«نسیم آنلاین» در گزارشی تحلیلی بررسی کرد

سلطه بیش از یک دهه‌ای "موذن" در سازمان نظام کاردان فنی ساختمان چه زمانی به پایان می‌رسد؟

کدخبر: 2001605

"موذن"خود را کفیل این سازمان می‌داند و بر این اساس حاضر نیست مدیریت در این سازمان را رها سازد. «نسیم آنلاین» در این گزارش عملکرد وی را بررسی کرده است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- مجید پارسا- "مهدی موذن"،رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور با ارسال نامه‌ای به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از سمت خود استعفا کرده است به گزارش خبرنگار نسیم آنلاین ، رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور،"عدم همراهی مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای دستیابی به اهداف تعریف‌شده این سازمان‌ در استان‌ها"،"دخالت مسئولان ذیربط دروزارت راه و شهرسازی برای تعیین رئیس شورای مرکزی در دوره آتی" و"کم‌ توجهی به نقطه‌ نظرات شورا در تدوین آئین‌نامه اجرایی شورای مرکزی" را از عمده‌ترین دلایل کناره‌گیری خود از این سمت عنوان کرده است. کانون کاردان های فنی ساختمان ازسال 79 و بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ناظربرماده 28 قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان قدم به عرصه صنعت ساختمان کشور گذارده و از همان سال، تا اکنون، یکی از مهمترین عناصر حاضر دراین سازمان کسی نیست، جز"مهدی موذن". نامبرده، از سال81 به عنوان ریاست کانون کاردان های فنی ساختمان استان تهران حضور پر رنگی داشته و از همان ایام تا اکنون، پیوندی ناگسستنی با سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران داشته است. حال،پرسش جدی این است، دستاوردحضوربیش یک دهه ای"موذن" درسازمانی که درمنشور خود،اهدافی چون"تنظیم روابط بین کاردان های فنی با کارفرمایان" و"دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه‌‌ای اعضا و تشویق وحمایت از فعالیت های با ارزش آنها" را دنبال می کند، چیست؟ گزارش ها ازریزش 40 درصدی تعداد کاردانهای فنی ساختمان و مهاجرت آنها از مقطع کاردانی به کارشناسی حکایت داشته وناتوانی سازمان نظام کاردانی در مشغول به کارکردن خیل عظیمی از این دست فعالان صنعت ساختمان، را بیش از هر زمان دیگری به نمایش گذارده است.

به ویژه آنکه با احداث هرمتر مربع بنا،می توان یک شغل در کشور ایجاد کرد،بنابراین اگر تعداد ساخت وساز مسکن کشور در هرسال آنهم در شرایط رکود،به طور متوسط 400 هزار واحددر نظر گرفته شود، بنابراین می توان اتنظار داشت که به همین میزان شغل هم در صنعت ساختمان ایجاد شود. آمارها ازحضور یک کاردان فنی درکنار پنج مهندس ساختمان در کشور حکایت دارد،هرچند که قرار بوده به ازای هریک مهندس شاغل،سه کاردان فنی حضورداشته باشد. برنامه پنجم توسعه هم اذعان دارد،جمعیت کاردان ها فنی ساختمان کشور باید به رقم 450 هزار نفر برسد، رقمی که اکنون به 60 هزارکاردان در سراسر کشور تنزل یافته وگمان می رودسهم پایتخت ازکاردان های فنی ساختمان بین عدد هشت تا 10 هزار نفر متغیر باشد. بااینهمه،رئیس سازمان نظام کاردان فنی ساختمان استان تهران،بادرنظرگرفتن مقتضیات زمانی، دست به اعلام اظهاراتی عجیب زده و ناتوانی سازمان تحت امرش درایجاد اشتغال پایدار برای کاردان های فنی ساختمان استان تهران را به گردن سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ومدیران وزاتخانه راه و شهرسازی در دولت های دهم و نهم انداخته است. به نظر می رسد ،دلایل متعددی برای استفاده نکردن از کاردان های فنی در صنعت ساخت و ساز وجود داشته که به جرات می توان بخش مهم این دلایل را به فقدان برنامه محوری در سازمان نظام کاردان فنی، ضعف در رایزینی مدیریت این سازمان با جامعه صنعت ساختمانی و نداشتن مدیریت قوی توام با ضریب نفوذ بالا در این سازمان مرتبط کرد. به ویژه آنکه رئیس سازمان نظام کاردان فنی ساختمان استان تهران، ضمن چشم پوشی از مدیریت نه چندان روزآمد در این سازمان، همواره وزارت راه وشهرسازی، شهرداری تهران وسازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را در زمره مقصران اصلی عدم ایجاد اشتغال برای خیل عظیم کاردان های فنی ساختمان بر شمرده است. "موذن"،با شلیک توپ چالش های سازمان تحت امردرزمین اداره کل تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی دردولت پیشین،اذعان داشته که این نوع نگاه مدیر کل وزارت راه موجب شد تا تعداد زیادی ازکاردان ها ادامه تحصیل داده و مهندس شوند. واقعیت این است که سازمان نظام کاردان فنی ساختمان استان تهران از سال ها قبلتر برای اشتغال زایی کاردان های فنی ساختمان عمکلرد بسیار ضعیفی داشته وکارنامه مدیریت این سازمان هم خالی از نمرات قبولی در این راستا است. گمان میرود،روحیه نه چندان خوب رئیس سازمان کاردان های فنی ساختمان تهران درشرایط کنونی، ناشی از مشکلات جدی بوده که سازمان متبوع او با آنها دست و پنجه نرم می کند به ویژه آنکه موذن کوشیده با استعفای نمایشی از ریاست شورا از حجم انتقادات بر علیه خویش بکاهد. منتقدان سازمان نظام کاردانی معتقدند که"موذن"خودرا کفیل این سازمان می داند و بر این اساس حاضر نیست مدیریت در این سازمان را رها سازد. بدیهی است،کشتی کاردانهای فنی ساختمان تهران سال ها است که با تفکر"موذن" اداره شده واکنون به گل نشسته بنابراین این سازمان، اکنون نیازمند دمیدن هوایی تازه است؛همان هوایی که درآن کاردان هایی"جوان"و"خوشفکر" با جسارتی مثال زدنی برای آتیه خود برنامه ریزی کنند. با این توضیحات باید دیدکه"موذن" و همقطاران دیر پای او حاضرهستندبه خاطر ایجاد تحول در این سازمان از منافع شخصی عبورکرده وهم او، عطای ریاست سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران را به لقایش ببخشد یا همچنان برای ماندن، راه پله های این سازمان را دو تا یکی، بالا و پایین می کند.

ارسال نظر: