با نشانه‌ها و علائم روغن سوزی ماشین آشنا شوند. درصورتی‌که این علائم را به‌درستی بشناسید، می‌توانید به‌موقع این مشکل را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین و متداول‌ترین علامت‌های روغن سوزی ماشین را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. خارج شدن دود آبی‌رنگ از اگزوز: بسیاری از افراد،  تنها علامت روغن سوزی ماشین را خارج شدن دود آبی‌رنگ از انتهای اگزوز می‌دانند. این علامت، یکی از اصلی‌ترین و متداول‌ترین علامت‌های روغن سوزی خودرو به‌حساب می‌آید، اما در مواردی نیز دیده شده که با وجود سالم به‌نظر رسیدن رنگ دود، موتور ماشین به روغن سوزی افتاده است.
  2. روشن شدن چراغ چک موتور: شاید بتوان گفت، یکی از اولین علامت‌های روغن سوزی ماشین، روشن شدن چراغ چک ماشین است.
  3. بوی روغن سوخته از محفظه‌ی موتور: استشمام بوی روغن سوخته از محفظه‌ی موتور می‌تواند از دیگر نشانه‌ها و علائم روغن سوزی ماشین محسوب شود.
  4. چرب شدن دیواره‌ی داخلی لوله‌ی اگزوز: کاهش سطح روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه و بدون نشتی روغن از موتور را نیز می‌توان نشانه‌ی وجود روغن سوزی در خودرو دانست.
  5. احتراق ناقص: کاهش سطح خنک‌کننده و به‌دنبال آن، احتراق ناقص، یکی دیگر از علائم روغن سوزی ماشین است. کم بودن سطح خنک‌کننده باعث بیش از حد گرم شدن موتور و در نتیجه ایجاد مشکلات فنی جدی در آن می‌شود.

معرفی چند راه برای رفع روغن سوزی ماشین

  1. به‌صورت دوره‌ای، سطح روغن موتور ماشین را بررسی کنید.
  2. از روغن موتورهای مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.
  3. فراموش نکنید روغن موتور را به‌طور منظم تعویض کنید.
  4. از شست‌وشوی موتور ماشین با موادی مانند گازوئیل به‌شدت پرهیز کنید.
  5. هرگز ترموستات را باز نکنید.
  6. در صورتی که به‌طور مداوم شاهد کم کردن روغن موتور، بدون باقی‌ماندن رد آن روی زمین بودید، به مکانیک مراجعه کنید.

و…

در نهایت، علائم روغن سوزی ماشین را نادیده نگیرید!

اگر علائم روغن سوزی را در ماشین‌تان مشاهده کردید، حتما آن را جدی گرفته و به مکانیک مراجعه کنید. در قدم اول، شما باید مطمئن شوید که علائم مختلفی که در خودرو مشاهده می‌کنید، نشان‌دهنده‌ی روغن سوزی هستند. در قدم بعد، دلیل بروز این مشکل را بررسی کرده و به‌موقع نسبت به رفع مشکلات، اقدام کنید. دقت کنید که اضافه کردن روغن به موتور، بدون حل مشکل، نه‌تنها مفید نبوده، بلکه می‌تواند به سلامت خودرو و محیط‌زیست آسیب‌های زیادی وارد کند.

البته برای اطمینان از سلامت خودرو، می‌توانید از دستگاه‌هایی، مانند ردیاب نیز استفاده کنید. ردیاب ایگل، یکی از تولیدکنندگان ردیاب خودرو، موتور سیکلت و ماشین سنگین در ایران است. با نصب این ردیاب، می‌توانید ماشین خود را از راه دور و به‌طور آنلاین عیب‌یابی کرده و از خطاهای ECU خودرو به‌موقع آگاه شوید. اگر شما هم تمایل دارید با ردیاب‌های ایگل بیشتر آشنا شده و بهترین مدل ردیاب را برای ماشین خود انتخاب کنید، به وب‌سایت ایگل مراجعه کنید یا با شماره‌ تلفن زیر تماس بگیرید:

وب‌سایت ایگل: https://tragle.shop/

شماره تماس: 03133389802

 

 

 

ارسال نظر: