معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش:

فرهنگ استفاده از فناوری را باید به دانش‌آموزان آموزش داد

کدخبر: 2010125

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: نباید از فنّاوری و توسعه فرار کرد بلکه باید آن را گسترش داد و مصرف‌کنندگان(دانش آموزان) را به‌گونه‌ای رشد و هدایت کرد تا فرهنگ استفاده از فنّاوری را یاد بگیرند و قدرت تشخیص داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، حمیدرضا کفاش در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش و مؤسسه فرهنگی تبیان اظهار کرد: نباید از فضای مجازی و فنّاوری فرار کرد ویل درگیر شد چراکه سرعت در فضای مجازی در حال افزایش است .

وی افزود: رهاسازی در حوزه فضای مجازی امکان‌پذیر و منطقی نیست و حتی آزادترین کشورها هم این‌گونه عمل نمی‌کنند .

کفاش ادامه داد: در کشورهای غربی به دلیل اینکه خانواده‌های توجیه فرهنگی دارند و نمی‌خواهند فرزندانشان با فضای مجازی در عرصه فیلم‌ها و موضوعات مبتذل و نامناسب برخورد کنند به فیلتر کردن می‌پردازند .

وی بابیان اینکه در فضای تاریک و روشن رها کردن کار ممکن و منطقی نیست گفت: پذیرش مشروط یعنی پذیرفتن فنّاوری و ما علم و دانش فنّاوری را قبول داریم و مخالف آن نیستیم بلکه همواره در عرصه دانش و فنّاوری پیشتاز بوده‌ایم . اما در مورد محتوا نظر، دیدگاه و مسائل تئوری داریم .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: رویکردی که در طلاب جوان حوزه علمی قم به برکت وجود شخصیت‌های خوش‌فکر، ولایتمدار و عمیق نگر ایجادشده بسیار موفقیت‌آمیز بوده و همین امر سبب شده تا در ابعاد مختلف توسعه روزافزون داشته باشیم. از فنّاوری نباید فرار کرد بلکه باید فرهنگ استفاده از آن را به مصرف‌کنندگان را آموزش داد .

کفاش گفت: نباید از فنّاوری و توسعه فرار کرد بلکه باید آن را گسترش داد و مصرف‌کنندگان را به‌گونه‌ای رشد و هدایت کرد تا فرهنگ استفاده از فنّاوری را یاد بگیرند و قدرت تشخیص داشته باشند .

وی افزود: اهمیت تشکل‌های مردم‌نهاد و فضای مجازی سالم جایگاه خود را پیدا می‌کند تا افراد بتوانند نحوه استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را داشته باشند .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش نسبت به مؤسسه فرهنگی تبیان پرداخت و گفت: آموزش‌وپرورش تبیان را مجموعه‌ای متخصص و وارد بر فضای مجازی و متعهد بر فنّاوری و فضای مجازی می‌داند .

وی افزود: دانش‌آموزان تشنه فعالیت‌های گروهی هستند و تمایل به حضور در فعالیت‌های گروهی و جمعی دارند .

کفاش گفت: در دوران گذشته افراد بعد از فراغت از تحصیل و گرفتن دیپلم به بن‌بست برخورد می‌کردند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استعدادهای دانش‌آموزان در ابعاد مختلف ازجمله فرهنگی، قرآنی و دیگر موارد شناسایی‌شده و هرگز رها نمی‌شوند .

کفاش بابیان اینکه دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل و دریافت دیپلم از مجموعه آموزش‌وپرورش جدا می‌شوند گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان را بعد از گرفتن دیپلم نمی‌توان در یکجا جمع کرد اما در فضای مجازی امکان تجمع گروهی آن‌ها وجود دارد و می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد .

کفاش اذعان داشت: هرسال حدود 5 هزار دانش‌آموزان قرآنی نخبه داریم که به مسابقات نهایی و کشوری راه پیدا می‌کنند و این برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و آموزش‌وپرورش افتخاری بزرگ است .

وی افزود: ویژگی‌های مجازی این است که تولیدکننده اطلاعات و مصرف‌کننده کنند و برای جوانان و نوجوانان جذابیت بسیاری را به همراه دارد .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: تبیان مجموعه‌ای صحیح و درست است که در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کند .

مفهوم سواد در نسل جدید تغییر کرده است

کفاش گفت: مفهوم سواد در دوره کنونی تغییر پیداکرده به هراندازه که درزمینهٔ‌ سواد رسانه‌ای فعالیت وجود داشته باشد جامعه نیز به آن‌سو کشش خواهد داشت .

وی ادامه داد: نسل جدید درصورتی‌که سواد رسانه‌ای نداشته باشد بی‌سواد خواهد بود چراکه امروزه مفهوم سواد در جامعه تغییر کرده است .

کفاش بابیان اینکه نگاه آموزش‌وپرورش به تبیان وقتی و کوچک نیست گفت: تبیان جزئی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و بر همین اساس فعالیت‌های این مؤسسه فرهنگی و دانستن و شناسایی مفاهیم برای دانش‌آموزان از سوی مؤسسه تبیان دارای اهمیت بسیاری است .

کفاش گفت: با توجه به اینکه جوانان و نوجوانان در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و وبلاگ می‌سازند باید آموزش‌وپرورش در این عرصه گام‌های مؤثری را بردارد و برای دانش‌آموزان زمینه‌ای برای جذب و گرایش به‌سوی موضوعات فرهنگی در فضای مجازی ایجاد کند .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش اذعان داشت: فناوری نوین و گرافیک را باید به‌گونه‌ای توسعه داد که نسل جدید تصور نکند که از سوی دیگران کنترل می‌شود چراکه نسل جدید از کنترل شدن بیزار است .

وی ادامه داد: بخش‌های مختلف تبیان دارای تنوع بسیاری است و بر همین مبنا باید دائم علایق نسل جوان بررسی شود تا دیده‌های نوظهور شناسایی شوند .

برخوردها فعالانه باشند نه منفعلانه

کفاش بابیان اینکه برخوردها باید فعالانه باشد نه منفعلانه گفت: از امروز فصل جدیدی را برای نسل جدید، دانش‌آموزان، معلمان، مدارس و مدیران آغاز خواهیم کرد .

کفاش ادامه داد: باید زمینه‌ای را برای ارتقاء دانش‌آموزان در بعد عملی در فضای مجازی و تربیت اسلامی ارائه داد چراکه این نوع روش بسیار موفقیت‌آمیز است .

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان برای شکار مطلب به‌سوی فضای مجازی می‌روند و باید زمینه‌ای مناسب برای آن‌ها ایجاد کرد تا بتوانند از فضای مجازی به نحو احسن استفاده کنند .

کفاش گفت: برای موضوع‌ها و مناسبت‌ها ازجمله ایام‌الله به بخش‌هایی نیاز است چراکه این‌گونه موارد برای دانش‌آموزان مورد اهمیت و توجه در مدارس قرار دارد .

کفاش گفت: به هراندازه نیاز دانش‌آموزان در فضای مجازی فراهم و تأمین شود استقبال و حضور دانش‌آموز در این‌گونه فضاها بیشتر خواهد شد .

وی افزود: با توجه به موضوع نحله‌های جدید، انسان‌های نوظهور و پدیده‌های جدید شیطان‌پرستی باید دانش‌آموزان و نسل جدید با جدیت روشنگری شوند تا دانش‌آموزان و مشاوران آشنایی پیدا کنند .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش در پایان گفت: حوزه پاسخ به سؤالات و شبهه شناسی و با ارائه پاسخ صحیح به سؤالات دانش‌آموزان برای روشنگری و آشنایی آن‌ها با موضوعات انحرافی کمک بسیاری می‌کند .

ارسال نظر: