ترتیباتی که در برجام آمده تکرار خواهد شد

کدخبر: 2374869

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش اسلامی به متن ادعای یکی از نمایندگان مجلس گفت: ما در برخی از مسائل پیشرفت‌های خوبی داشتیم، ولی ترتیباتی که در سند برجام آمده تکرار خواهد شد

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش اسلامی به متن ادعای یکی از نمایندگان مجلس گفت: ما در برخی از مسائل پیشرفت‌های خوبی داشتیم، ولی ترتیباتی که در سند برجام آمده تکرار خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: با اقداماتی که سازمان انرژی اتمی انجام داده در موضوعاتی در صنعت هسته‌ای جلوتر هستیم. کشور‌های عضو برجام که نمی‌توانند ما را به 8 سال قبل بازگردانند.

 

گفتنی است؛ علی خضریان، نماینده مجلس متنی ادعای از توافق هسته‌ای منتشر کرده بود. وی گفت: با عنایت به ضرورت رعایت ⁧ سیاست قطعی ⁩ نظام که نباید از آن عدول کرد و همچنین ⁧ قانون ⁩ اقدام راهبردی که مسیٔولیت بررسی رفع کامل تحریم‌ها را جهت تعیین تکلیف به ⁧ مجلس ⁩ واگذار کرده است؛ به همراه جمعی از کارشناسان و نمایندگان، پیش‌نویس متن تهیه شده در ⁧ مذاکرات وین ⁩ مورد بررسی قرار گرفت.

‌وی افزود: واقعیت این است آنچه تاکنون در متن ۲۷ صفحه‌ای پیش‌نویس توافق حاصل شده است، حاکی از عدم تحقق خطوط قرمز نظام و برخلاف قانون مجلس و تحمیل خسارت جدید به ⁧ منافع ملی ⁩ است. بطوریکه در این متن شاهد عدم تضامین عملی و واقعی برای رفع تحریم‌ها و عدم وضع ⁧ تحریم ⁩ جدیدی علیه ملت ⁧ ایران ⁩ هستیم.

‌این نماینده مجلس ادامه داد: از سویی دیگر ⁧ فروش نفت ⁩ همچنان با محدودیت‌هایی همراه است و برخلاف سیاست قطعی نظام مبنی بر لغو کل تحریم‌ها جهت بازگشت ایران به تعهدات ⁧ برجام ⁩، در پیش‌نویس ۸ مارس تعهدات اصلی آمریکا به بعد از اقدامات ایران موکول شده و امکان ⁧ راستی‌آزمایی ⁩ رفع تحریم‌ها نیز برای ایران پیش‌بینی نشده است.

‌وی گفت: لذا در حالی که طبق پیش‌نویس تهیه شده، فروش نفت و بازگشت پول نفت دچار مشکل است و آمریکا تضمینی برای رفع تحریم‌ها و وضع تحریم جدید علیه ایران نداده و ایران حق دخالت در راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را ندارد؛ امکان تامین منافع ملی در ⁧ انتفاع اقتصادی ⁩ مردم از این توافق فراهم نشده است.

‌خضریان تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم توفیق در ⁧ مذاکرات ⁩ برای رسیدن به ⁧ توافق خوب ⁩، ناشی از عدم تغییر مسیٔولین اصلی مشغول در مذاکرات باشد. بطوریکه مسیٔولین کمیته‌های هسته‌ای، تحریم، 

همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست خبری قرن جدید، درپاسخ به ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره توافق هسته‌ای گفت: وزارت امور خارجه متعلق به همه است و مختص جریانی نیست. وزارت خارجه متلق به اشخاص موافق و مخالف توافق است.

وی افزود: ما مسئول حفظ و صیانت از منافع ملت هستیم. جریانات معتبر و به رسمیت شناخته می‌شوند، اما وزارت خارجه یک ماموریت دارد و آن پاسداری از حقوق ملت است.

خطیب زاده با اشاره به روابط خوب وزارت امور خارجه و مجلس گفت: شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را بر عهده دارد. در شورای عالی امنیت ملی و کمیته هسته‌ای رئیس محترم مجلس حضور دارد و تمامی مباحث در آنجا طرح می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر امروز پافشاری ما بر حقوق ملت ایران نبود شاید توافق نیم‌بندی ماه‌ها قبل حاصل می‌شد. من دعوت می‌کنم از همه که خوانش غیرگزینشی داشته باشند و یا اگر خوانش غیرگزینشی به آن‌ها داده می‌شوند آن را مبنای تشویش اذهان در رسانه‌ها قرار ندهند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: