بررسی احتمال رد صلاحیت قضایی ترامپ در انتخابات آمریکا

کدخبر: 2376560
خبرنگار:

حداقل چهار دسته پرونده‌ی باز قضایی بین ترامپ و نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا فاصله انداخته است. از این پرونده‌ها چه می‌دانیم؟

نسیم‌آنلاین: سال آینده موعد مهمترین رقابت انتخاباتی جهان است و رقابت های انتخاباتی در حالی آغاز شده که چالش های متعددی در هر دو جناح مشاهده می‌شود. به خصوص چالش های حقوقی و قضایی که ممکن است دونالد ترامپ، نامزد اصلی جمهوری خواهان را قبل از شروع رقابت های درون حزبی جمهوری خواهان رد صلاحیت کند.

انتخابات 2024

سال آینده میلادی طبق روال معمول چهار ساله انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در حالی برگزار می‌شود که جهان دستخوش تغییرات بزرگ و مهمی شده است. جنگ اوکراین، پایان پاندمی کرونا، بحران مالی بانک های غربی، قراردادهای دو جانبه و چند جانبه ای مانند قرارداد ایران و عربستان، تقویت پیمان های بریکس و شانگهای یا تحولات درونی رژیم صهیونیستی و مقابله با چین اتفاقاتی است که منجر به تغییرات گسترده ای در جهان پس از انتخابات 2020 شده است. تغییراتی که بر نتایج انتخابات ایالات متحده تاثیر گذار است و در کنار چالش و بحران های داخلی این کشور نقش تعیین کننده ای در نتیجه انتخابات 2024 خواهند داشت. اما چالش های انتخابات 2024 از امروز شروع شده و ممکن است نتیجه انتخابات سال آینده را از همین امروز تغییر دهد. چالش هایی که اکثرا نامزد مطرح جمهوری خواهان را هدف قرار داده و موانع جدی بر سر کمپین انتخاباتی او قرار داده است.

دادگاه؛ رقیب اول ترامپ

دادگاه عالی

دونالد ترامپ برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری این کشور باید با چالش های بسیاری دست و پنجه نرم کند و اولین و شاید سر سخت ترین آنها دستگاه قضایی این کشور باشد. وی اخیرا با پرونده های حقوقی متعددی رو به رو شده است که چند مورد از آنها می‌تواند او را از تصدی بر سمت فدرال رد صلاحیت کند.

پرونده تجاوز 1996

اولین پرونده شکایت از ترامپ مربوط به اتهام تجاوز و افترا از سوی جین کارول می‌شود. خانم کارول قبلا نیز ادعای تجاوز ترامپ به وی را در سال 2019 مطرح کرد که با تکذیب ترامپ و حمله رسانه ای به او از سوی رسانه ها و طرفداران ترامپ نیز همراه بود و خانم کارول معتقد است که دونالد ترامپ در مورد وی دروغ گفته و اقدام به ایجاد فشار رسانه ای بر علیه او کرده است و به همین دلیل از او بابت اتهام افترا نیز شکایت کرده است. 

دادگاه اتهام تجاوز ترامپ

ادعای تجاوز ترامپ جین کارول مربوط به سال 1996 می‌شود که طبق ادعای شاکی ترامپ در رختکن یک فروشگاه بزرگ لباس در منهتن به وی تجاوز کرده است. وکلای ترامپ در طول دادگاه شاکی را به این دلیل که چرا همان زمان از ترامپ شکایت نکرده است مورد سوال قرار دادند که خانم کارول در جواب مدعی شد که به دلیل نحوه تربیت نسلی و جو حاکم در آن زمان و ترس از قدرت و ثروت ترامپ به عنوان یک تاجر سرشناس از این کار صرف نظر کرده، اما امروزه زمانه تغییر کرده و در هفتاد سالگی به این نتیجه رسیده که بهتر است در این مورد سکوت نکند. این پرونده همچنان در جریان است و بعید است ترامپ را دچار دردسر خاصی کند.

پرونده hush_money

پرونده جنجالی دیگر که مربوط به حواشی ترامپ قبل از انتخابات 2016 می‌شود پرونده hush_mony یا حق السکوت است. این پرونده توسط آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن بررسی می‌شود و طبق ادعای براگ ترامپ در یک پرونده که مربوط به 34 مورد ادعای جعل سوابق تجاری می‌شود دست داشته است. ترامپ در این پرونده به جعل سوابق تجاری برای مخفی کردن مبالغی است که برای سکوت کردن دو بازیگر زن فیلم های مستهجن قبل از انتخابات 2016 پرداخت کرده است. ادعا می‌شود که در یک مورد از این پرداخت ها تنها 120 هزار دلار به یکی از این بازیگران فیلم های مستهجن برای حق السکوت پرداخت کرده است.

 آلوین براگ از قاضی درخواست کرده تا دسترسی ترامپ به محتوای مربوط به پرونده مانند شهادت هیئت منصفه، نام قربانی و اطلاعات تماس آنها را محدود کند و ترامپ را از انتشار این محتوا در فضای مجازی منع کند. این درخواست به سابقه ترامپ در تحت فشار قرار دادن و حمله وی و طرفدارانش به شاهدان، اعضای هیئت منصفه و بازرسان در پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 ریاست جمهوری و دو استیضاح مجلس نمایندگان باز می‌گردد.

وکلای ترامپ در خصوص درخواست براگ به قاضی این بحث را مطرح کردند که وی به همراه مارک پومرانتس، دادستان سابق منهتن بارها در مورد پرونده و تحقیقات آن در انظار عمومی صحبت کرده اند و حتی پومنرانتس یک کتاب در مورد تحقیقات پرونده ترامپ منتشر کرده است و هر دو آنها اظهارات تحقیر آمیزی بر علیه ترامپ داشته‌اند و حتی پومرانتس او را به یک رئیس مافیا تشبیه کرده است. وکلای ترامپ دستور حمایتی را پیشنهاد کرده اند که به موجب آن هر کسی که مطالب را دریافت یا بازبینی می‌کند(از جمله تیم دادستانی) از کپی کردن یا انتشار مطالب به شخص ثالث منع شود. آنها با ممنوعیت ارسال مدارک و سایر مطالب ارائه شده توسط دادستانی در رسانه های خبری و اجتماعی مخالفتی نداشتند.

پرونده جورجیا-تخلف انتخاباتی

دادستان ناحیه فولتن ایالت جورجیا، فانی ویلیس در حال تحقیقات بر سر پرونده تخلفات انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2020 در این ناحیه است. طبق ادعای دادستانی ترامپ در دو پرونده تخلف انتخاباتی در این ایالت تحت پیگرد قانونی است. یکی از این پرونده ها مربوط به تلاش برای جایگزین کردن رای دهندگان غیر بومی جمهوری خواه به جای رای دهندگان رسمی شهرهای این ایالت است که بایدن در آنها اکثریت را به دست آورده بود و اتهام دیگر نیز مربوط به تلاش مکرر ترامپ برای تماس شخصی با برد وافنسپرگر، وزیر خارجه ایالت جورجیا در 2 ژانویه 2021 است. ترامپ در این تماس ها از وافنسپرگر درخواست داشت تا آرای مورد نیاز برای پیروزی ترامپ در ایالت جورجیا را پیدا کند. بر اساس تحقیقات نمایندگان ترامپ 18 بار تلاش کرده بود تا با او تماس برقرار کند اما رافنسپرگر از تماس ها اجتناب کرده بود. ترامپ در یکی از تماس ها گفتمه بود که تنها به 11780 رای برای پیروزی در این ایالت نیاز دارد. ترامپ این ادعا را تکذیب کرده و تماس خود با رافنسپرگر را بی نقص توصیف کرد.

پرونده جورجیا ترامپ

ویلیس به مقامات محلی مجری قانون در این ایالت هشدار داد تا در چارچوب زمانی ژوئیه تا آگوست که قرار است نتایج تصمیم گیری در مورد اتهامات وارده به ترامپ مشخص شود برای احتمال واکنش عمومی قابل توجه آمادگی داشته باشند. نتایج تحقیقات می‌تواند برای ادامه کاندیداتوری ترامپ در جناح جمهوری خواهان تبدیل به مانع بزرگی شود.

پرونده‌های فدرال ؛ شورش کنگره و پرونده مار-آ-لاگو

مهمترین و جنجالی ترین پرونده حقوقی که تیم وکلای ترامپ با آن سر و کار دارند دو پرونده فدرال حمله به کنگره پس از انتخابات 2020 و پیدا شدن اسناد محرمانه در ویلای شخصی ترامپ در فلوریدا است که به مار-آ-لاگو شهرت دارد. در خصوص پرونده حمله طرفداران ترامپ به کنگره شهادت مایک پنس، معاون اسبق رئیس جمهور در دوره ترامپ قابل توجه است که در مقابل هیئت منصفه فدرال و جک اسمیت، بازرس ویژه وزارت دادگستری به مدت هفت ساعت شهادت داد. طبق ادعای دادگاه ترامپ پس از اعلام نتایج انتخابات 2020 به مایک پنس فشار آورده بود تا به تنهایی آرای هفت ایالت که جو بایدن در آنها اکثریت را به دست آورده بود را رد کند تا نتیجه انتخابات به نفع ترامپ رقم بخورد اما پنس از این کار سر باز زد. ترامپ تلاش کرده بود تا با درخواست تجدید نظر به دادگاه استیناف دی.سی مانع از شهادت پنس شود. هیئتی متشکل از سه قاضی درخواست تجدید نطر او را رد کرد و پنس در دادگاه حاضر شد.

شورش کنگره 1

دستیاران پنس در شهادت قبلی در مقابل کمیته مجلس نمایندگان که مشغول بررسی این حمله بود توضیح دادند که ترامپ چگونه معاون اول خود را تحت فشار گذاشته و مورد سرزنش قرار داده است. گرگ جیکوب، مشاور عمومی پنس شهادت داد که ترامپ چگونه در 6 ژانویه در یک گفتگوی تند با پنس تماس گرفته و او را تحت فشار قرار داده است. رابطه ترامپ و پنس تا قبل از حوادث کنگره بسیار محکم بود و از او به عنوان معاون وفادار ترامپ نام برده می‌شد اما پس از وقایع حمله به کنگره و تلاش طرفداران ترامپ برای حمله به پنس که در نقطه ای فاصله مهاجمان کنگره با پنس به چند متر رسیده بود این رابطه را دگرگون کرد. طبق گزارشات طرفداران ترامپ در بیرون کنگره شعار پنس را حلق آویز کن سر می‌دادند و مایک پنس در روز حمله به کنگره با تهدید جانی رو به رو بود. وی خود را به عنوان نامزد انتخاباتی 2024 جمهوری خواهان معرفی کرده و در کنار نیکی هیلی و ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا از گزینه های اصلی رقیب برای ترامپ به حساب می‌آیند. در صورت اثبات نقش ترامپ در پرونده حمله به کنگره و تحت فشار قرار دادن وی پنس برای لغو رای ایالت ها دیگر نمی‌تواند به عنوان نامزد انتخاباتی به فعالیت خود ادامه دهد.

دیگر تحقیقات فدرال در واشنگتن پرونده مار-آ-لاگو است. این پرونده مربوط به بازرسی FBI از ویلای شخصی ترامپ در ایالت فلوریدا می‌شود که در طی آن اسناد محرمانه فدرال 18 ماه پس از خروج ترامپ از کاخ سفید یافت شد. این اسناد شامل اطلاعات محرمانه و به خصوص اسامی ماموران مخفی ایالات متحده در خارج از خاک این کشور بود که ممکن است در صورت محکومیت ترامپ در این پرونده وی از تصدی هر گونه پست فدرال رد صلاحیت شود.

احتمالات در مورد انتخابات 2024

انتخابات 2024

در صورت محکومیت ترامپ در تحقیقات واشنگتن در مورد اتهامات فدرال، ادامه راه کمپین انتخاباتی ترامپ چه به صورت حزبی و چه به صورت مستقل میسر نیست و او باید با دنیای سیاست خداحافظی کند. اما در این بین طرفداران ترامپ خطر اصلی و چالشی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده خواهند بود زیرا معتقدند که تمامی اتهامات ترامپ توطئه ای بر علیه محبوبیت اوست و با همین ادعا نیز نتیجه انتخابات 2020 را قبول نکرده و به کنگره آمریکا یورش بردند. باید منتظر ماند و دید که آینده چگونه رقم می‌خورد اما چالش های ترامپ با انتخابات 2024 به اینجا نمی‌شود و مسئله دیگر او خیز جوانان سیاستمدار آمریکایی برای تصدی پست های فدرال از هر دو جناح است. نیکی هیلی، ران دیسانتیس، مایک پنس و ویوک راسوامی از دیگر گزینه های جوان و انگیزه دار جمهوری خواهان برای نمایندگی این حزب در انتخابات 2024 هستند و از طرفی عده ای از آنها سابق بر این از افرادی بودند که از او حمایت می‌کردند منتها پس از وقایع کنگره دیگر حاضر به حمایت از او نیستند. همچنین نقش ترامپ در عملکرد ضعیف انتخابات میان دوره ای برای حزب جمهوری خواه نیز مورد انتقاد است. مسئله دیگر این است که ایالات متحده هم اکنون توسط مسن ترین رئیس جمهور تاریخ این کشور که 80 سال سن دارد اداره می‌شود و ترامپ نیز اختلاف سنی اندکی با بایدن دارد و جامعه آمریکا دیگر میل چندانی به رقابت انتخاباتی دو پیرمرد سفید پوست ندارد و احتمالا نسل جدید را ترجیح دهد و این می‌تواند برای هر دو آنها در انتخابات درون حزبی دردسر ساز باشد.

ارسال نظر: