ترور و غافلگیری دشمن مبنای دینی دارد؟

کدخبر: 2375470

یکی از موضوعات مورد بحث در فصل جدید برنامه سوره، ترور و غافلگیری در اسلام بود

نسیم‌آنلاین: مهمان شب ششم برنامه‌ی سوره دکتر محمدحسین رجبی دوانی بود. این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در بخشی از برنامه بعد از نقل تاریخی اجتناب مسلم بن عقیل از ترور عبیدالله بن زیاد در منزل هانی به موضوع ترور و غافلگیری دشمنان در سیره‌ی پیامبر پرداخت. موضوع مورد مناقشه‌ای که به واسطه‌ی طرح موضوع ترور دشمنان توسط جمهوری اسلامی و عملیات رسانه‌ای رسانه‌های خارجی در این خصوص در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفت.

رجبی دوانی با اشاره به عملیات‌های غافلگیرکننده در تاریخ اسلام این اقدام مسلم بن عقیل را مورد سوال قرار داد.

مهمان شب سیزدهم برنامه سوره هم به این موضوع پرداخت. حجت الاسلام قنبریان با اشاره به اظهارنظر تاریخی دکتر رجبی دوانی در خصوص سیره پیامبر در غافلگیری دشمن و ترور، قاعده فقهی این موضوع را مورد بررسی قرار داد. براساس اظهارنظر کارشناس این قسمت برنامه، ترور افرادی که به نوعی در امان هستند دارای ایراد است. موضوعی که در هیچ کدام از اقداماتی که به دستور پیامبر انجام شد وجود نداشت اما در مورد نمونه‌ی مسلم بن عقیل وجود داشت. 

طرح بحث‌ دینی ناظر به مسائل روز یکی از خلاء‌هایی است که در فضای رسانه‌ای کشور به شدت احساس می‌شود. کمبودی که ساخت برنامه‌های باکیفیتی همچون سوره می‌توان آن را جبران کند. 

چند روز بعد از این مباحثه‌ی جذاب علمی در سیمای جمهوری اسلامی که به بهانه‌ی یک موضوع روز صورت گرفت، خبر ترور سلمان رشدی منتشر شد. تروری که هم به واسطه‌ی فتوای امام و هم سیره‌ی پیامبر اشکالی به آن وارد نیست. 

ارسال نظر: