5 علت برق داشتن بدنه یخچال

کدخبر: 2376758

یخچال مانند بسیاری از لوازم خانگی دیگر به برق متصل بوده و عملکرد آن کاملاً به وضعیت سیم های شبکه و ویژگی های جریان الکتریکی بستگی دارد. این دستگاه ممکن است بارها و بارها به دلیل افت ناگهانی ولتاژ با خرابی تجهیزات مواجه شوند. وضعیت ناخوشایند و خطرناک زمانی است بدنه فلزی یخچال یک بار الکتریکی خفیف انجام دهد که باعث برق داشتن بدنه یخچال شده و با لمس دستگاه به وضوح قابل مشاهده است. 

 دلایل برق داشتن بدنه یخچال چیست؟

 وجود جریان الکتریکی روی قطعات فلزی تجهیزات برودتی به خودی خود یک نقص جدی محسوب می شود. جریان می تواند دارای پتانسیل با قدرت متفاوت باشد، در حالی که احتمال خرابی ناگهانی و جدی یخچال وجود دارد. 

در اولین نشانه از احتمال برق داشتن بدنه یخچال ، بسیار توصیه می شود که بلافاصله با تعمیرکار تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کنید.

درغیر این صورت علاوه بر آسیب به سلامتی خود،  ممکن است جریان الکتریکی از طریق بدنه یخچال، اواپراتور و سایر قطعات فلزی سازه وارد مدارهای الکتریکی فشار ضعیف شود.  به عنوان یک قاعده، این قطعات شامل برد کنترل، سنسورها، محرک ها و سایر لوازم الکترونیکی هستند که جریان پتانسیل بالا آنها را غیرفعال می کند که به تعمیرات پرهزینه ختم می شود.

هنگام برق داشتن بدنه یخچال توجه به موارد زیر الزامیست:

 1 . زمین ( ارت )

 در آپارتمان های جدید و خانه های خصوصی، به عنوان یک قاعده، سیم کشی با یک کابل سه رشته ای ، با زمین، - یک سیم جداگانه در هر فاز، یک صفر جداگانه و یکی برای حلقه زمین گذاشته می شود. 

برای بررسی اتصال به زمین، پتانسیل بین کابل زمین و فاز باید اندازه گیری شود.

اگر تعمیرکار تشخیص داده باشد که بین سیم ها پتانسیل وجود ندارد، به احتمال زیاد با پارگی کابل در حلقه زمین روبرو هستیم. در این صورت باید محل آسیب دیدگی کابل را پیدا کرد و آن را تعمیر کرد.

متأسفانه در خانه های قدیمی سیم کشی بدون حلقه زمین گذاشته می شد. در برخی موارد، اگر امکان فنی وجود داشته باشد، یک سیم ارت گذاشته می شود و سوکت ها با سوکت های سه پین ​​جایگزین می شوند. 

 2 . سوکت و کابل برق

 خرابی روی بدنه نیز در صورت آسیب به عایق کابل برق دستگاه امکان پذیر است. کابل نباید دارای نشانه های آشکار آسیب، خط و خراش و ترک در عایق، بخش های خالی سیم ها باشد. 

در حالت ایده آل، چنین کابلی باید پس از قطع برق دستگاه، با کابل جدید به همراه دوشاخه تعویض شود. در برخی موارد، می توان با چرخاندن دوشاخه در پریز، بر این نقص غلبه کرد و در نتیجه صفر و فاز را در منبع تغذیه یخچال تعویض کرد.

5 علت برق داشتن بدنه یخچال

3 . سیم پیچ کمپرسور

 در مواردی که بررسی کابل برق، دوشاخه و پریز ایرادهای قابل مشاهده را نشان نداد، سیم پیچی موتور یخچال را بررسی کنید. در صورت آسیب عایق داخلی موتور، جریان به ترتیب به محفظه کمپرسور و به محفظه یخچال سرازیر می شود.

بررسی موتور با استفاده از مولتی متر انجام می شود . تست و مقادیر مقاومت سیم پیچ به طراحی و سال ساخت یخچال بستگی دارد. در بیشتر موارد، موتور الکتریکی با سیم پیچ معیوب قابل تعمیر نیست و با موتور جدید جایگزین می شود.

 4 . ترموستات

 در برخی موارد، خرابی در بدنه یخچال می تواند ترموستات را تحریک کند. این مورد به دلیل مشکلات دیگری در سیستم است، در حالی که بدنه تنظیم کننده با برفک پوشیده شده است. 

در این مورد، تنظیم کننده همراه با محفظه می تواند به عنوان رسانای الکتریسیته عمل کند و جریان را به محفظه منتقل کند.

ساده ترین راه برای خروج از این وضعیت، یخ زدایی کامل یخچال و تمیز کردن آن از یخ و برفک است. با این حال، اگر تشخیص دقیق دستگاه انجام نشود و عللی که باعث تجمع برفک روی تنظیم کننده شده اند از بین نرود، ممکن است وضعیت خرابی دوباره تکرار شود.

 5 . خرابی رله استارت

 در برخی موارد، جریان می تواند از طریق خطای رله استارت به محفظه جریان یابد.  در صورت اکسیده شدن کنتاکت های برق رله، احتمال خرابی روی کیس یخچال وجود دارد. 

برای شروع، تعمیرکار دلایلی را که باعث ایجاد خوردگی روی کنتاکت ها شده است را تعیین می کند و پس از آن رله کاملاً تمیز می شود. در مواردی که وضعیت رله شبهه ایجاد نمی کند، المنت تمیز شده در جای خود نصب می شود.  در غیر این صورت، رله باید تعویض شود.

 موارد ذکر شده شایع ترین علل برق داشتن بدنه یخچال است ولی تشخیص دقیق علت ، نیاز به بررسی یخچال توسط تعمیرکار با تجربه دارد.

برای عیب یابی و تعمیر یخچال در کرج ، با نیکان سرویس تماس بگیرید . 09127992368

 

ارسال نظر: