بحران انسانی در سودان

کدخبر: 2376517

درگیری‌ها در سودان علاوه بر کشته ها، زخمی ها و ویرانی های برجای گذاشته، اهالی خارطوم ـ پایتخت ـ را با قحطی و کمبود آب آشامیدنی مواجه کرده و به بحران انسانی بی سابقه در این کشور دامن زده است

به گزارش العالم، در سایه وجود برخی مشکلات و موانع در روند تخلیه شهروندان از مناطق بحران‌زده در کشور، فرآیند خروج اهالی پایتخت از خارطوم ادامه دارد و حتی درگیری‌ها بر عملکرد سازمان‌های امدادرسانی تأثیر گذاشته و هزاران کودک، شهروندان بی دفاع و خانواده های سودانی در معرض بحران انسانی بی‌سابقه‌ای قرار دارند به طوری که کمبود دارو و مواد غذایی بیداد می‌کند.

سندیکای پزشکان در سودان اعلام کرد که 57 بیمارستان از 79 بیمارستان در مناطق بحران‌زده خدمات‌رسانی را متوقف کرده‌اند.

این سندیکا اعلام کرد که 4 بیمارستان در شهر "العبید" بمباران شده و 19 بیمارستان نیز در معرض تخلیه اجباری قرار دارند، همچنین 22 بیمارستان به طور کامل یا جزئی در حال فعالیت هستند که برخی از آنها فقط خدمات کمک‌های اولیه را ارائه می‌دهند و همچنین به دلیل کمبود کادر پزشکی، تجهیزات پزشکی و تامین آب و برق با تهدید بسته شدن مواجه هستند.

در سایه عدم وجود راه‌حل‌های سیاسی برای بحران میان ارتش و نیروهای واکنش سریع، به نظر می‌رسد اوضاع کشور خطرناک‌تر خواهد شد به‌ویژه که کشورهای غربی و عربی در تلاش برای تخلیه سریع دیپلمات ها و اتباع‌شان از سودان هستند.

با ورود درگیری‌های مسلحانه در سودان به دومین هفته خود، آمریکا تمام کارکنان سفارتخانه‌اش را از خارطوم خارج و اعلام کرده که فعالیت آن را به حالت تعلیق درآورده است. فرانسه نیز این اقدام مشابه را انجام داده است. ترکیه و دیگر کشورها نیز تصمیم گرفته‌اند اتباع‌شان را از این کشور بحران‌زده خارج سازند. عربستان سعودی نیز روند تخلیه شهروندانش از سودان را روز شنبه کلید زد.

در سایه درگیری‌های مستمر میان دو طرف رقیب در سودان، خروج اتباع و نمایندگی‌های دیپلماتیک برخی کشورها از سودان ادامه دارد؛ درگیری‌هایی که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تاکنون بیش از 420 کشته و افزون بر 3700 زخمی برجای گذاشته است.

ارسال نظر: