حاکمان نظامی تایلند کنار گذاشته می شوند؟

کدخبر: 2376606

انتخابات امروز در تایلند برای تعیین آینده‌ی سیاسی این کشور بسیار تعیین کننده است

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، انتخابات در تایلند در حالی برگزار می‌شود که تحلیلگران می‌گویند: یک سیستم انتخاباتی معیوب بدان معناست که شکل دولت جدید کاملا غیر قابل پیش‌بینی است و مشخص نیست که آیا نامزدهای حامی دموکراسی می‌توانند حاکمان نظامی را برکنار کنند یا خیر.

پرایوث چان-اوچا، فرمانده سابق ارتش که در جریان یک کودتا در راس قدرت قرار گرفت، از سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان نخست وزیر تایلند زمام امور را در دست داشته است. وی که یک سلطنت‌طلب و محافظه‌کار سرسخت محسوب می‌شود، کمپین انتخاباتی ناسیونالیست قوی به راه انداخت و هشدار داد که وعده احزاب اپوزیسیون در رابطه با اصلاحات منجر به آشوب و ناآرامی خواهد شد.

با این حال، نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که بسیاری از رأی‌دهندگان خواستار تغییر هستند. طبق انتظار تحلیلگران، حزب "فیو تای" مرتبط با تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق در تبعید تایلند کرسی‌های بیشتری را در پارلمان به دست خواهد آورد. پائتونگتارن شیناواترا، دختر تاکسین شیناواترا و یکی از سه نامزذ نخست وزیری این حزب جمعه در آخرین روز از کمپین انتخاباتی حزب "فیو تای" به حامیانش گفت، یکشنبه یک "روز تاریخی" خواهد بود که در جریان آن تایلند "از حکومت نظامیان به حکومت دموکراتیک" تغییر جهت خواهد داد.

پائتونگتارن شیناواترا ۳۶ ساله امروز پس از انداختن رأی خود در صندوق گفت: امروز یک روز خوب خواهد بود. من انرژی خیلی خوب و مثبتی نسبت به این موضوع دارم.

انتخابات ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی در ۹۵ هزار پایگاه رأی‌گیری در سراسر تایلند آغاز شد.

انتخابات امروز نخستین رأی‌گیری پس از اعتراضات گسترده سال ۲۰۲۰ میلادی به رهبری جوانان است؛ اعتراضاتی که نه تنها با درخواست برکناری پرایوث چان-اوچا بلکه با درخواست محدود شدن نفوذ و ثروت سلطنت پایه‌های تشکیلات حاکم را به لرزه درآورد.

احزاب در انتخابات امروز برای ۵۰۰ کرسی در پارلمان رقابت خواهند کرد اما حتی اگر احزاب اپوزیسیون عملکرد خوبی داشته باشند، احتمالا قادر نخواهند بود قدرت را در دست بگیرند. نخست وزیر بعدی با رأی مشترک پارلمان و سنا انتخاب خواهد شد. این در حالی است که ۲۵۰ عضو سنا پس از کودتای قبلی توسط ارتش انتخاب شده‌اند.

احزابی چون "فو تای" احتمالا باید برای غلبه بر این مشکل، ائتلاف تشکیل دهند. به گفته تحلیلگران، نتایج انتخابات کاملا قابل پیش‌بینی است اما شکل دولت غیر قابل پیش‌بینی است.

ارسال نظر: