کمیسیون اروپا از ترکیه خواست مهاجران را از مرز یونان دور کند

کدخبر: 2348753

رئیس کمیسیون اروپا خواهان اقدام ترکیه برای دور کردن مهاجران از مرز‌های یونان شد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد ترکیه باید پناهندگان و مهاجران را از مرز یونان دور کند.

فن درلاین پیش از مذاکرات امروز دوشنبه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانسی خبری گفت: یافتن راه حلی برای این وضعیت مستلزم کاهش فشار‌هایی است که در مرز‌ها وجود دارد. وی افزود: مهمترین مسئله‌ای که باید در نظر گرفته شود، اطمینان از تضمین حق پناهجویان و انتقال این افراد، و در وهله اول همه افراد زیر سن قانونی، از یونان به کشور مقصد است.

قرار است رئیس جمهور ترکیه امروز با «شارل میشل» رئیس کنونی شورای اروپا به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص اوضاع در مرز‌های ترکیه در بروکسل با هم دیدار کنند.

از سوی دیگر آلمان اعلام کرد اتحادیه اروپا در نظر دارد تا به حدود هزار و ۵۰۰ کودک مهاجر که در حال حاضر در اردوگاه‌های یونان هستند، پذیرش دهد.

دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک راه حل بشردوستانه در سطح اروپا برای پذیرش این کودکان در دست بررسی است. برلین آماده است تا سهم مناسبی را در این خصوص برعهده بگیرد. ما می‌خواهیم در این وضعیت دشوار انسانی مربوط به هزار تا هزار و ۵۰۰ کودک از یونان حمایت کنیم.

بحران پناهجویان در مرز‌های ترکیه اوایل ماه جاری آغاز شد که آنکارا اعلام کرد به دلیل حمایت نکردن کشور‌های اروپایی از رویکرد ترکیه در ادلب سوریه، دیگر از حرکت مهاجران به سوی مرز‌های اروپا جلوگیری نمی‌کند.

با این تصمیم، ده‌ها هزار مهاجر که بیشتر آن‌ها از سوریه بودند به مرز‌های یونان یورش بردند. این در حالی است که ماموران مرزی یونان به شدت با ورود این مهاجران مقابله کردند. رسانه‌های خبری از وخامت اوضاع پناهجویان در مرز‌های مشترک ترکیه و یونان خبر می‌دهند؛ به طوری که فرانس بیست و چهار نوشت: با آنکه ورود خبرنگاران به مرز مشترک یونان و ترکیه ممنوع است، گزارشگران ما توانستند تصاویری را از داخل اردوگاه پناهجویان در این منطقه مرزی به دست بیاورند. این تصاویر نشان‌دهنده درگیری‌ها، خشونت‌ها و شرایط زندگی بسیار تکان‌دهنده مهاجران در خاک ترکیه است.

مقامات اروپایی می گویند اقدام ترکیه برای گشودن مرزها به روی مهاجران برای رهسپار شدن بسوی اروپا، نقض توافقی است که آنکارا در سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا امضا کرد و طی آن متعهد شد در قبال دریافت کمک‌های نقدی، مانع ورود مهاجران به این قاره شود.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: