قوانین واردات خودروی دست دوم در دیگر کشورها

کدخبر: 2374222

واردات خودروی دست دوم در بسیاری از کشورها امری طبیعی بوده و جزوی از چرخه تأمین و عرضه خودرو به بازار آنها به شمار می رود. روسیه، انگلیس و حتی امارات متحده عربی یکی از وارد کنندگان خودروی دست دوم در جهان هستند.

 بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، ایرلند، روسیه، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، شیلی، جامائیکا، کامبوج، قزاقستان، مالزی، پاکستان، عربستان و حتی امارات متحده عربی بازار خودروی خود را به روی واردات خودروی دست دوم باز نگه داشته‌اند. در واقع 36 کشور جهان فعالیت گسترده‌ای را در بازار خودروهای دست دوم در حوزه بین‌الملل دارند.

برخی از این کشورها در واردات خودروهای دست دوم محدودیت‌هایی اعمال کردند اما برخی دیگر قائل به محدودیت نیست و فقط منطبق بودن بر استانداردهای رانندگی در کشورها جزو الزامات واردات خودروی دست دوم به این کشورها است.

به گزارش کاریوزد، برخی از کشورها واردکنندگان خودروهای دست دوم را ملزم کردند تا در کشور مبدأ خودروها را تست معاینه فنی کرده و سپس اقدام به وارد کردن آنها کنند. برخی کشورها هم بر اساس قانون فقط امکان واردات خودروهای دست دوم با سن حداکثر 5 سال را فراهم کرده و به صورت برعکس برخی کشورها هم گفته‌اند حداقل سن خودروهای وارداتی باید 25 سال باشد.

در حال حاضر در کشورمان خودروهای خارجی با سن بالای 15 سال هم در حال معامله با قیمت های فضایی است و وارد کردن همین مدل خودروها با قیمت های به مراتب پایین تر می تواند بخشی از التهاب قیمت در بازار خودرو را کنترل کند.

این مدل‌ها هم در کشورمان مشکل تأمین قطعه و خدمات تعمیرگاهی ندارند و هم ورود آنها می تواند فضای عرضه و تقاضا در بازار را به هم نزدیک‌تر کند.

14000916000214_Test_PhotoL

به عنوان مثال بنا به آگهی مندرج در یکی از پایگاه های اینترنتی خرید و فروش خودروی دست دوم در آمریکا به نام کارگاروس قیمت سانتافه مدل2008 با کارکرد حدود 150 هزار کیلومتر 5 تا 7 هزار دلار معادل 150 تا 200 میلیون تومان است و این در حالی است.

14000916000220_Test_PhotoL

قیمت همین خودرو در کشورمان بالای 700 میلیون تومان است و حتی فروشندگان تا 900 میلیون تومان هم روی آنها قیمت گذاشته اند که 4 تا 5 برابر قیمت این خودروها در بازار دیگر کشورهاست.  

اوضاع در بازار خودروهای سنگین و تجاری به مراتب خراب‌تر است به گونه ای که مشتریان برای یک خودروی با کارکرد بالای 40 سال باید حدود یک میلیارد تومان پول بپردازند.

مشکل در بازار خودرهای سنگین این است که تقریبا عرضه به صفر رسیده و خودروسازان باهر هدفی اقدام به عرضه قطره چکانی خودروهای سنگین به بازار می کنند.

باید گفت خودروی سنگینی که همین 2 یا 3 سال پیش 240 میلیون تومان از سوی نمایندگی به فروش می رسید حالا بالای 3 میلیارد تومان در بازار و نمایندگی به فروش می رسد.

فارغ از تحریم یا هر بهانه ای که خودروسازان برای عدم عرضه کافی خودرو بازار دارند، واردات خودروی دست دوم که اتفاقا مسیر راحت‌تری را برای ورود به کشور در بازار بین الملل دارد و احتمالا تحریم ها موانع کمتری را برای ورود آن به داخل ایجاد کرده و می تواند شرایط را برای تأمین نیاز های حوزه حمل و نقل فراهم کند.

14000915000728_Test_NewPhotoFree

کشورهایی که هیچ محدودیتی برای واردات خودروهای دست دوم قائل نیستند

کشورهایی نظیر انگلیس، زامبیا، اوگاندا، موزامبیک و کنگو در واقع هیچ محدودیتی در سن، تولید و یا خصوصیات فنی در واردات خودروهای دست دوم قائل نیستند.

برخی دیگر کشورها هم نظیر عربستان، امارات، ویتنام و قزاقستان نیز تنها محدودیتی که اعمال کرده‌اند این است که فرمان این خودروها باید در سمت چپ آنها قرار داشته باشد.

ایرلند

این کشور البته محدودیتی در واردات خودروهای دست دوم قائل نیست اما بر اساس میزان آلایندگی این خودروها و همچنین شناسه آن بر استفاده و واردات آنها مالیات اعمال می‌کند.

روسیه

خودروهای دست دوم وارداتی به روسیه باید کمتر از 5 سال سن داشته و همه این خودروها باید مجهز به قطعه شرایط اضطراری اتوماتیک یا خودکار باشد.

نیوزیلند و استرالیا

خودروهای دست دوم وارداتی به نیوزیلند باید اولا دارای کد آلایندگی 3 رقمی باشند و سپس به سیستم کنترل پایداری الکترونیک نیز مجهز باشند.

استرالیا هم گفته که برای واردات خودروهای دست دوم باید واردکنندگان اقدام به دریافت مجوز کنند.

نیوزیلند واردکنندگان خودروهای دست دوم را ملزم کرده که باید تست MPI را در زمان واردات آنها برای هر یک از خودروها ارائه دهد.

کانادا

تنها محدودیتی که در واردات خودروی دست دوم به کانادا وجود دارد این است که حداقل سن آنها 15 سن باشد.

14000915000727_Test_NewPhotoFree

کدام کشورها اجازه واردات خودروهای دست دوم نمی‌دهند؟

کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی، شیلی، هند، میانمار و تایلند اجازه واردات خودروی دست دوم نمی‌دهند.

نیجریه

واردات خودروی دست دوم به نیجریه مستلزم آن است که نخست فرمان این خودروها در سمت چپ آن قرار داشته و سن آنها هم باید کمتر از 15 سال باشد.

تانزانیا و اعمال مالیات

در کشوری نظیر تانزانیا محدودیتی در واردات خودروهای دست دوم وجود ندارد، اما در صورتی که سن این خودروها 10 سال یا کمتر باشد مالیات بیشتری در واردات آنها اعمال می‌شود.

قبرس

تنها محدودیتی که بر واردات خودروی در قبرس وجود دارد این است که سن آنها باید کمتر از 5 سال باشد و این رقم برای واردات خودروهای تجاری نظیر کامیون، کامیونت و اتوبوس زیر 4 سال است.

جامائیکا

این کشور اتفاقا به صورت ویژه به واردات خودروی دست دوم نگاه کرده و اعلام کرده است که خودروهای سواری دست دوم با سن کمتر از 5 سال و شاسی بلند با سن کمتر از 6 سال اجازه واردات به این کشور را دارند.

این کشور برای واردات خودروهای تجاری نظیر کامیونت، محدودیت سنی 6 سال، واردات اتوبوس حداقل سن 12 سال و حداکثر سن 30 سال، کامیون کمتر از 20 سال، را اعمال کرده است.

خودروهای دست دومی که قرار است راهی این کشور آمریکای جنوبی شوند، باید تست ATJ را پاس کرده باشند.

مالزی

حداقل سن خودروهای وارداتی به مالزی باید یک سال بوده و حداکثر سن آنها هم باید 4 سال باشد.

مغولستان

این کشور محدودیتی بر واردات خودروی دست دوم اعمال نمی کند اما در صورتی که سن این خودروها کمتر از 10 سال باشد به آنها معافیت مالیاتی تخصیص داده است.

پاکستان

پاکستان یکی از کشورهایی است که از نظر سن و یا نوع خودرو محدودیتی بر واردات آنها قائل نیست، اما دولت این کشور فقط واردات خودروی دست دوم برای مصارف شخصی را مجاز اعلام کرده است.

سریلانکا

این کشور تنها محدودیتی که بر واردات خودروی دست دوم اعمال کرده، این است که سن این خودروها باید کمتر از سه سال باشد.

البته واردات خودروی تجاری نظیر کامیون و اتوبوس به این کشور محدودیت کمتری داشته و خودروهای تجاری بزرگ تا سن 5 سال هم امکان واردات به این کشور را دارند.

تمام خودروهای وارداتی به سریلانکا باید دو تست JAI و JEVIC را پاس کرده و از موسسه بین‌الملل بیرو وریتاس فرانسه هم گواهینامه کنترل کیفیت داشته باشند.

بیرو وریتاس یک شرکت ارائه دهنده خدمات بازرسی کنترل کیفیت و صدور گواهینامه کیفیت در سطح بین‌الملل به شمار می‌رود که دفتر مرکزی آن در پاریس فرانسه واقع است.

کنیا

تنها خودروهای دست دومی امکان ورود به بازار کنیا را دارند که از زمان تولید آنها حداکثر 8 سال گذشته باشد. این کشور البته واردکنندگان را ملزم کرده که تست QSIJ را ارائه دهند.

پرو

پرو برای واردات خودروهای دست دوم شرایط متفاوتی را در نظر گرفته که اعلام کرده است که سن آنها نه تنها باید زیر 5 سال از زمان تولید باشد بلکه کارکرد این خودروها هم باید زیر 80 هزار کیلومتر بوده باشد.

این کشور برای خودروهای تجاری هم کارکرد زیر 90 هزار کیلومتر را در نظر گرفته است.

جمهوری دومنیکن

خودروهای دست دوم وارداتی به این کشور باید اولا چپ فرمان بوده و سن آنها هم زیر 5 سال باشد.

بولیوی

این کشور آمریکای لاتین هم رویکرد متفاوتی را در واردات خودروی دست دوم اعملا کرده است. اولین شرط ورود خودروی دست دوم به بازار بولیوی این است که سن تولید آن کمتر از یک سال باشد و شرط دوم این است که هرگز تعمیر نشده باشد.

برای خودروهای تجاری نظیر کامیون هم محدودیت سنی زیر سه سال است اما آنها هم باید هرگز تعمیر نشده باشند و به اصطلاح دست نخورده وارد این کشور شوند.

منبع: فارس
ارسال نظر: