نوبخت در همایش "فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها":

نمایندگان مجلس دهم باید برنامه ششم توسعه را تدوین کنند

کدخبر: 2029711

سخنگوی دولت با بیان اینکه احتمالاً نمایندگان مجلس دهم باید برنامه ششم توسعه را تدوین کنند، گفت: تعدادی از منتخبان مجلس دهم به ما مراجعه کرده و گفتند برنامه ششم توسعه در واقع ریل‌گذاری برای ۵ سال آینده کشور است و مجلس دهم در ۴ سال ابتدایی آن فعالیت‌ خواهد کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) طی سخنانی در همایش فرایند «قانون‌گذاری؛ الزامات و راهکارها» که در محل مجلس قدیم در حال برگزاری است، اظهار داشت: قبل از پایان جنگ جهانی دوم موضوعی تحت عنوان رشد اقتصادی داشتیم، رشد اقتصادی ارزش مجموع تولیدات یک دوره است، اما بعد از جنگ جهانی دوم مأموریت‌ها پدید نشد بلکه پدیده کمال یافته ‌ای در مأموریت دولت‌ها قرار گرفت.

نوبخت ادامه داد: رشد اقتصادی همراه با عدالت مبنای توسعه است، بعد از جنگ جهانی دوم مسئله توسعه و برنامه‌ریزی وارد ادبیات ما شد و از سال 57 پس از پیروزی انقلاب تا سال 67 دستگاه‌های کشور فاقد برنامه بودند اما از سال 67 به بعد تدوین برنامه‌های توسعه آغاز شد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نهایتا برای اینکه این برنامه‌ها عینیت یابند، بودجه‌های سنواتی بار برنامه را بر عهده گرفتند، این برنامه‌ها برای اجرایی شدن نیازمند بودجه بودند،‌البته همزمان با ما کشورهای دیگر هم این کار را آغاز کردند، آنان به مرزهای توسعه یافتگی دست یافتند ولی ما هنوز دست نیافته‌ایم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: رهبر انقلاب با سند چشم‌انداز 20 سال افق پیشرفت کشور را احیا کردند و سال 84 برنامه چهارم توسعه در راستای اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله آغاز شد و تاکنون برنامه‌های چهارم و پنجم تا پایان سال 94 در راستای سند چشم‌انداز بیست ساله اجرایی شدند.

وی با بیان اینکه احتمالاً نمایندگان مجلس دهم باید برنامه ششم توسعه را تدوین کنند، گفت: تعدادی از منتخبان مجلس دهم به ما مراجعه کرده و گفتند برنامه ششم توسعه در واقع ریل‌گذاری برای 5 سال آینده کشور است و مجلس دهم در 4 سال ابتدایی آن فعالیت‌ خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر همین اساس گفت: برنامه ششم توسعه در واقع سومین برنامه در راستای اهداف 1404 است، 6 برنامه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شده است و ما تجاربی از 10 برنامه‌‌ای که تاکنون اجرایی شده و 4 برنامه مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده، کسب کرده‌ایم و برنامه ششم را با استفاده از تجارب برنامه‌های گذشته و جامع نگر تدوین کرده‌ایم.

نوبخت اضافه کرد: قرار است در سال های 1395 تا 1399 که برنامه ششم اجرایی خواهد شد، چند مسئله اصلی را دنبال کنیم. ما به دنبال رشد اقتصادی مبتنی بر دانش بهره‌وری با محوریت اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اسلامی - ایرانی و رویکرد سازنده،‌ تعامل سازنده هستیم.

نوبخت ادامه داد: اگر ما به مسئله آب توجه نکنیم، به بحران می‌رسیم، باید محیط زیست را هم مدنظر قرار دهیم . فاجعه‌ای که برای دریاچه ارومیه یا هامون اتفاق افتاده واقعیاتی است که به آنان می‌پردازیم، همین الان دولت به شاغلان صندوق بازنشستگی لشکری پول می‌دهد،‌ بعد از بازنشسته شدن هم دولت باید پول بازنشسته‌ها را بدهد چرا که صندوق بازنشستگی لشکری قادر به پرداخت نیست،‌روز 27 اسفندماه که همه حقوق و عیدی‌هایشان را دریافت کرده بودند اما هنوز بازنشستگان صندوق بازنشستگی لشکری حقوق‌شان را دریافت نکرده بودند. ما اگر در 5 سال آینده به موضوع بازنشستگی و صندوق‌هایشان توجه نداشته باشیم قطعا دچار مشکل می‌شویم.

نوبخت با بیان اینکه همه شما از مشکلات صندوق فولاد هم باخبرید، دولت در حال پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد است، ما به کجای ایران بپردازیم، به البرز، زاگرس، شرق یا سواحل جنوبی کشور؟ برنامه ششم توسعه برای سواحل جنوبی کشور طرح‌هایی را مدنظر دارد.

وی با بیان اینکه اهداف مشخصی را در برنامه ششم توسعه برای دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری، به رشد متوسط 8 درصدی اقتصاد به طور سالانه توجه کرده‌‌ایم.

نوبخت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم جمعیت ایران در 5 سال آینده به 84 میلیون نفر افزایش یابد، با این وضعیت برای آنکه نرخ جایگزینی 2.1 دهم جمعیت را داشته باشیم برای اینکه بتوانیم جمعیت کشور را از پیری نجات دهیم،‌به میزان رشد اقتصادی توجه داشته‌ایم.

وی با اشاره به تقدیم برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: جزواتی پیرامون چالش‌ها و همچنین اهداف کمی و کیفی برنامه به صورت یک مجموعه در اختیار مجلس قرار گرفت، این مجموعه قابل تقدیر نیست و در مجالس گذشته نیز به تصویب نمی‌رسید.

نوبخت اضافه کرد: البته ما برنامه را نیز به مجلس ارائه کردیم که برای آن زمان زیادی از کمیسیون تلفیق صرف شد. هرچند دوستان در انتها یک سال برنامه پنجم را تمدید کردند اما باز هم تصویب برنامه ششم در دستور کار مجلس نهم قرار گرفت.

«آنچه امروز به تصویب مجلس رسیده دارای بخش‌هایی اضافه‌ای نیز هست که درواقع به برنامه اضافه شده است؛ برخی اسناد که نیز ما به مجلس دادیم تصویب نشده است.»

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نامه جمعی از منتخبان مجلس دهم برای بررسی برنامه ششم در مجلس آینده اشاره کرد و گفت: این نامه توسط منتخبان نوشته شده، حال اگر مجلس فعلی برنامه را تصویب کند یک شرایطی وجود خواهد داشت و اگر به مجلس بعدی واگذار شود شاهد شرایط دیگری هستیم.

نوبخت همچنین به سیاست دولت در زمینه مهار تورم اشاره کرد و افزود: سال 92 تورم بالای 40 درصد بود و امروز ما آن را کاهش دادیم؛ ما تمامی آمار مربوط به فعالیت‌هایمان را در دست داریم و می‌توانیم آن را به نمایندگان مجلس دهم ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: مردم ما فهیم‌اند اما محاسبه فعالیت‌ها و مباحث اقتصادی دارای فرمول است که در جای خود باید دیده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به مناطق مرزی نیز اشاره کرد و گفت: سالانه 6 هزار میلیارد فقط برای مهار آب مرزی پول اختصاص یافته است و این نشان‌دهنده سیاست دولت در توجه به مناطق مرزی است.

نوبخت با بیان اینکه تا زمان تصویب اعتبارنامه نمایندگان مدت زمان زیادی باقی مانده است اظهار داشت: پس از تصویب اعتبارنامه طی جلساتی موضوعات را با هم بررسی خواهیم کرد.

وی درباره زنان سرپرست خانوار نیز گفت: فصلی در برنامه ششم توسعه به زنان اختصاص یافته، همه موضوعات مربوط به زنان سرپرست خانوار و مسایل مرتبط با آنها با اهداف کمی و شاخص‌ها در برنامه وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آمادگی خود برای آسیب‌شناسی برنامه پنجم را اعلام کرد و در توصیه‌ای به منتخبان مجلس دهم گفت: زمانی که تریبون مجلس باز می‌شود همزمان شبکه‌های خارجی نیز آن را رصد می‌کنند پس ما باید مراقب باشیم.

نوبخت در ادامه توصیه خود به منتخبان مجلس دهم اظهار د اشت: ما باید مراقب باشیم زیرا هر کلام ما معنا و مفهومی دارد و ممکن است به مردم منطقه‌ای بر بخورد؛ من به شما توصیه می‌کنم در بکار بردن کلمات و جملات دقت کنید.

ارسال نظر: