مطالبه تشکل های مردم نهاد بین المللی ایران از نامزدهای انتخاباتی

کدخبر: 2373161

تشکل های مردم نهاد بین المللی ایران از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درخواست کردند تا نظراتشان پیرامون پنج محور اساسی شفاف کنند

مطالبه تشکل های مردم نهاد بین المللی ایران از نامزدهای انتخاباتی

در یک کلمه دیپلماسی عمومی شما چه خواهد بود ؟

مجمع تشکل­های بین المللی ایران، اتحادیه ای متشکل از بیش از هفتاد موسسه مردم نهاد و خودجوش با کارویژه بین المللی است، که در این برهه حساس با عنایت به کم کاری جدی نهادهای رسمی کشور متولی در حوزه بین الملل، جهت آگاهی بخشی به جامعه درباره میزان توجه واقعی کاندیداهای محترم به ظرفیت مردم، خصوصا در مساله مغفول دیپلماسی عمومی، اقدام به طرح سوالاتی نموده و امیدوار است کاندیداهای محترم و تیم های کارشناسی ایشان، به این سوالات دقیق و روشنگرانه پاسخ دهند. انشالله.

1- جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و حوزه دیپلماسی عمومی

حوادث سالیان اخیر و فتنه­های متعددی که توسط دشمنان علیه جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت ایجاد شد، موجب گشت تا جمهوری اسلامی و سیاست­های منطقه­ای آن توسط بخش بسیاری از مردم مسلمان جهان درک نشود و به اتهام­هایی مانند طائفی­گری و یا حتی توسعه­طلبگی متهم گردند. برنامه شما برای بازسازی چهره جمهوری اسلامی به طور خاص و جبهه مقاومت بصورت عام در منطقه چیست؟ چه ظرفیت هایی در ایران اسلامی برای بازسازی این تصویر وجود دارد؟

علاوه بر مساله فوق، بصورت عام­تر در حوزه دیپلماسی عمومی چه برنامه­ها و سیاست­هایی وجود دارد که جایگاه انقلاب اسلامی، بیش از پیش ارتقا یابد؟ طبعا یکی از مهم­ترین ابزارها برای ارتقای جایگاه قدرت نرم، استفاده از تشکل­های مردمی و سازمان­های مردم نهاد است. آیا برای استفاده از این ظرفیت، برنامه­ مشخصی در دستور کار قرار خواهد گرفت؟

2- همکاری­های منطقه‌­ای خصوصا با کشورهای اسلامی

در روزگاری که کشورهای غربی خصوصا آمریکا، ایران اسلامی را مورد تحریم­های ظالمانه اقتصادی قرار داده­اند، یکی از راه­حل­هایی که می­تواند موجب کم شدن فشار تحریم بر کشور شود، توسعه همکاری­های منطقه­ای و اسلامی است. برخی کشورها سالهای گذشته به جد دنبال طرح­هایی مانند دول ارکان (ایران، ترکیه، مصر و عربستان) بودند و به نتایجی مانند گفت و گوهای صلح برای سوریه نیز رسیدند. دولت آینده چه برنامه­ای برای استفاده از این فرصت­ها دارد؟ موارد مشابه مانند همکاری­های اسلامگرایان (ایران، ترکیه، مالزی، پاکستان و قطر) چه جایگاهی در چشم­انداز دولت سیزدهم جمهوری اسلامی دارد؟

علاوه بر این همکاری­ها، مساله حذف دلار از مبادلات مالی بین کشورهای منطقه و توسعه تبادلات مبتنی بر واحدهای پول محلی، چقدر از نظر شما عملیاتی و در دستور کار است؟

3- اخراج آمریکا از منطقه

پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، راهبرد جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت برای انتقام از ایالات متحده، اخراج آمریکا از منطقه به عنوان اساسی­ترین برنامه در دستور کار قرار گرفت. برای عملیاتی کردن این مساله، نیاز به برنامه­ای همه­جانبه که لزوما هم امنیتی و نظامی نیست، ضروری می­باشد. شما بعنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای این مساله در ابعاد رسانه­ای، اجتماعی و همراه کردن ملت­های منطقه چه برنامه­هایی در دستور کار دارید؟

4- مشکلات جاری در کشورهای اسلامی

طبق اصل 154 قانون اساسی، جمهوری اسلامی موظف است در عین‌ خودداری‌ کامل‌ از هر گونه‌ دخالت‌ در امور داخلی‌ ملتهای‌ دیگر، از مبارزه‌ حق‌ طلبانه‌ مستضعفین‌ در برابر مستکبرین‌ در هر نقطه‌ از جهان‌ حمایت‌ کند. هم اینک مردم مسلمان در کشورهای مختلف اسلامی، هر یک از دردهای قدیمی و یا نوظهور رنج می­برند. فلسطین همچنان در رنج اشغال و توسعه­طلبی صهیونیست­ها بسر می­برد. مردم مظلوم یمن چند سال است که تحت فشار حملات سعودی­ها و از طرفی محاصره بی رحمانه هستند. زخم کشمیر از گذشته­ای دور باقی مانده و هر چند سال یک بار سر باز می­کند. دولت سیزهم به عنوان مجری و مدافع قانون اساسی، چه برنامه­ای برای حمایت از مسلمانان و مستضعفان خصوصا موارد مذکور دارد؟

5- همسایگان جمهوری اسلامی و مهاجرین

ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی فراوانی در همسایگان ما خصوصا عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای مغفول واقع شده آسیای میانه و قفقاز وجود دارد که بخاطر مساله همسایگی شایسته توجه دوچندان می باشند. اعلام کنید برای توسعه روابط با هر کدام از این کشورها چه برنامه خاصی مد نظر دارید.

همچنین، درباره خدمت رسانی به زائرین و مهاجرین و دانشجویان این کشورها خصوصا برادران افغانستانی و عراقی که گاها مورد بی مهری واقع می شوند چه نگاه و برنامه ای مد نظر دارید؟

 

امید است توجه به مردم و ظرفیت های عظیم مردمی نه فقط در ایران بلکه در همه کشورهای جهان مورد توجه کاندیداهای محترم قرار گرفته و نظام اسلامی را به آرمانهای بلند امام خمینی رحمه الله علیه و نائب برحق ایشان نزدیک و نزدیک تر نماید.

 

مجمع تشکل های بین المللی

 

منبع: مجمع تشکل های بین المللی
ارسال نظر: