دانشگاه شریف از مسیر فضل پدر

کدخبر: 2374027

انتقال 20 نفر از فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف دوباره باعث شد حجم شکایت‌ها بالا رود تا ما به سراغ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برویم و بپرسیم در نهایت قرار است چه بلایی سر این قانون و اجرای آن بیاید؟

موضوع سهمیه اعضای  هیات علمی دانشگاه های کشور، موضوعی است که زمان تصویب و زمانی که پا به عرصه اجرا گذاشت مخالفانش فریاد زدند اما این موضوع هر سال زمانی که  کنکور های مختلف در کشور برگزار و نتایج آن ابلاغ می‌شود دوباره به جریان می‌افتد و دوباره  سر و صدا  به پا می‌کند. به تازگی خبرهایی رسید که نشان می‌داد،  کنکور  1400 هم از این قاعده مستثنی نبوده و حالا بسیاری از افراد از رانت  والدین  خود برای ورود به دانشگاه هر چند قانونی استفاده کردند، نمونه آن هم 20 نفر از ورودی‌های کارشناسی ۱۴۰۰  بودند  که از امتیاز فرزندان اعضای هیات علمی برای انتقال به شریف استفاده کردند. دوباره شکایت‌ها بلند شد تا ما به سراغ سخنگوی کمیسیون  آموزش و تحقیقات مجلس  شورای اسلامی برویم و جویا شویم در نهایت قرار است چه بلایی سر این  قانون  و اجرای آن بیاید.

حمدحسین فلاحی، سخنگوی  کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  شورای اسلامی،  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی  مجلس شورای اسلامی  گفت:  من عنوان  عضو هیات علمی  به هیچ عنوان این  قانون  را نمی‌پسندم.

او با بیان اینکه  عضو هیات علمی بودن  پدر و مادر  هیچ ربطی به فرزند ندارد، افزود: هر کس باید بر اساس شایستگی خود تلاش کند و درس بخواند.

فلاحی ادامه داد:  من معتقدم این قانون باید عوض شود البته که چنین موضوعی یک بخشنامه و  آئین‌نامه  داخلی است که ربطی به  مجلس شورای  اسلامی هم ندارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش  مجلس با اشاره به اینکه در صورت اصلاح چنین  آئین‌نامه ای همه می‌توانند عادلانه از امکانات موجود به یک شکل استفاده کنند، تأکید کرد: این قانون قبل از  مجلس  فعلی اجرا می‌شده است و  وزارت علوم  نیز باید اصلاح چنین موضوعی را انجام دهد چراکه در این خصوص تذکراتی از سوی مجلس به وزیر علوم نیز داده شده است.

 

او با بیان اینکه  نمایندگان مجلس نیز با اجرای چنین موضوعی مخالفند و حتی در بسیاری از مواقع نمایندگان علیه منافع خود نیز رأی دادند، افزود: حتی در خصوص معافیت آزمون وکلا طی دو هفته گذشته در مجلس نمایندگان معافیت خود را در این آزمون قبول نکردند و رأی دادند همه باید در چنین موضوعاتی شرکت کنند.

منبع: برنا
ارسال نظر: