مولاوردی: در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها منتظر تصمیم شورای عالی امنیت ملی هستیم

کدخبر: 989769

معاون امور زنان ریاست جمهوری در نشست خبری گفت: با توجه به جریانات ضد زن در منطقه با سوء استفاده از نام دین تأسیس سازمان زنان مسلمان در دستور کار کشورهای اسلامی قرار دارد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، شهیندخت مولاوردی اظهار داشت: اپیدمی ارتکاب خشونت علیه زنان مشارکت زنان در اقتصاد و تجارت و ضرورت مشارکت سیاسی زنان و مردان از اولویت‌های مطرح برای 15 سال آینده در کمیسیون مقام زن بود.

وی افزود:مقرر شد تا 15 سال آینده برابری جنسیتی در دنیا تحقق یابد ایران بر اساس نقشه زنان در سیاست جزء کشورهایی است که تنها یک تا 3 درصد نمایندگان پارلمان آنها را زنان تشکیل می‌دهند همچنین 10 درصد اعضای کابینه آن زن هستند.

مولاوردی در خصوص افزایش حضور زنان در مجلس و شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: پیشنهادی را در این رابطه به مجمع تشخیص نظام ارائه کردیم و در سیاست‌های کلی انتخاباتی به اتخاذ تدابیر لازم برای این افزایش مشارکت سیاسی زنان داشته باشد چراکه این موضوع جزو چالش‌های اصلی کشور است البته نقش احزاب در چینش لیست‌های انتخاباتی و سایر راهکارها نیز مؤثر است. در صورت تصویب کلیات آن در صورت نیاز به قانون باید مسیرهای لازم طی شود. با توجه به اینکه ایران داعیه ایجاد عدالت جنسیتی را دارد و این موضوع یکی از مصادیق عدالت جنسیتی است و قصد ما سهم‌خواهی نیست بلکه به دنبال رسیدن به وضعیت مناسب هستیم.

معاون امور زنان ریاست جمهوری گفت: رابطه مستقیم امنیت و توسعه و اینکه امنیت پیش شرط توانمندسازی زنان است، تحریم‌ها به عنوان موانع توانمندسازی زنان و لزوم اقدام جمعی برای لغو آنها و بررسی علل عدم تحقق اهداف پکن از جمله محورهای مطرح از سوی ایران در کمیسیون مقام زن بود.

وی با اشاره به انتقادهای مطرح به معاونت امور زنان در زمینه این سفر اظهار کرد: هیئت دولتی عازم به این سفر تنها شش نفر بوده‌اند و از میان سازمان‌های مردم نهاد نیز تنها 15 نفر موفق به حضور شدند که ادعای حضور بیش از 100 نفری از اول نیز غیر منطقی بود.

مولاوردی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مطرح نگرانی از سیاه نمایی و انتقال آمار و اطلاعات از سوی هیئت ایرانی بود که این موضوع نیز صحت نداشت و عدالت جنسیتی به جای برابری جنسیتی از سوی ایران مطرح شد. مطالب ارائه شده در اجلاس نیز از آبان سال گذشته با نظر دستگاه‌ها و دریافت اطلاعات از آنها و همچنین هماهنگی وزارت امور خارجه تنظیم شده بود.

وی افزود: انتقاد شده بود که مطالب در چارچوب کمیسیون رفع تبعیض علیه زنان تنظیم شده است در حالی که این کمیسیون مربوط به گذشته است و مطالب در چهار بخش طبق نظر سازمان ملل تدوین شده بود برخی نیز اظهار تأسف کرده بودند که چرا هیئت ایرانی در پانلی با عنوان برابر جنسیتی حضور می‌یابد این در حالی است که نامگذاری پانل‌ها با ما نیست و نمایندگان پارلمان هم در پانلی با همین عنوان حظور یافتند ولی کسی ایرادی به آنها وارد نکرده است. عده‌ای هم گفته‌بودند چرا علی رغم همزمانی این اجلاس با مذاکرات هسته‌ای چرا هیئت ایرانی انصراف نداده که نمی‌دانیم چه ربطی بین این دو موضوع وجود دارد. به صلاحیت ان جی او ها نیز و لزوم نظارت بر عملکرد آنها نیز مطرح بود که قبل از این سفر با جلسات توجیهی برای این ان جی او ها برگزار کرده‌ بودیم.

مولا وردی اضافه کرد: در خصوص حضور زنان و دختران در ورزشگاه‌ها نتایج بررسی‌های کمیته‌های مشترک در وزارت ورزش و جوانان به شورای عالی امنیت ملی ارائه شده و منتظر تصمیم‌گیری لازم هستیم .

معاون رئیس جمهور گفت: با توجه به جریانات ضد زن در منطقه با سوء استفاده از نام دین تأسیس سازمان زنان مسلمان در دستور کار کشورهای اسلامی قرار دارد . همچنین سند امنیت زنان در برابر خشونت در کمیسیون لوایح دولت بررسی شده و مقرر شده این سند با سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی که توسط وزارت کشور پیش نویس آن آماده شده ادغام شود و تدابیر بازدارنده و حفاظتی یک جا مورد توجه قرار گیرد .

مولاوردی اظهارداشت: با توجه به اینکه 20 درصد زندانیان زن در فصل زمستان به علت سردی هوا به زندان بر می‌گردند توانمندسازی زنان بعد از آزادی باید مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه تفاهم نامه‌ای با انجمن حمایت از زندانیان به منظور حمایت و توانمندسازی خانواده زندانیان در شش استان اجرا خواهد شد . طرح جامع توامندسازی زنان با مشارکت تمام دستگاه‌ها در شهر ری در حال انجام است که در صورت موفق بودن به صورت ملی پیاده می‌شود .

معاون رئیس جمهور گفت: لایحه بیمه زنان خانه‌دار به دلیل فشار فراکسیون زنان به صورت جداگانه از سوی معاونت امور زنان به دولت ارائه شده البته همچنان معتقدیم این امر بدون همکاری تأمین اجتماعی محقق نخواهد شد امیدواریم تا قبل از انتخابات مجلس نهایی شود ردیف بودجه آن نیز همانند سال گذشته در لایحه تأیید شده است .

مولاوردی با اشاره به بازدید خود از ندامتگاه شهرری به عنوان تنها زندان در استان تهران اظهار کرد: وضعیت این ندامتگاه آن چنان که در سایت‌ها آمده بود نبود ولی نیازمند توجه است همچنین امیدواریم با اختصاص یک زمین بند زندانیان 18 تا 26 سال از سایر زندانیان جدا شود .

وی همچنین در خصوص انتقال تعداد از زندانیان زن سیاسی از زندان اوین به قرچک گفت: این موضوع مورد اعتراض زندانیان قرار گرفته بود که از دو نفر انتقال یافته یک نفر به اوین باز گشت و دیگر در حال اتمام دوره محکومیت خود است.

ارسال نظر: