علت درد دست چپ از آرنج به پایین و جدیدترین روش درمانی

کدخبر: 2376694

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که متوجه درد دست چپ خود از آرنج یه پایین شده باشید؛ این درد معمولا آزار دهنده نیست اما در صورت استمرار، قطعا اذیت کننده خواهد شد. اما یکی از سوالات اصلی که برای این افراد ایجاد می شود این است که علت درد دست چپ از آرنج به پایین چیست؟

این درد به دلایل بسیار متنوعی ممکن است رخ دهد، برخی از آن ها پیش پا افتاده هستند و جایی برای نگرانی وجود ندارد و برخی دیگر نیاز به پیگیری جدی تری دارند.

در ادامه رایج ترین دلایل بروز این درد را برای شما آورده ایم و توضیح داده ایم که هر یک از این عارضه ها چگونه درمان می شوند. بنابراین اگر شما نیز از این درد رنج می برید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

علت درد دست چپ از آرنج به پایین و روش های درمان

362

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب کاهش می‌یابد و منجر به مرگ سلولی می‌شود. این موضوع می تواند باعث درد قفسه سینه شود که به بازوی چپ کشیده می شود، که بسیار مشخصه حمله قلبی است.

این درد قفسه سینه و ارنج به پایین می تواند با علائم دیگری مانند سرگیجه، ضعف عمومی، حالت تهوع، عرق سرد یا رنگ پریدگی همراه باشد.

چه باید کرد؟ اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، باید به بیمارستان مراجعه کنید یا با 115 تماس بگیرید، به خصوص اگر سابقه دیابت، فشار خون بالا، چاقی یا کلسترول بالا دارید.

آنژین

آنژین با احساس سنگینی قفسه سینه، سفتی یا درد مشخص می شود که می تواند به بازو، شانه یا گردن کشیده شود. همچنین ناشی از کاهش جریان خون در شریان هایی است که اکسیژن را به قلب می رسانند؛ آنژین معمولاً در اثر فعالیت شدید یا احساسات شدید ایجاد می شود.

چه باید کرد؟ درمان بستگی به نوع آنژینی دارد که بیمار به آن مراجعه می کند، فوق تخصص دست و شانه اغلب داروهای ضد انعقاد، گشادکننده عروق و یا بتا بلوکرها را تجویز می کند.

بورسیت

بورسیت التهاب بورسا است که کیسه کوچکی از مایع در مفاصل یافت می شود. این کیسه ها اصطکاک بین تاندون ها و استخوان ها را کاهش می دهند، اما ممکن است در اثر آسیب یا استفاده بیش از حد ملتهب شوند. التهاب بورس می تواند علائمی مانند درد شانه یا بازو، مشکل در بلند کردن بازو از بالای سر، ضعف عضلانی و سوزن سوزن شدن که به سمت پایین بازو منتشر می شود را ایجاد کند.

چه باید کرد؟ بورسیت را می توان با داروهای ضد التهاب، شل کننده های عضلانی، استراحت و فیزیوتراپی درمان کرد. دکتر حسین حاجی تقی در این زمینه تجربه چندین ساله دارد و بهترین روش درمانی را به شما ارائه خواهد داد.

شکستگی

شکستگی بازو، آرنج یا ترقوه می تواند باعث درد در هر نقطه از بازو شود. اکثر افراد همچنین تورم، تغییر شکل قابل مشاهده، ناتوانی در حرکت بازو، کبودی، بی حسی و گزگز در بازو را تجربه خواهند کرد.

صدمات بازو یا ضربه مستقیم بدون شکستگی نیز می تواند باعث دردی شود که برای روزها ادامه دارد.

چه باید کرد؟ اگر مشکوک به شکستگی دست خود هستید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، پزشک احتمالاً ناحیه مورد نظر را ارزیابی کرده و عکسبرداری با اشعه ایکس را تجویز خواهد کرد؛ درمان شامل بی حرکتی بازو، داروهای ضد درد و ضد التهاب و فیزیوتراپی است.

فتق دیسک گردن 

فتق دیسک یک دیسک بین مهره ای در ستون فقرات است که از نقطه خود بیرون زده است. بسته به ناحیه ستون فقرات، می تواند علائمی مانند کمردرد که به بازوها و گردن منتشر می شود، ضعف، گزگز و مشکل در حرکت گردن یا بلند کردن بازوها ایجاد کند.

چه باید کرد؟ به طور کلی، فتق دیسک به طور محافظه کارانه با داروهای ضد درد، ضد التهاب، فیزیوتراپی، استئوپاتی و ورزش هایی مانند ایروبیک در آب یا پیلاتس درمان می شود.

تاندونیت

362

 

 

تاندونیت التهاب تاندون ها است که در اثر حرکات تکراری ایجاد می شود. تاندونیت شانه، آرنج یا بازو می‌تواند علائمی مانند درد را ایجاد کند که می‌تواند به بازو منعکس شود، مشکل در حرکت بازو، ضعف بازو و درد را در پی دارد.

چه باید کرد؟ تاندونیت را می توان با مسکن ها و ضد التهاب ها درمان کرد. کمپرس سرد روی ناحیه آسیب ‌دیده نیز می‌تواند کمک کند، اما مهم است که فعالیتی را که باعث التهاب می‌ شود، متوقف کنید.

علاوه بر تمام دلایل ذکر شده در بالا، درد بازوی چپ نیز می تواند مربوط به آرتریت روماتوئید، لوپوس یا سندرم شوگرن باشد.

گردش خون ضعیف

گردش خون ضعیف در بازوی چپ ناشی از لخته شدن خون یا ترومبوز می‌تواند احساس سنگینی در بازو ایجاد کند و باعث گزگز یا تورم شود، همچنین ممکن است رنگ دست را تغییر دهد و ظاهری رنگ پریده یا بنفش به دست ها بدهد.

چه باید کرد؟ اگر مشکوک به گردش خون ضعیف هستید باید با پزشک مشورت کنید، پزشک بازو را با یک ارزیابی کامل و آزمایش‌های بیشتر، مانند سونوگرافی یا داپلر، ارزیابی می‌کند. درمان بستگی به علت زمینه ‌ای دارد و ممکن است شامل افزایش مصرف مایعات، ورزش‌ها یا داروها برای موارد شدیدتر باشد.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی به دلیل سطوح بالای قند خون مداوم رخ می دهد که می تواند باعث آسیب به اعصاب بدن شود. می تواند بازو ها، دست ها یا پاها را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به علائمی مانند درد شدید، سوزش، گزگز و بی حسی شود.

نوروپاتی دیابتی عموماً افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده را تحت تأثیر قرار می دهد که به درمان تجویز شده پایبند نیستند.

چه باید کرد؟ سطح قند خون باید طبق دستور متخصص غدد کنترل شود، پزشک ممکن است داروهای ضد دیابت مانند انسولین را برای عادی سازی سطح قند خون تجویز کند. علائم نوروپاتی دیابتی را می توان با داروهای ضد تشنج، ضد افسردگی یا مواد افیونی مانند پره گابالین، آمی تریپتیلین یا ترامادول کنترل کرد.

آرتریت روماتوئید

362

درد دست چپ از آرنج به پایین می تواند به دلیل آرتریت روماتوئید که یک بیماری خودایمنی التهابی مزمن است رخ دهد. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی آنتی بادی هایی تولید می کند که به سایر سلول های سالم بدن حمله می کند و باعث التهاب در مفاصل می شود.

زمانی که روماتیسم مفصلی شانه، آرنج یا مچ دست را درگیر می‌کند، می‌تواند باعث درد مداوم در دست چپ یا راست، تورم، مشکل در نگه ‌داشتن اشیا و حتی بدشکلی مفصل شود.

چه باید کرد؟ درمان آرتریت روماتوئید باید توسط روماتولوژیست هدایت شود و شامل استفاده از داروها، رژیم غذایی ضد التهابی و فیزیوتراپی باشد؛ هدف از درمان، تسکین درد و تورم برای بهبود کیفیت زندگی است.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علت درد دست چپ از آرنج به پایین و چگونگی درمان هر یک از آن ها آشنا کنیم. در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که بهترین کار این است که در زمان بروز هرگونه درد سریعا نزد متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا وضعیت شما بررسی شود و متناسب با آسیب وارد شده روش های درمانی لازم ارائه شود. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر: