درخواست نشست فوق‌العاده پارلمان عراق در واکنش به تجاوزات ترکیه

کدخبر: 2355936

نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «سائرون»، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان عراق برای تصمیم‌گیری درباره نحوه پاسخ‌گویی به تداوم نقض حاکمیت این کشور از سوی آنکارا شد.

در پی حمله هوایی اخیر جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق و آغاز عملیاتی موسوم به «پنجه عقاب» آنکارا علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از روز ۱۵ ژوئن جاری، «جمال فاخر» نماینده عضو ائتلاف «سائرون» از پارلمان عراق خواست تا نشستی فوق‌العاده برای بررسی این اقدام ترکیه برگزار کند و به دولت اختیار تام دهد تا از تمامی برگه‌های فشار خود علیه آنکارا استفاده کند و به تجاوزهای مکرر آن به زمین و آسمان عراق پایان دهد.

به نوشته پایگاه خبری اماراتی «الخلیج»، وی افزود که ترکیه بارها کلیه عرف‌ها و قوانین دیپلماتیک بین‌المللی درباره روابط حسن هم‌جواری را در قبال عراق زیر پا گذاشته است. قطع سهم آبه عراق و اعزام نیروهای نظامی به داخل خاک عراق از جمله همین موارد است و اکنون نیز که از نیروی نظامی هود در داخل اراضی ما استفاده می‌کند تا با دشمنانش تسویه‌ حساب کند.

وی افزود: ادبیات و زبان محکوم کردن و ابلاغ یادداشت اعتراض، ادبیات افراد ضعیف است و موجب می‌شود که ترکیه بدون هیچ نگرانی از عواقب آن، سطح تجاوز خود علیه عراق را افزایش دهد.

فاخر توضیح داد: برگه‌های فشار فوری متعددی علیه ترکیه وجود دارد که می‌توان به آنها تکیه کرد و بر ترکیه فشار آورد تا تجاوزهای خود را متوقف کند. ما معتقدیم که پارلمان عراق باید نقشی حقیقی در این مسیر ایفا کند و با برگزاری نشستی فوق‌العاده به دولت اختیار تام دهد تا به اقدامات لازم و ممکن به صورت تصاعدی و بر اساس اتفاق‌های جاری، علیه این اقدام ترکیه مبادرت ورزد به ترکیه و حملات آن پاسخ دهد.

وی قطع روابط اقتصادی، اخراج شرکت‌های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه و اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شوری امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره این مسأله را از جمله گزینه‌های بغداد برای پاسخ‌گویی به تجاوزهای مستمر آنکارا اعلام کرد.

این نماینده عراقی افزود: در صورت تداوم تجاوزهای ترکیه، کلیه نیروهای مسلح ما باید از نهایت توان نظامی خود برای پاسخ‌گویی به ترکیه و جنگنده‌های آن که حریم هوایی ما را نقض می‌کنند، استفاده کنند و از حاکمیت کشور خود و اراضی آن دفاع کنند.

جنگنده‌های ترکیه بامداد دوشنبه هفته پیش به بهانه هدف قرار دادن مواضع شبه نظامیان پ ک ک در شمال عراق، مناطقی را در مخمور و سنجار بمباران کردند.

این جنگنده های پیشتر نیز بارها، مواضع پ ک ک در شمال عراق را هدف قرار داده بودند که با محکومیت‌های لفظی مقامات مسئول عراقی همراه شده بود.

پ‌.ک‌.ک بیش از ۳۰ سال است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه می‌جنگد و آنکارا طی سال‌های اخیر با استناد به حضور آن در مناطق مرزی عراق و تروریست خواندن آن، دست به چنین حملات نظامی می‌زند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: