آموزش عالی از منظر آمار

کدخبر: 2375518

در قضاوت اولیه تصور می‌کنیم بیش از نیاز دانشجو می‌گیریم؛ اما در کشورهای دیگر مثل کشور کره این آمار نزدیک به ۶۰ درصد است در حالی که آمار دانش آموختگان نسبت به جمعیت در ایران 12 درصد است

به گزارش ایسنا، دکتر علی باقر طاهری‌نیا در نشست خبری با موضوع «آموزش عالی از منظر آمار» به ارائه آمارهایی از وضعیت آموزش عالی در کشور پرداخت. آمارهایی که در این نشست مطرح شد را در ادامه بخوانید: 

- در بحث عدالت آموزشی در کشور، پیش از انقلاب ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی در تهران و ۲۰ درصد کل کشور بوده است. در حالی که الان ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی در تهران و ۸۰ درصد در کل کشور است و این موضوع نشان دهنده گسترش عادلانه آموزش در کشور است.

- پیش از انقلاب ۹۰ درصد آموزش عالی به تهران و چند شهر بزرگ محدود بوده است. الان چتر آموزش عالی همه کشور را پوشش داده است و این به معنای گسترش آموزش عالی در راستای تسهیل دسترسی همگان به تحصیلات دانشگاهی است.

-  بعد انقلاب سهم زنان در آموزش عالی  بیش از آقایان شده است.

-  در حال حاضر رشد جمعیت دانشجویی در آموزش عالی نسبت به دهه‌ پایانی حکومت پهلوی ۵۰ برابر شده و سهم زنان در این رشد چشمگیر آموزش عالی ۵۶ برابر است. جمعیت زنان دانشجو پیش از انقلاب ۱۹ هزار نفر بوده و امروز یک میلیون و ۶۲ هزار نفر شده است.

- سهم دانش‌آموختگان دانشگاه از جمعیت کشور حدود ۱۲± درصد است. این عدد نسبت به جمعیت ۸۸ میلیونی کشور خیلی کم است. آمار مؤسسه آمار که مرگ‌ومیرها را نیز محاسبه می‌کند، حتی از این هم کم‌تر است.

- در قضاوت اولیه تصور می‌کنیم بیش از نیاز دانشجو می‌گیریم؛ اما در کشورهای دیگر مثل کشور کره این آمار نزدیک به ۶۰ درصد است. باید این موضوع به صورت تخصصی بررسی شود که گسترش آموزش عالی آری یا نه؟

-  این که گفته می‌شود گسترش آموزش عالی بی‌رویه بوده، ناشی از این است که به بازار کار نگاه می‌کنیم و می‌گوییم بازار کار، ظرفیت پذیرش این افراد را ندارد و شما دانشجوی بیکار تربیت می‌کنید. در کشورهای رقیب ما، این سهم ۵۰، ۶۰ درصد به بالا است.

-  این موضوع نیاز به یک تحلیل فرهنگی دارد. چراکه تحصیل در دانشگاه لزوماً مساوی با اشتغال نیست. این آمار نشان‌دهنده این است که میانگین فرهیختگی در کشور ما بالا نیست.

- به این پرسش که توسعه کمی آموزش عالی آری یا نه؛ باید از دو منظر نگاه کرد. از منظر بازار کار به آن نگاه کنیم، ممکن است بگوییم توسعه کمی بیش از نیاز بوده، ولی از نظر نسبت جمعیت دانش‌آموختگان دانشگاهی به کل جمیت کشور و این شاخص نسبت به کشورهای مشابه، کم‌تر از حد نیاز هم بوده است.

ارسال نظر: