محمد ایمانی به مناسبت یک سالگی برجام نوشت:

برجام یک ساله شد؛ کلاهتان را بالاتر بگذارید

کدخبر: 2045894

پس از نگرانی ممتد صالحی و شهادت رئیس بانک مرکزی درباره دستاورد تقریبا هیچ برجام آیا بهتر نیست کلاه خود را بالاتر بگذاریم و به جای آفتاب تابان و فتح الفتوح خواندن برجام، به طرف بدعهد اعتراض کرده و به فکر پلن B برای اقتصاد کشور باشیم؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد ایمانی روزنامه نگار در مطلبی با عنوان "کلاهتان را بالاتر بگذارید" در خصوص یک سالگی برجام نوشت:

1- 23تیر ماه اولین سالگرد اعلام توافق میان ایران و 5+1 در ژنو است. هر چند روز اجرای 27 دی ماه بود اما طبق توافق ایران باید انبوهی از تعهدات خود را یکجا پیش از فرا رسیدن روز رسمی اجرا انجام می داد که از جمله شامل از کار انداختن 14 هزار سانتریفیوژ از مجموع حدود 20 هزار دستگاه ، کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده از 10 هزار کیلو به 300 کیلو گرم ، توقف غنی سازی در فردو ، تغییر ماهیت رآکتور آب سنگین اراک و ... بود. عجله برای توافق به هر قیمت موجب سرهم بندی توافقی فاقد همزمانی و توازن و برگشت پذیری و امکان شکایت شد.

اکنون در سالگرد اعلام توافق نیویورک تایمز تاکید می کند ایران با وجود انجام همه تعهدات ، به خاطر تداوم تحریم های آمریکا ،هنوزطعم مزایای برجام را نچشیده و اثر مثبت اقتصادی آن را لمس نکرده است. نیویورک تایمز بدین ترتیب نگران بر هم خوردن توافق است.

2- دراین سو صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که از خوش بین ترین اعضای تیم مذاکره کننده محسوب می شود ادعاهای اخیر مرکل و بان‌کی‌مون را بیانگر توطئه‌ای جدید علیه ایران می داند و می گوید: «احساس می‌کنم در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ما هستند و باید گوش به زنگ باشیم.البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است، اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است... من نظر شخصی‌ام را به عنوان یک هموطن می‌گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد، اما امیدوارم زودتر جلو این توطئه گرفته شود... چند ماه پیش بنده گفتم که مسائل بانکی مقداری کند پیش می‌رود که خب حرف ما مقداری مطلوب واقع نشد. لذا از آن موقع تصمیم گرفتیم نه در بعد سیاسی، نه در بعد بانکی و نه در بعد حقوقی صحبت نکنیم چرا که بنده مسئول فنی برجام هستم . ...درباره پیش رفتن مذاکرات و عملکرد طرف مقابل در تعهدات خود من نباید وارد این موضوع شوم، حالا دوباره ممکن است عزیزی ناراحت شود اما در برجام طرف مقابل متعهد شده است کاری نکند که با روح برجام در تضاد باشد. ..(با اشاره به وضع قانون روادید در کنگره آمریکا علیه ایران) حالا من این را می‌توانم بگویم و دوستی نمی‌تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید چرا که حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم‌.

3- اکنون مسئله مهم این است که پس از نگرانی ممتد آقای صالحی و سپس شهادت رئیس بانک مرکزی درباره دستاورد تقریبا هیچ برجام وسخنان مشابه وزرای صنعت و خارجه آیا بهتر نیست کلاه خود را بالاتر بگذاریم وبه جای آفتاب تابان وفتح الفتوح بزرگتر از فتح خرمشهر خواندن برجام و ادعای هر روز یک گشایش اقتصادی در پسا برجام اولا به طرف بدعهد به طور جدی اعتراض کنیم تا تعهدات حد اقلی خود را عملی کند و ثانیا به فکر پلن B برای اقتصاد کشور و رکود دامنگیر آن با استفاده از ظرفیت های داخلی باشیم؟اگر به جای پذیرش اشتباه برآن اصرار شود زیان دو چندان خواهد شد که اهل تدبیر وخرد گفته اند یک خطا با هزار توجیه می شود.

ارسال نظر: