واگنر علیه روسیه

کدخبر: 2377041

شروع درگیری و نزاع میان مزدوران شرکت خصوصی واگنر و وزارت دفاع روسیه به حوادث روز گذشته باز نمی‌گردد و این جریانات چند ماه است که ادامه دارد

نسیم آنلاین؛ پویا جادی: شب جمعه دوم تیر ماه رئیس گروه واگنر، یوگنی پریگوژین در پیامی ویدئویی مدعی حمله نیروی هوایی روسیه به نظامیان این ارتش خصوصی در مقر آنها شد. در ادامه نیروهای وی به سمت شهر روستوف و مرکز فرماندهی جنوب ارتش روسیه لشکرکشی کردند و مراکز مهم شهر روستوف را محاصره و به کنترل خود درآوردند. البته ادعای حمله به نیروهای واگنر در روز جمعه توسط وزارت دفاع روسیه تکذیب شد اما نیروهای واگنر تا کنون بدون توجه به هشدارهای ولادیمیر پوتین و ارتش و سرویس اطلاعاتی این کشور دست به اقداماتی زدند که بازگشت برای آنها را غیر ممکن می‌کند.

شروع نزاع

d8cd4080-1214-11ee-a4b5-37aded256862

شروع درگیری و نزاع میان مزدوران شرکت خصوصی واگنر و وزارت دفاع روسیه به حوادث روز گذشته باز نمی‌گردد و این جریانات چند ماه است که ادامه دارد. یوگنی پریگوژین، رئیس ارتش خصوصی واگنر از چند ماه قبل با ضبط کلیپ‌هایی از تلفات بالای این گروه در جبهه باخموت در جنگ اوکراین، ارتش روسیه و فرماندهی آن یعنی سرگئی شویگو را مقصر تلفات بالای این گروه در این جبهه معرفی می‌کرد و معتقد بود که وزارت دفاع روسیه به دلایلی خواستار شکست واگنر در جبهه باخموت است و از پشتیبانی صحیح و ارسال سلاح و مهمات لازم به این گروه خودداری می‌کند. در مقابل نیز وزارت دفاع و ارتش روسیه این گروه را به فروش اطلاعات حساس جنگی به اوکراین و طرف غربی متهم کرده بود. رئیس گروه واگنر در دفاع از خود ارتش روسیه و فرماندهان آن را به ارسال اخبار غلط و گمراه کننده به ولادیمیر پوتین متهم کرد و آنها را خائن و فاسد نامید.

واگنر به سوی مسکو

photo_2023-06-24_17-44-14

این درگیری‌ها پس از فتح مرکز باخموت و تحویل این شهرها به ارتش روسیه مدتی فروکش کرد اما پس از تصویب قانون جدیدی که شرکت‌های خصوصی نظامی را تحت کنترل و فرماندهی وزارت دفاع روسیه در می‌آورد، تنش‌ها بین این گروه و وزارت دفاع روسیه دوباره بالا گرفت. از طرفی یک گروه نظامی چچنی به نام اخمت این قانون را پذیرفت و برای گرفتن مناطق تحت کنترل واگنر اعلام آمادگی کرد. در ادامه چند روز مانده به پایان مهلت پذیرش قانون توسط شرکت‌های خصوصی نظامی شب گذشته و پس از ادعای حمله نیروی هوایی روسیه به مقر واگنر رئیس این گروه بر علیه شویگو و فرماندهان ارتش روسیه اعلام جنگ کرد و به سمت شهر روستوف در جنوب غرب این کشور ستون کشی نظامی کرد. پریگوژین پس از آن حرکت به مسکو را در دستور کار خود قرار داد و هم اکنون نیروهای واگنر در بزرگراه M4 در حال پیشروی به سوی مسکو هستند و تا کنون در طول مسیر چندین بار کاروان آنها مورد حمله و بمباران نیروی هوایی روسیه قرار گرفته‌اند.

رئیس گروه واگنر هدف خود را سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه معرفی کرده و اعلام کرد که وی را در میدان سرخ مسکو به دار خواهد آویخت و جنازه او را در کنار لنین دفن خواهد کرد. ولادیمیر پوتین پس از وقایع شب گذشته این اقدامات را خیانت به کشور معرفی کرد و سربازان واگنر را فریب خورده نامید و از آنها خواست تا سلاح خود را بر زمین بگذارند. وزارت دادگستری روسیه نیز حکم بازداشت پریگوژین را صادر کرد و سرویس امنیتی روسیهFSB  نیز پریگوژین و فرماندهان واگنر را به خیانت به کشور متهم کرد. پوتین ادعای تلاش برای کودتای نظامی را منتفی دانست و اعلام کرد که شرایط را تحت کنترل خود دارد اما در مسکو پروتکل قلعه از شب گذشته اجرا شده است و خیابان‌های این شهر شاهد حضور گسترده نیروهای نظامی و خودروهای ارتش و گارد ملی این کشور است. ساختمان‌های گروه واگنر در مسکو و سن پترزبورگ تحت محاصره پلیس و نیروهای امنیتی درآمدند و بسیاری از وابستگان این گروه در شهرهای بزرگ روسیه بازداشت شدند.

اما نکته جالب اینجاست که تاکنون تلاش رسانه‌ای برای به خیابان کشیدن مردم در شهرهای بزرگ توسط پریگوژین به ویژه در روستوف نتیجه معکوس داده و در ویدئوهایی که از مرکز شهر روستوف مخابره می‌شود شاهد مشاجره مردم و نیروهای واگنر هستیم که درآنها مردم از آنها سوال می‌کنند که چرا در جبهه‌ها حضور ندارند و در روستوف سلاح کشیده‌اند؟!

در ادامه نیز علاوه بر ولادیمیر پوتین، ارتش روسیه، رسانه‌ها و مردم این کشور شاهد موضع‌گیری رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن و نیروهای گارد ویژه این جمهوری روسیه یعنی گروه اخمت بر علیه پریگوژین و واگنر در اقدام اخیر بودیم. این موضع‌گیری تنها در حد محکومیت نماند و از ظهر امروز اخباری مبنی بر لشکرکشی و ورود این گروه به شهر روستوف از جنوب شرق این شهر مخابره شد. این گروه چچنی به منظور جنگ شهری و سرکوب شورشیان واگنر به شهر روستوف وارد می‌شوند و با توجه به مین گذاری و  ایجاد سپر انسانی از شهروندان در این شهر توسط واگنر که نشان از برنامه ریزی از قبل این گروه برای این اقدامات دارد، در صورت عدم تسلیم نیروهای واگنر و اصرار بر پیشروی به سمت مسکو در بزرگراه M4 و حفظ همزمان شهر روستوف احتمالا شاهد محاصره و شکست نیروهای پریگوژین باشیم. البته این شکست با هزینه فراوان برای روسیه و احتمال شکستن خط دفاعی به خصوص در باخموت و زاپروژیا در جنگ اوکراین همراه خواهد بود.

گروه ارتش خصوصی یا مزدوران واگنر که تحت تحریم‌های بین المللی از سوی غرب نیز قرار دارد با اقدام شب گذشته و امروز خود دست به قمار بزرگی زده که ممکن است روسیه را دچار جنگ داخلی و بحرانی طولانی مدت در غرب این کشور و هم مرز با جبهه جنگ اوکراین قرار دهد. بحرانی که غرب و اوکراین فرصت به دست آمده از دل آن را به راحتی از دست نخواهند داد.

ارسال نظر: