پارلمان عراق و ائتلاف فتح ترکیه را محکوم کردند

کدخبر: 2355687

پارلمان عراق و ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری تجاوز ترکیه به شمال عراق را به شدت محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت ملی عنوان کردند.  

پارلمان عراق و ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری حمله ترکیه به مناطق شمالی عراق به بهانه هدف قرار دادن نیرو‌های پ. ک. ک را به شدت محکوم کردند.

پارلمان عراق در بیانیه‌ای گلوله باران مناطق شمالی این کشور از سوی ترکیه را نقض آشکار حاکمیت عراق اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: نیرو‌های ترکیه همچنان تجاوز و گلوله باران مداوم در اراضی عراق را ادامه می‌دهند و این نقض حاکمیت ملی کشور و تهدیدی آشکار و تکرار شونده برای امنیت شهروندان و دارایی هایشان است.

پارلمان عراق تاکید کرد: عملیات‌های نظامی مشابه پیش از این را نیز محکوم کرده ایم و از دولت عراق می‌خواهیم به وظیفه خود در قبال حمایت از شهروندان عمل کند و راه حلی نهایی برای این مشکل و تضمینی برای تکرار نشدن حملات جنگنده‌های ترکیه و نقض حریم هوایی عراق ایجاد کند.

از سوی دیگر، ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری نیز در بیانیه‌ای عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد و گلوله باران شهر سنجار را «پیام سیاسی نامناسب» توصیف کرد.

در بیانیه ائتلاف فتح آمده است: ما به شدت، بمباران شهرستان سنجار را محکوم می‌کنیم و آن را تجاوز به حاکمیت ملی، نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی و ضربه زدن به قوانین حسن همجواری می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: این اقدامات تنش‌آفرین و تکرار شونده نیرو‌های ترکیه غیرقانونی است. همچنین مسأله وجود یک پایگاه نظامی برای این نیرو‌ها در داخل خاک عراق بدون هیچ توجیه قانونی مطرح شده است و ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که نیرو‌های ترکیه فورا باید از خاک ما عقب‌نشینی کنند.

بر اساس این بیانیه، بمباران سنجار از سوی ترکیه یک پیام سیاسی نامناسب است به ویژه در زمانی که آنکارا خواهان توسعه همکاری و هماهنگی اقتصادی، تجاری، امنیتی و نفتی با بغداد است. این بمباران به طور مشخص، سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور ترکیه به عراق را هدف قرار می‌دهد.

ائتلاف الفتح در ادامه از دولت و وزارت خارجه عراق خواست تا دادخواست و شکایتی رسمی به شورای امنیت، سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی درباره تجاوز‌های مکرر ترکیه ارائه کنند و از مردم عراق خواست با وحدت و همبستگی بیشتر با این چالش‌ها و تهدید‌ها مواجه شوند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد جنگنده‌های ترکیه‌ یکشنبه شب حریم هوایی عراق را نقض کرده و طی آن ۱۸ هواپیمای ترکیه‌ای به سوی (سنجار- مخمور- الکویر- اربیل) تا شهرستان شرقاط در عمق ۱۹۳ کیلومتری در داخل خاک عراق آمده و اردوگاه پناهندگان در نزدیکی مخمور و سنجار را هدف قرار دادند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: