ترکیه: روسیه از اقدامات تحریک‎آمیز دست بردارد

کدخبر: 1042972

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که عبور کشتی جنگی روسیه از تنگه داردانل را در حالیکه یک سرباز روس موشک اندازی آماده شلیک در دست داشته است، تحریک آمیز خواند

به گزارش «نسیم»، ایرنا نوشت:

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت : «عبور کشتی روسی از تنگه (احتمالا بسفر یا داردانل) به این شکل، موضوعی عادی نیست. اینطور نیست که صرفا یک سرباز با موشکی بر شانه اش از اینجا عبور کرده باشد. تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده بود. به نظر من این اقدام ، تصادفی نیست. تحریک آمیز بودن این اقدام کاملا آشکار است. باید به این اقدامات پایان داده شود .»

چاووش اوغلو این مطلب را در پاسخ به این سؤال خبرنگار شبکه تلویزیونی 24 ترکیه مبنی بر اینکه آیا در مقابل عبور کشتی جنگی از تنگه استانبول که بر روی آن یک نظامی روس موشک به دست، به نمایش گذاشته شده است، ترکیه اقدامی انجام خواهد داد یا نه، بیان کرد .

چاووش اوغلو گفت : «می خواهیم روسیه از این کارها دست بردارد. کارهای لازم را نیز انجام داده ایم. مقررات دایر بر عبور کشتی های جنگی از این تنگه مشخص است. بر اساس توافق مونترو ، این مقررات تنظیم شده است. طبیعی است که عبور این کشتی ها تهدیدی برای ما نیست. اما، تاکنون از طرف ترکیه نیز خواه برای کشتی های روسیه و خواه سایر کشورها تهدیدی وجود نداشته است. به همین علت، عبور کشتی به این شکل ، یک اقدام تحریک آمیز است. باید به این پایان داده شود .»

چاووش اوغلو گفت : « تاکنون ما به طور کامل به مقررات توافق مونترو عمل کرده ایم. نه فقط در قبال روسیه بلکه در قبال تمامی کشورها، این مقررات رعایت شده است. در خصوص تمامی کشتی هایی که باید متوقف می شدند نیز قوانین را رعایت کرده ایم. در مورد عبور کشتی ها نیز هیچ یک از شروط توافق مونترو را نقض نکرده ایم. به همین علت، روسیه از این قبیل مواضع باید اجتناب کند. به طور کلی باید از موضع گیری های تحریک کننده دست بردارند . »

وزیر خارجه ترکیه در خصوص سرنگونی هواپیمای روسی نیز گفت : « مرزهای ما را نقض کرده بود. پیش تر نیز سه بار مرزهای ترکیه را نقض کرده بودند. به خاطر موارد قبلی ، خود پوتین به عنوان عذرخواهی اعلام کرد که اشتباه شده است. آنها حقوق بین الملل و حریم هوایی ما را نقض کردند. ما نیز نمی خواستیم اینگونه شود. این را صادقانه می گوییم نه به خاطر ترس. ما نمی خواستیم چنین اتفاقی بیفتد. برای اینکه این قبیل اتفاقات رخ ندهد، به روسیه هشدار دادیم. حتی تفاهم هایی داشتیم. در روز 15 اکتبر نمایندگان نظامی دو کشور دیدار کردند و در مورد پرواز هواپیماهای روسی در 5 مایلی فضای ترکیه به توافق رسیدیم. با وجود این تفاهم ها و اخطارهای ما ، این اتفاق روی داد .»

چاووش اوغلو گفت : « اما ما می خواهیم این مساله را از طریق دیپلماتیک حل کنیم. به خود روسها نیز تاکید کرده ایم. به جناب لاوروف هم در دیدارمان در بلگراد و هم در گفتگوی تلفنی به طور آشکار این موضوع را بیان کردم. اما، علت این را که تاکنون با حوصله رفتار کرده ایم بیان کرده ایم. همیشه اینطور ادامه نخواهد یافت. باید به افتراهای زشت علیه رئیس جمهورمان و خانواده اش و اتهامات علیه ترکیه پایان دهند. اکنون صبر داریم. اما همیشه اینطور نخواهد بود. در مورد ضرورت لغو تصمیماتشان علیه ترکیه نیز تاکید کرده ایم. انتظار داریم که روسیه به مثابه یک دولت بالغ رفتار کند. »

ارسال نظر: