ولید المعلم: دیدار لاوروف با بشار اسد بسیار ثمربخش بود

کدخبر: 2361162

وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با همتای روس خود دیدار او با رئیس جمهور سوریه را بسیار سازنده و مثمر ثمر خواند؛ وزیر خارجه روسیه هم بر پایبندی کشورش به دفاع از حاکمیت و استقلال سوریه تاکید کرد.

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه امروز پس از دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در دمشق در کنفرانس خبری مشترک با او حضور یافت.

به گزارش شبکه المیادین، وزیر خارجه سوریه دیدار هیات روس با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه را سازنده و مثمر ثمر توصیف کرد و گفت که گفت‌وگوهای میان دو طرف حول مسائل مختلف سیاسی و تحولات منطقه صورت گرفته است.

المعلم گفت‌وگوهای وزیر خارجه روسیه با بشار اسد را هم بسیار سازنده و مثمر ثمر خواند و گفت: «آینده روابط با دوستان روس در حوزه اقتصاد و سیاست امیدوار کننده است».

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به خبرنگاری درباره روند حل سیاسی بحران سوریه نیز تاکید کرد که هر گونه توافقی که با قانون اساسی سوریه در تضاد باشد، مورد تایید نظام سوریه نیست.

المعلم گفت: روابط اقتصادی میان روسیه و سوریه ارتباطی به روابط سیاسی ندارد، بلکه بر اساس منافع دو ملت توسعه می یابد.

او افزود: هیچ برنامه زمانی برای مسیر کار قانون اساسی سوریه وجود ندارد ، زیرا این(قانون اساسی) حرمت خاصی دارد که متعلق به مردم سوریه است.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: «بحث بر سر قانون اساسی سوریه تا دستیابی به توافقی درباره آن ادامه خواهد داشت اما این موضوع ارتباطی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه ندارد و انتخابات ریاست جمهوری سوریه در موعد مقرر خود در سال آینده برگزار خواهد شد».

المعلم همچنین تصریح کرد: «تحریم‌های آمریکا علیه سوریه به دلیل مواضع دمشق در قبال فلسطین و مقاومت است». لاوروف نیز در این نشست خبری تاکید کرد: «سفر ما به سوریه بر افق همکاری برای توسعه روابط بین دو کشور با توجه به تحولات جدید منطقه متمرکز است».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «مهمترین ویژگی این مرحله این است که سوریه با حمایت روسیه بر تروریسم خارجی که قصد نابودی آن را داشت، پیروز شد».

لاوروف ضمن تاکید بر ادامه عملیات برای شکست تروریسم در سوریه با حمایت روسیه گفت: «اولویت‌های جدیدی در سوریه وجود دارد که مهمترین آنها بازسازی و بسیج حمایت بین المللی برای آن است».

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما با بشار اسد اوضاع میدانی سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و بر اولویت اتحاد صفوف در این کشور تأکید کردیم».

لاوروف تاکید کرد: «کشورهایی هستند که از تحولات سوریه ناراضی هستند و سعی می‌کنند دستور کار خود را برای فشار اقتصادی بر آن پیش ببرند».

او بر پایبندی روسیه به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی و احترام به اصل تعیین سرنوشت سوری‌ها به دست خودشان تاکید کرد و گفت: «روسیه به تلاش خود برای دفاع از حاکمیت سوریه و استقلال آن در مقام یکی از کشورهای ضامن توافق آستانه ادامه خواهد داد».

لاوروف همچنین گفت که توافقات آشکاری میان روسیه و ترکیه درباره ادلب وجود دارد و اجرا شده است. او افزود: کار ما در مسیر سوریه بر اساس توافقی است که میان روسای جمهور روسیه ، ایران و ترکیه حاصل شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: تمام نتایجی که از مذاکرات آستانه حاصل شد و توافقنامه‌های بین مسکو و آنکارا بر وحدت و یکپارچگی خاک سوریه تاکید دارد.

لاوروف درباره تکلیف بحران لیبی نیز گفت که گروه‌های لیبیایی در مسکو با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا درباره نقاط مشترک گفت‌وگو کنند.

«یوری بوریسوف» معاون نخست وزیر روسیه هم که به این نشست خبری ملحق شده است، گفت: «باید اعتراف کنیم که بیشتر مناطق غنی از نفت و گاز خارج از کنترل دولت سوریه است و از آنجایی که نفت منبع درآمد مهمی محسوب می‌شود، واقعیت موجود، دولت سوریه را از تجارت با نفت بازمی‌دارد».

او افزود: «همین قضیه درباره زمین‌های کشاورزی در سوریه نیز صدق می کند، سوریه که زمانی صادر کننده حبوبات بوده است، در حال حاضر به یک وارد کننده آن تبدیل شده است».

معاون نخست وزیر روسیه تاکید کرد که توافق جدید درباره توسعه همکاری تجاری شامل بیش از چهل پروژه و از جمله راه اندازی و توسعه نیروگاه‌هاست.

یک هیات عالی‌رتبه از روسیه شب گذشته وارد سوریه شدند تا با مقامات این کشور درباره توسعه همه جانبه روابط گفت‌وگو کنند، وزیر خارجه روسیه هم که امروز به این هیئت ملحق شده پس از نُه سال به سوریه رفته است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: