به ازای دریافت نفت آب روانه ایران می‌شود

کدخبر: 2372661

معین الدین سعیدی در مورد صحبت‌های رئیس جمهور افغانستان در خصوص حق آبه رود هیرمند گفت: اشرف غنی در اوایل شروع سال جدید هنگام افتتاح یک سد اعلام کرد، آب رود هیرمند در افغانستان است از این پس به ازای دریافت نفت روانه ایران می‌شود به محض عنوان شدن چنین موضوعی مقرر شد نمایندگان سیستان و بلوچستان جلسه‌ای با وزیر نیرو گذاشته تا وضع دیپلماسی آب فعال شود.

نماینده مردم چابهار، نیک‌شهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی، افزود: موضوع حق آبه در برخی از کشورهای دیگر مثل ترکیه و عراق هم وجود دارد اما افغانستان عنوان کرده که ما آب می‌دهیم در عوض نفت دریافت می‌کنیم چنین شرط و شروط با تفاهم‌نامه‌ای که بین ایران و افغانستان در سال ١٣٥١ بسته شد در تضاد است، پیگیری‌های بسیاری صورت گرفته شد تا دیپلماسی آب را فعال‌تر کنیم.

کلید هیرمند در دست مردم افغانستان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست اظهار کرد: رییس جمهور افغانستان در بخشی از سخنرانی خود تاکید می‌کند که کلید هلمند (هیرمند) در دست مردم افغانستان قرار دارد تا افغانستان بعد از این به فکر این نباشد که دست گدایی به سوی دیگران دراز کند؛ هم آب داریم هم مدیریت. در مورد مفتوح شدن آب رود هیرمند باید وزارت امور خارجه و وزارت نیرو واکنش‌های سازنده‌ای داشته باشند امیدوارم تفاهم نامه‌ای امضا شود تا منافع کشور ما در حوزه آب تامین شود.

سعیدی ادامه داد: در حوزه دیپلماسی آب مسئولان مربوطه از جمله وزارت نیرو ضعیف عمل کرده که امروزه شاهد چنین شرط و شروطی هستیم، در سال ۹۸ خروجی آب توسط دریای عمان بسیار زیاد بود در این زمینه وزارت نیرو می‌طلبد هم در خطوط انتقال آب در پایین دست سدها (آب شرب و کشاورزی) و هم در ایجاد بندهای بتونی در رودخانه‌های مرزهای فعال‌تر باشند. به فرض مثال اگر بر روی رودخانه باهو در بلوچستان، پنج بند بتونی ایجاد مى‌کردیم دهها هزار شغل برای کشاورزی تعریف می‌شد و حتی مانع از هدر رفت آب و یا ریخت آن به آب دریای عمان بودیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شنیده نشدن تشنگی مردم سیستان و بلوچستان رنج آور است در این بین افغان‌ها در بخش‌های از مسیر هیرمند که در داخل خاک افغانستان واقع است در ده‌ها نقطه سدهایی بسته و نهرهایی از هیرمند منشعب کرده‌اند. مهم‌ترین این سدها سدچهار برجک، قلعه فتح و سد خواجه علی است ولی همه سدبندی‌ها در برابر رودی که به نام بغرا افغان‌ها از چند سال پیش مشغول حفر آن شده‌اند چیزی نبوده است و همین‌قدر باید بگویم که چنان‌چه این رود مفتوح شود دیگر حتی یک قطره آب هم از رود هیرمند به داخل خاک ایران نخواهد رسید.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: با پیگیری نمایندگان مجلس و سفر دکتر قالیباف مقرر شده به میزان هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح‌های آب و برق در سیستان و بلوچستان اجرایی شود که هزار و ۶۲ میلیارد تومان برای طرح‌های آب و مابقی در حوزه طرح‌های برق هزینه خواهد شد؛ اما از حق آبه رود هیرمند که متعلق به مردم سیستان و بلوچستان است نمی گذریم.

ارسال نظر: