ادعای افزایش سن ازدواج؛ نه کاملا درست و نه کاملا غلط

کدخبر: 2372529
نویسنده:

آیا در سال‌های اخیر، سن ازدواج جوانان در حال افزایش و میزان ازدواج در حال کاهش است؟

نسیم‌آنلاین؛ سعید فضل‌زرندی: آیا در سال‌های اخیر، سن ازدواج جوانان در حال افزایش و میزان ازدواج در حال کاهش است؟ ادعای افزایش سن و کاهش تعداد ازدواج در سال‌های اخیر نه کاملا درست و نه کاملا غلط است. در این زمینه با سه گروه کاملا متفاوت با رفتارهای متفاوت مواجه هستیم.

کسانی که بار اول است ازدواج می‌کنند،

کسانی که ازدواج مجدد دارند،

و کسانی که ازدواج نمی‌کنند.

 

مطلب ازدواج 1

 

مطلب ازدواج 1

نمودار زیر نشان می‌دهد میانگین سنی کسانی که بار اول است ازدواج می‌کنند در طی دهه نود ثابت بوده است. آقایان در سن 27.5 و بانوان در سن 23.5 ازدواج می‌کنند. آنچه این سالها افزایش داشته میانگین کل ازدواج هاست. سن ازدواج جوانان افزایش نداشته است.

افزایش ازدواج‌های مجدد

 

دلیل این مسئله عجیب، کاهش تعداد ازدواج‌های جوانان در عین افزایش تعداد ازدواج‌های مجدد است. طبق نمودار زیر، در سال 1394 از هر صد ازدواج، 7 تای آن ازدواج مجدد بوده، اما در سال 97 حدودا سه برابر شده و به 22 عدد از هر صد ازدواج رسیده است.

مطلب ازدواج 1

افزایش نسبی ازدواج نکرده‌ها

تا اینجا در مورد کسانی ازدواج می‌کنند (چه بار اول، چه مجدد) صحبت شد اما وضعیت کسانی که ازدواج نمی‌کنند به چه صورت است؟

نمودار زیر نشان می‌دهد که در هر سال چه تعداد از زنان مجرد در سن 15 الی 35 سال اقدام به ازدواج کرده‌اند. مشخص است که این عدد در طی دهه نود رو به کاهش بوده است. یعنی شاهد کاهش تمایل به ازدواج در بین افراد در سن ازدواج هستیم. ادامه این وضعیت به معنی افزایش جدی مجردان قطعی در آینده است.

می‌توان نتیجه گرفت سه گروه مذکور، در طی این سالها سه رفتار کاملا متفاوت از خود نشان داده‌اند و نباید با همه آنها به یک نحو مواجه شد.

1- سن ازدواج جوانان در سال‌های اخیر تغییری نداشته است.

2- هر سال تعداد نسبی بیشتری از افراد "در سن ازدواج" ازدواج نمی‌کنند.

3- تعداد کسانی که بعد از طلاق مجددا ازدواج می‌کنند، نسبت به گذشته افزایش داشته است.

بنابراین به نظر می‌رسد تمرکز روی فراهم آوردن امکانات و رفع موانع اصل ازدواج کردن اهمیت اصلی را داشته و در مقایسه با آن، کاهش سن ازدواج دغدغه‌­ای درجه دوم تلقی می‌­گردد.

ارسال نظر: