غزه به فدای قدس

کدخبر: 2378801
خبرنگار:

بسیاری در تحلیل خود علت اصلی عملیات طوفان الاقصی را مبهم توصیف کرده و این عملیات غافلگیرکننده را اسرار آمیز می‌نامند. این در حالی است که علت اصلی طوفان الاقصی در نام آن نهفته است.

نسیم‌آنلاین: علت انجام عملیات‌های طوفان الاقصی و سیف القدس را باید در نامگذاری آنها جستجو کرد. دفاع از قدس شریف و مسجد الاقصی در هر دو نبرد طوفان‌الاقصی و سیف‌القدس علت اصلی آغاز درگیری از سوی فرماندهان مقاومت اعلام شده است. جنبش مقاومت اسلامی حماس شنبه ۷ اکتبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اولویت عملیات «طوفان الاقصی» حفاظت از قدس، مسجدالاقصی و توقف طرح‌های اشغالگران با هدف یهودی سازی این مناطق و ساختن معبد ادعایی آن‌هاست.» دفاعی که هزینه اصلی آن بر دوش مردم مظلوم و بی دفاع غزه بوده اما وضعیت پیش آمده به این معنا نیست که آنها مقاومت و مردم کرانه باختری را مقصر شناخته و سرزنش کنند.

در آغاز تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه ادبیاتی مطرح شد که در آن فلسطینیان کرانه باختری را برای انفعال در مقابل تهاجم اسرائیل به غزه مورد سرزنش قرار دادند. این نگاه به فلسطینیان کرانه باختری بسیار غیر واقع بینانه است و باید توجه داشت که حماس در حمایت از مردم کرانه باختری و به تقاص هتک حرمت مسجد الاقصی در دو جنگ اخیر با اسرائیل درگیر شده است. وضعیت کرانه باختری به شکلی نیست که با اسرائیل وارد جنگ شوند و از نظر تسلیحات و فرماندهی و زیر ساخت نظامی در قامت قیاس با نیروهای غزه نیستند. از طرفی باید توجه داشت که از ابتدای سال 2023 تمرکز نیروهای اسرائیل بر شاخه‌های مقاومت در کرانه باختری و به خصوص در اردوگاه‌های جنین و شهر نابلس بوده است و با همکاری سرویس امنیتی تشکیلات خودگردان بسیاری از نیروها و فرماندهان اصلی مقاومت در کرانه باختری ترور یا بازداشت شده‌اند.

این وضعیت در کنار کمبود تسلیحات و آموزش و همچنین نبود پشتیبانی سیاسی در کرانه باختری و خیانت بخشی از تشکیلات خودگردان فلسطین منجر به ضعف بیش از پیش نیروهای کرانه باختری در مقابل اسرائیل شده است. به خصوص که در ایام جنگ تدابیر امنیتی در کرانه باختری به حداکثر رسیده و شهرک نشینان نیز تا دندان مسلح شدند. البته با وجود تمام مشکلات بارها در طول جنگ اخیر مردم کرانه باختری در حمایت از غزه به خیابان‌ها آمده و با نیروهای رژیم درگیر شدند. درگیری‌هایی که منجر به شهادت و بازداشت بسیاری از آنان شد و بارها به اردوگاه‌های جنین و بلاطه حمله شد و بسیاری از فلسطینیان زخمی شدند.

 

غزه ایستاد تا کرانه آزاد شود

عکس 1

در سال 2020 میلادی و پس از تلاش‌های رژیم برای انتقال پایتخت به قدس فشارها بر محله‌ی شیخ جراح و ساکنین آن افزایش یافت تا خانه‌های خود را ترک کنند و همین مسئله منجر به دخالت گروه‌های مقاومت غزه و حمله آنها به رژیم شد. حملاتی که در نهایت به آتش بس ختم شد. اما این نبرد متفاوت از جنگ 2014 یا جنگ‌های سالیان قبل بود زیرا اولین جنگی بود که مقاومت اسلامی غزه به شکل تهاجمی عمل کرد. در جنگ اخیر نیز با تنگ شدن فضا برای فلسطینیان کرانه و هتک حرمت مکرر صهیونیست‌ها پس از روی کار آمدن احزاب راستگرای افراطی در اسرائیل، حماس وارد عمل شده و معادله‌ی جدیدی در خصوص مسجد الاقصی ایجاد کرد.

این اقدام فداکارانه مقاومت با شهادت چند هزار ساکن غزه و تخریب گسترده در این باریکه تحت محاصره همراه بود اما منجر به شکست فجیع نظامی، امنیتی و رسانه‌ای برای اسرائیل شد و صهیونیست‌ها را چند قدم به عقب رانده و به بحران‌های دولت نتانیاهو افزود. اکنون مقابله با اعتراضات گسترده به عملکرد دولت و ضعف امنیتی_نظامی و انزوای بین المللی در اولویت مقامات رژیم قرار دارد و تبدیل قدس به اورشلیم و تبدیل آن به پایتخت رژیم از اولویت خارج شده است. البته باید توجه داشت که رژیم به راحتی از اقدامات اشغالگرانه خود عقب نشینی نمی‌کند، اما امروزه دیگر امنیت لازم برای ادامه این دست اقدامات را ندارد.

اتحاد قدس و غزه حاصل دو جنگ اخیر

از طرفی باید توجه داشت که حمایت حماس از کرانه بی تاثیر نبوده و دو جنگ اخیر منجر به افزایش محبوبیت حماس در کرانه باختری شده است. حماس تا پیش از این و به دلیل حوادث سال 2007 در کرانه باختری از پایگاه اجتماعی کمتری برخوردار بود. اما تداوم شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری و انفعال تشکیلات خودگردان به تعداد طرفداران این جنبش در کرانه افزود.

2

با افزایش فشار رژیم بر این منطقه و تلاش برای تبدیل قدس به پایتخت رژیم صهیونیستی و اقدامات بی ثمر تشکیلات خودگردان، بسیاری از ساکنین کرانه باختری به این نتیجه رسیده‌اند که راه سازش برای آنها دستاوردی نداشته است. اعتقادی که حماس سالها پیش به آن رسیده بود و بر آن تاکید دارد.

افزایش محبوبیت حماس در کرانه باختری مخصوصا پس از عملیات طوفان الاقصی به اندازه‌ای بوده که دیگر نه رژیم و نه تشکیلات خودگردان توان مقابله با برافراشته شدن پرچم‌های حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین به دست مردم این منطقه را ندارند و این افزایش محبوبیت را می‌توان دلیل اصلی مقابله با برگزاری انتخابات فلسطین در کرانه باختری دانست. البته محمود عباس ممانعت اسرائیل از برگزاری انتخابات را دلیل اصلی تعویق انتخابات معرفی می‌کند ولی حقیقت این است که جنبش فتح و سایر گروه‌های فلسطینی توان رقابت و مقابله با حماس و جنبش جهاد اسلامی را ندارند و این محبوبیت را باید حاصل جهاد، ایستادگی و مقاومت در راه آزادی فلسطین و قدس شریف دانست.

ارسال نظر: