«مگر پزشکان دیوانه‌اند با درآمد زیر ۳۰ میلیون طبابت کنند»

کدخبر: 2374048

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته «مجلس، سال قبل مصوبه‌ای را تصویب کرد که الان پزشکان هر چقدر هم که کار کنند، نمی‌توانند بیش از ۳۰ میلیون درآمد داشته باشد، اگر قرار باشد بالاتر از ۳۰ میلیون تومان درآمد نداشته باشند، مگر دیوانه هستند کار کنند».

پزشکیان به جامعه ۲۴ توضیح داده «بنده در حال حاضر استاد تمام هستم و در کل هزار و صد دلار پول می‌گیرم. اگر این را بخواهیم با درآمد سه تا چهار سال قبل مقایسه کنیم این طور می‌شود که مثلا همان حقوق ۱۰ تا ۱۲ میلیونی، مثلا ۱۰ هزار دلار می‌شد. آنچه که باعث می‌شود پزشکان مهاجرت کنند، یکی نحوه درآمد در ایران و تفاوت آن با کشور‌های خارجی و دیگر نحوه برخورد جامعه با این افراد است.»

طبق داده‌های مرکز آمار ضریب اهمیت بهداشت و درمان در سبد هزینه‌ای خانوارها حدود ۷.۱۴ بود. تورم سالانه این بخش حدود ۳۷.۵ درصد و تورم نقطه‌ای آبان نیز ۴۰.۴ درصد اعلام شده بود.

تعرفه

مقایسه اعداد و ارقام تورم و سهم این بخش در سبد هزینه‌ای خانوارها نشان می‌دهد که اگر در آینده باز هم افزایش قیمتی در کالاهای این بخش رخ دهد یا به واسطه شیوع بیماری، هزینه‌های درمان بالا رود، سهم بخش بهداشت و درمان از هزینه‌های خانوارها نیز افزایش پیدا می‌کند. در این صورت ممکن است برخی از خانوارها درمان خود را به دلیل هزینه‌های بالا ادامه ندهند یا مجبور به فروش وسیله‌ها و کالاهای بادوام زندگی خود شوند.

سال گذشته حسین غلامی فعال صنفی مستقل بازنشستگان یک مسئله اساسی بازنشستگان را هزینه‌های درمانی دانست و خواست درمان رایگان را مطالبه‌ای کلیدی و بسیار مهم خواند. او تاکید کرد که در قوانین ماده ۳ قانون تامین اجتماعی لزوم درمان رایگان به عنوان یک حق شهروند به تناوب ذکر شده است. به گفته غلامی در ایران چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه‌های درمان به عهده بیمار است، درحالی که در جهان، به طور متوسط ۱۸ درصد هزینه‌های درمان به عهده خود بیمار است.

از طرفی وزارت بهداشت در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، تعرفه های درمانی را که معمولا در اوایل سال جدید اعلام می‌شد، با افزایش حدود ۲۵ درصدی نسبت به تعرفه‌های جاری اعلام و آن را از همان زمان لازم الاجرا اعلام کرد.

منبع: میدان
ارسال نظر: