انتقاد دیده بان حقوق بشر از سوءرفتار اروپا با مهاجرین؛

پناهجویان حتی نتوانستند وسایلشان را بردارند!

کدخبر: 2024600

دیده بان حقوق بشر تبعید شماری از پناهندگان به ترکیه را شتابزده، نا به سامان و توام با نقض حقوق این افراد خواند و نوشت: نیروهای امنیتی حتی اجازه ندادند این افراد وسایل شخصی خود را بردارند.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، دیده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد نخستین دور از انتقال 66 نفر از پناهجویان جزایر یونان به ترکیه که چهارم آوریل رخ داده، شتابزده و نا به سامان بوده و حقوق این افراد نقض شده است.

در ترکیه، این افراد قادر به تماس با خانواده های خود نبودند و مقامات ترکیه اجازه ندادند کروه های حقوق بشری و یا نهادهای سازمان ملل با این افراد صحبت کند.

دیده بان حقوق بشر با شماری از دوستان و اعضای خانواده 19 نفر از افغانستانی های تبعید شده مصاحبه کرده است و بر اساس دیتاهای موجود، هیچ یک از افراد تبعید شده خبر نداشتند که تبعید خواهند شد، به هیچ کدامشان اطلاع داده نشده بود که به کدام کشور می روند و هیچ کدام حق نداشتند حتی وسایل شخصی اشان را با خودشان ببرند.

سلیم یکی از پناهجویان افغانستانی می گوید که پلیس یونان سه نفر از دوستانش را که بین 20 تا 25 سال سن داشتند برده است و اجازه نداده وسایل شخصی اشان را به همراه ببرند.

تصویری از ساک های به جا مانده از پناهجویان تبعید شده در یونان

وی افزود: به آن ها گفته شد باید برای ثبت نام بروند و دوستانم هم خوشحال با پلیس رفتند، اگر می دانستند که قرار است تبیعید شوند حداقل ساک هایشان، پولشان، و اسناد و مدارکشان را با خودشان می برند.

برخی از پناهجویان نیز می گویند پلیس دست 66 نفر از تبعید شدگان را پشتشان بسته بود و آن ها را وادار کرد سوار یک اتوبوس آبی رنگ شوند.

طاهر، جوان 26 ساله افغانستانی می گوید: ماشین متعلق به پلیس بود، همه را سوار کردند و اجازه ندادند کسی پول، موبایل و یا ژاکت خودش را بردارد. حتی اجازه ندادند کسی با خانواده اش صحبت کند.

پلیس این افراد را به یک کارخانه متروک برده است که مرکز ثبت افراد تازه وارد به جزیره است.

ارسال نظر: