۴ دلیل اساسی برای سرخ کردن غذا با روغن کنجد

کدخبر: 2378834

روغن کنجد به دلیل خواص متعدد خود، از جمله مقاومت حرارتی بالا، عطر و طعم عالی و فواید سلامتی یک سالم و طبیعی به شمار می آید که برای سرخ کردن غذا بسیار مناسب می باشد.

غذای سرخ کردنی یکی از رایج ترین غذاهای موجود در سفره خانوارهای ایرانی است که معمولا با استفاده از روغن خصوص سرخ کردنی یا روغن آفتابگردان تهیه می شود. در حالی که گزینه بهتری برای این کار وجود دارد. خیلی ها تصور می کنند که نمی شود از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا استفاده کرد درحالیکه چنین نیست. بلکه روغن کنجد یک روغن سالم و بسیار مناسب برای سرخ کردن غذا است که خیلی از افراد از آن بی اطلاع هستند.

در میان روغن های خوراکی روغن کنجد یکی از محبوب ترین ها است که به دلیل خواص متعدد خود، از جمله مقاومت حرارتی بالا، عطر و طعم عالی و فواید سلامتی مورد توجه قرار گرفته است. روغن کنجد را می توان برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله پخت و پز، سرخ کردن و سالاد استفاده کرد.

اما یکی از مهمترین مصارف روغن کنجد سرخ کردن غذا است. برای سرخ کردن غذا با روغن کنجد نظرات ضد و نقیضی وجود دارد تا جایی که برخی ها به کلی قید استفاده از روغن کنجد را زده اند و روغن صنعتی را جایگزین آن کرده اند. در حالی که دلایل خوبی استفاده از روغن کنجد جهت سرخ کردن غذا وجود دارد. در ادامه ۴ دلیل اساسی مطرح شده که سرخ کردن غذا در روغن کنجد را تایید می کند.

۱- حرارت پذیری و نقطه دود بالا

ساختار روغن کنجد طوری است که در برابر حرارت بالا مقاوم است یعنی حرارت پذیری بالایی دارد. برای محاسبه میزان حرارت پذیری یک روغن از مفهوم نقطه دود استفاده می شود. نقطه دود دمای خاصی است که در آن روغن شروع به سوختن می کند به عبارتی آستانه دمایی سوختن روغن است. روغن کنجد دارای نقطه دود ۲۳۲ درجه سانتیگراد است که این نقطه دود بالا روغن کنجد را برای سرخ کردن عمیق در دماهای بالا به یک گزینه ایمن تبدیل کرده است.

از این جهت روغن کنجد برای سرخ کردن مواد غذایی بسیار مناسب است. در واقع یکی از بهترین گزینه ها برای سرخ کردن است. این در حالی است که خیلی از روغن های خوراکی دیگر به هیچ عنوان تحمل این حرارت بالا را ندارند یعنی نقطه دود آنها پایین است.

 به عنوان نمونه روغن آفتابگردان که ترکیب آن در تمام روغن های خوراکی و سرخ کردنی وجود دارد نقطه دود ۲۵۰ درجه دارد. یا روغن پالم که پایه تمام روغن های خوراکی و بسیاری از مواد غذایی است نقطه دود ۲۳۵ درجه ای دارد. رقبای روغن کنجد در بحث حرارت پذیری روغن های آفتابگردان، کانولا، ذرت، سویا و پالم هستند.

۲- سالم و طبیعی:

در بحث مواد غذایی و روغن های خوراکی مخصوصا روغن سرخ کردنی سلامتی اهمیت ویژه ای دارد که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود. روغن سرخ کردنی و خوراکی نه تنها نباید برای سلامتی مضر باشد بلکه باید سلامت انسان را نیز حفظ کند. روغن کنجد خالص به دلیل این که از دانه های گیاهی کنجد استخراج شده و هیچ ماده افزودنی ندارد کاملا با طبیعتی سلامت انسان موافق است و هیچ ضرری به بدن ما وارد نمی کند.

در صورتی که روغن های سرخ کردنی موجود در بازار عموما از ترکیبات روغن پالم تهیه شده اند که برای سلامتی انسان بسیار مضر است. به علاوه این که این روغن ها با روش های صنعتی و شیمیایی تولید می شوند که طی آن مواد مضر و زیان بخش در روغن تولید می شود که برای انسان مضر می باشد.

۳- خواص فوق العاده:

دانه های کنجد دارای خواص فوق العاده ای هستند که برای سلامتی و حتی درمان انسان مفید است. روغن کنجد خالص هم به دلیل این که مستقیما و بدون دستکاری از دانه های کنجد تولید شده تمام خواص دانه های کنجد را در خود دارد.

روغن کنجد اصل

ده ها خاصیت فوق العاده که اگر در اینترنت در مورد خواص درمانی روغن کنجد جستجوی ساده ای انجام دهید با آنها آشنا می شوید. از سلامت قلب و عروق گرفته تا رفع یبوست و بیماری های پوستی. اصلا طب سنتی و مکمل تمرکز ویژه ای بر کنجد، روغن کنجد و روغن ارده کنجد برای حفظ سلامتی و درمان بیماری ها دارد.

۴- طعم و عطر عالی:

روغن کنجد همچون دیگر روغن های طبیعی دارای عطر و طعم عالی است. روغن کنجد به علت این که از دانه های طبیعی گیاهی تولید می شود دارای طعم و عطر ملایم و آجیلی است که می تواند به غذاهای سرخ شده طعم و مزه خوبی ببخشد. با این حال، مهم است که روغن کنجد را بیش از حد گرم نکنید، زیرا می تواند طعم تند و تلخ پیدا کند. به طور کلی روغن های طبیعی حاصل از دانه های گیاهی مثل روغن کنجد، روغن ارده، روغن زیتون و ... عموما دارای عطر و مزه دانه ها هستند.

بر خلاف روغن های کارخانه ای موجود در بازار که به صورت قوطی های بسته بندی شده به فروش می رسند و هیچ گونه عطر و بویی ندارند. البته استفاده از روغن کنجد و روغن های طبیعی تا حدودی به ذائقه افراد مربوط می شود و متاسفانه به دلیل استفاده زیاد مردم از روغن های صنعتی زائقه آنها به سمت آن روغن های بی عطر و بو گرایش پیدا کرده است و خیلی از مردم از عطر و بوی روغن های طبیعی متنفر هستند.

نکاتی برای سرخ کردن غذا با روغن کنجد

در بالا دلایل متعددی برای سرخ کردن غذا با روغن کنجد مطرح شد. در کنار دلایل فوق برای استفاده از روغن کنجد جهت سرخ کردن غذا، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱- روغن کنجد را بیش از حد گرم نکنید.

درست است که می گوییم روغن کنجد حرارت پذیری بالایی دارد و نقطه دود آن ۲۳۲ درجه سانتیگراد است اما در نظر داشته باشید که این مقدار آستانه سوختن روغن است. یعنی وقتی دما به این عدد برسد دیگر روغن می سوزد. پس باید حتما در دمای پایین تر از این عدد غذا را سرخ کنید. ضمن این که اگر روغن را روی حرارت زیاد قرار دهید و بیش از حد گرم کنید، می تواند طعم تند و تلخ پیدا کند.

۲- روغن کنجد تصفیه شده با روغن کنجد خام یکی نیست

برای از بین بردن مزه و بوی روغن کنجد، طی فرایندی روغن خام را به اصطلاح تصفیه می کنند. روغن کنجد تصفیه شده مثل روغن های بازاری عطر و مزه ندارد و البته نقطه دودی آن هم بالاتر از روغن کنجد خام است.

 اگر به هیچ عنوان از بو و مزه روغن کنجد خوشتان نمی آید می توانید از روغن کنجد تصفیه شده استفاده کنید. با این وجود به دلیل این که طی فرایند تصفیه روغن کنجد ساختار آن تغییر می کند و طبیعتا برخی از خواص آن نیز از بین می رود بهتر است از روغن کنجد تصفیه نشده استفاده کنید.

در پایان به شما توصیه می شود که برای سرخ کردن غذا از روغن های سالم و طبیعی مثل روغن کنجد خام استفاده کنید تا هم عطر و طعم غذا بهتر شود و هم با مصرف غذاهای سرخ کردنی مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نشود.

 

ارسال نظر: