فریدون عباسی:

برخی بر سر برجام قمار کرده بودند؛ دولت با هر چیزی که مجلس تصویب کند مخالفت می‌کند

کدخبر: 2366680

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: فخری‌زاده جلوی افتضاحی را که اینها می‌خواستد به بار بیاورند گرفته بود و درواقع نگذاشت برجام بدتر از اینها شود. او یک مدیر بود که ایستاده بوده و جلوی اشتباه اینها را می‌گرفته است.

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و همین‌طور رئیس سابق سازمان انرژی اتمی: مصوبه روز گذشته مجلس درباره کاهش تعهدات برجامی ایران را بررسی و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره چرایی مخالفت دولت با طرح مجلس و همچنین اصرار آنها به تداوم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپروتکلی گفت: «متاسفانه از این دست رفتارها تنها برداشتی که می‌شود کرد این است که ظاهرا برخی بر سر مساله‌ای چون برجام قمار کرده بودند و حالا که شکست این ایده و مسیر مشخص شده همچنان نمی‌خواهند برگردند و مسیر را اصلاح کنند. آن‌طور که مجریان این ایده می‌گفتند مذاکرات و برجام قرار بود اقتصاد کشور را سروسامان دهد و مشکلات این حوزه را کم کند ولی متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد. درکنار این مساله باید گفت خسارت دیگری هم به کشور وارد شد و آن عبور از خطوط‌قرمزی بود که در برجام اتفاق افتاد و لذا چالش را بیشتر هم کرد.»

وی توضیح داد: «با توجه به همین شرایط به‌نظر می‌رسد امروز باید هرچه سریع‌تر مسیر مواجهه با ماجرا تغییر کند و دولت هم نباید به این شکل بر سر این تغییر مانع‌تراشی کند.»

عباسی با تایید این نکته که طرح مجلس می‌تواند دست دولت را مقابل غربی‌ها پر کند، گفت: «با وجود تلاش مجلس در این مسیر، برخی نمی‌خواهند دست پر در میدان حضور داشته باشند، چنانکه اگر بنایی بر این نوع رفتار بود، دولت می‌توانست همان سال 92 و پیش از آغاز مذاکرات سانتریفیوژهای بیشتری را راه‌اندازی کرده و سپس مذاکره را آغاز کند.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درخصوص تناقض رفتاری رئیس‌جمهور در مواجهه با مساله پروتکل الحاقی و اینکه حسن روحانی در سال 82 مخالف تصویب سه‌فوریت اجرای پروتکل الحاقی در مجلس بود ولی امروز و زمانی که مجلس یازدهم عدم اجرای پروتکل الحاقی را تصویب کرده به استقبال آن نمی‌رود، گفت: «این نوع رفتار به‌دلیل این است که مجلس یازدهم چنین طرحی را تصویب کرده؛ اساسا بنده معتقدم دولت با هر چیزی که مجلس تصویب کند مخالفت می‌کند.»

عباسی با بیان اینکه اگر همه امور به دست دولت بود مدت‌ها پیش اهرم‌های قدرت ایران یعنی صنعت دفاعی و مساله منطقه‌ای هم از دست کشور خارج شده بود، تاکید کرد: «مجلس تازه فعالیت خود را شروع کرده و تلاش می‌کند یکی‌یکی ابزارهای قدرت ایران را فعال کند و از چالش‌ها و مشکلات روز کشور بکاهد. در این 6ماه گذشته اقدامات قابل‌توجهی در مجلس انجام شده است و حالا با این اجماعی که در مجلس به وجود آمد امیدواریم مانند ماجرای سلف نفتی که به‌ضرر مردم بود و توانستیم جلوی آن را بگیریم، در اینجا هم موفق شویم و به‌نفع مردم اقدامی انجام دهیم.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به نوع مواجهه دولتی‌ها با ماجرای شهادت محسن فخری‌زاده گفت: «متاسفانه برخی پس از واقعه روز جمعه اصلا جرأت نداشتند بگویند فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بوده، ولی حالا ناگهان اعلام کردند فخری‌زاده برجامی بوده است. من در این مورد می‌گویم فخری‌زاده جلوی افتضاحی را که اینها می‌خواستد به بار بیاورند گرفته بود و درواقع نگذاشت برجام بدتر از اینها شود. او یک مدیر بود که ایستاده بوده و جلوی اشتباه اینها را می‌گرفته است.»

«فرهیختگان»

ارسال نظر: