سفری به ارومیه: از دریاچه ی نمک تا پارک های شهری

کدخبر: 2376855

یکی از شهرهای دیدنی و بی نظیر ایران؛ ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی است. این شهر، در زمان های قدیم با نام رضائیه شناخته می شد؛ البته به القاب دیگری مانند دارالنشاط، پاریس ایران، شهر ادیان و اقوام و شهر آب نیز معروف بود. ارومیه با بیش از سه هزار سال قدمت، قدیمی ترین شهر منطقه شمال غرب ایران بوده که در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

اگرچه دریاچه ارومیه یکی از معروف ترین و چشم نوازترین جاذبه های کشور و جهان است؛ اما جاهای تاریخی و طبیعی متعددی در این شهر وجود دارد که در این متن به معرفی آن ها می پردازیم.

جاذبه های گردشگری ارومیه کدام اند؟

برخی از تاریخ شناسان قدمت شهر ارومیه را به دوران مادها تخمین زده اند؛ به همین دلیل علاوه بر طبیعت بکر و زیبا، جاهای تاریخی بسیاری نیز دارد. از این رو می توان گفت جاذبه های گردشگری ارومیه در دو حوزه تاریخی و طبیعی هستند که در ادامه برخی از آن ها را نام می بریم.

مسجد جامع ارومیه

این بنای باشکوه از جاهای دیدنی ارومیه به شمار رفته و در قرن هفتم هجری قمری در دوره ایلخانی ساخته شده است. این مسجد در بازار قدیمی و خیابان اقبال واقع شده و از سه طرف به معابر اصلی دسترسی دارد. برخی از مورخان با توجه به گچ بری های محراب این بنای زیبا و شباهت آن به هنر معماری دوره مغول، قدمتش را به آن دوره تخمین می زنند.

اما برخی دیگر تاریخچه طولانی تری را برای مسجد جامع ارومیه در نظر گرفته و معتقدند این بنا، قبلا آتشکده بوده و با تسلط مسلمانان تبدیل به مسجد شده است. این افراد معتقدند که تزئینات، ستون بندی، گچ بری و به طور کلی سبک معماری مسجد به دوره سلجوقیان نزدیک تر است.

بازار ارومیه

این بازار قدیمی در جنوب شرقی ارومیه و خیابان امام قرار گرفته و یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود. حمام و کاروانسراهای بسیاری در بازار وجود داشته و قدمت برخی از بخش های آن به دوران صفویه، زندیه و قاجار می رسد.

از میان گذرگاه ها و سراهای اصلی می توان به قالی فروشان، چاقوسازان، مسگران، زرگران، تخمه فروشان، بلور فروشان، کفاش ها و سرای فروشندگان گیاهان دارویی اشاره کرد. شما می توانید از 3 ورودی خیابان های امام، بعثت (سردر بازار) و ورودی مرکز شهر یا میدان ولایت فقیه، وارد بازار ارومیه شوید.

دریاچه ارومیه

این دریاچه بزرگترین و شورترین دریاچه ایران است که در ۱۷ کیلومتری شرق ارومیه و بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد؛ علاوه بر این، دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه بزرگ آب شور در جهان شناخته می شود. در سال های قدیم یکی از تفریحات مردم این منطقه و گردشگران، لنج سواری روی آب بود.

چی چست، کبودان و رضائیه از نام های دیگر شورترین دریاچه دائمی ایران است که شباهت بسیاری با دریاچه نمک بزرگ آمریکا دارد. وسعت تقریبی آن نیز بیش از 5000 کیلومتر مربع بوده که از شمال تا جنوب آن در حدود 140 کیلومتر و از شرق تا غرب آن به حدود 85 کیلومتر می رسد؛ البته این جاذبه طبیعی بی نظیر در چند سال اخیر دچار خشکی شده و وسعت قدیم را ندارد.

دریاچه مارمیشو ارومیه

این دریاچه در حدود 45 کیلومتری شمال غرب شهر و در میان کوهستان های مرزی ایران و ترکیه قرار دارد. سرچشمه اولیه دریاچه مارمیشو در کشور ترکیه است و با تجمیع سایر آب های حوضه خود، رودخانه نازلوچای را تشکیل می دهد.

این دریاچه یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که هر سال در فصل بهار و تابستان، گردشگران زیادی را به این شهر می آورد. نام این جاذبه طبیعی شگفت انگیز از رهبر مسیحیان آشوری، مارشیمون بنیامین، الهام گرفته شده است. مساحت دریاچه در حدود 5 هکتار بوده و اگر اهل ماهیگری هستید، بهترین مکان برای صید قزل آلا خواهد بود.

آبشار شملکان ارومیه

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی ارومیه، آبشار شملکان در 4 کیلومتری جنوب شهر و نزدیکی روستایی با همین نام است. برای رسیدن به این آبشار زیبا، باید از روستای بند یا از مسیر دامنه های روستای سیر، عبور کنید.

برج سه گنبد ارومیه

عمارت سه گنبد در قرن ششم هجری قمری و در دوره سلجوقیان ساخته شده است. این بنای تاریخی در جنوب شرقی ارومیه و خیابان استاد برزگر قرار دارد. سه کتیبه سنگی به خط کوفی در آن وجود داشته که در پایین آن، تاریخ محرم سال 580 هجری حک شده است.

قطر برج در حدود 5 متر و ارتفاع آن نیز به ۱۳ متر می رسد. از آنجایی که در هر طبقه این برج، یک گنبد قوسی شکل وجود دارد به آن عمارت یا برج سه گنبد می گویند. برخی از مورخان احتمال می دهند این عمارت محل دفن جلال الدین خوارزمشاه است.

 

 

سخن آخر

همانطور که در متن به آن پرداختیم؛ ارومیه با توجه به قدمت چند هزار ساله ای که دارد، مکان های تاریخی بسیاری را در کنار جاذبه های بی نظیر طبیعی در خود جای داده است. در این مطلب برخی از جاهای دیدنی شهر ارومیه را برای شما معرفی کردیم؛ اما فراموش نکنید که فصل های پاییز و زمستان، این شهر هوای سردی دارد؛ از این رو بهترین فصل سفر بهار و تابستان است.

برای برنامه ریزی سفر خود می توانید روی خدمات فلای تودی حساب کنید. با مراجعه به این سایت علاوه بر مشاهده و رزرو هتل های این شهر، بلیط هواپیما ارومیه را با ارزان ترین قیمت بخرید. به نظر شما جای کدام جاذبه گردشگری ارومیه در این متن خالی است؟

 

ارسال نظر: