8 نفری که می‌خواهند رئیس جمهور ۱۴۰۰ شوند

کدخبر: 2372533

انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری حدود 70 روز دیگر برگزار می‌شود و خبر نامزدی رسمی و غیر رسمی برخی از چهره‌ها به گوش می‌رسد.

نسیم‌آنلاین؛ محمد حیدررضایی: انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری حدود 70 روز دیگر برگزار می‌شود و خبر نامزدی رسمی و غیر رسمی برخی از چهره‌ها به گوش می‌رسد. بسیاری از آنان هم‌اکنون مطلع نیستند که آیا از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند یا خیر. به این ترتیب انتخابات ریاست جمهوری، تبدیل به یک صحنه‌ی مبهم، هم برای مردم و هم برای بازیگردانان و شخصیت‌های سیاسی شده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که در چنین فاصله‌ی زمانی مشابهی در انتخابات آمریکا، نامزدها به تشریح مواضع خود می‌پردازند و مردم دیگر مجبور نیستند تنها در طی سه هفته شعارهایی را انتخاب کنند که گاه خود نامزد هم اعتقادی به آن ندارد.

در میان افرادی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، سعید محمد حضور خود را به صورت رسمی اعلام کرده است. وی که تا پیش از این در فضای سیاسی کشور مطرح نبوده، از دو سال پیش تاکنون فرمانده‌ی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بوده است. عمده فعالیت‌های وی درخصوص پروژه‌های عمرانی و یا تالیف و ترجمه‌ی کتاب در این خصوص است. با توجه به اعلام نامزدی در انتخابات، آقای محمد دیگر فرمانده‌ی قرارگاه خاتم الانبیا نیست.

سعید محمد

علی مطهری، نماینده‌ی دوره‌ی هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، گرچه برای انتخابات یازدهمین دوره‌ی مجلس رد صلاحیت شد، در نشستی خبری از قصد کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری پرده برداشت. علی مطهری از جمله افرادی است که مواضع خود را درخصوص مسائل و اتفاقات کشور از مدت‌ها پیش به صورت شفاف بیان کرده است. وی با مواضعی مانند رفع حصر، تغییر شیوه‌ی تبعیت از ولایت فقیه و در مقابل، مواضعی در تایید حجاب قانونی و همه‌گیر خود را اصلاح‌طلب پایبند به اصول معرفی می‌کند.

محسن رهامی، روحانی اصلاح طلب و نماینده‌ی دور اول و دوم مجلس شورای اسلامی یکی از گزینه‌های جبهه‌ی اصلاح‌طلب است که به صورت رسمی اعلام کرده قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارد. محسن رهامی، خود را یک خاتمی با یک نگاه نوتر در مسائل حقوقی و اجتماعی یک تکنوکرات می‌داند و معتقد است سابقه‌ی وی به عنوان وکیل، استاد دانشگاه از بسیاری بیشتر است. محسن رهامی در طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که در صورت حمایت اصلاح طلبان، در حدود 20 میلیون رای دارد.

محسن رهامی

حسن سبحانی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران به شکلی متفاوت و در فضای توییتر اعلام کرد که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان نامزد دارد: " به عنوان استاد اقتصاد دانشگاه تهران و انذاردهنده همیشگی نسبت به سیاست‌های اقتصادی فلاکت بار بعد از جنگ و با این باور که به پشتوانه سال‌های طولانی تجربه تقنینی و اجرایی، می‌توان رشد تخریب در اقتصاد را متوقف نمود قصد خود را برای داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به آگاهی می‌رسانم." وی که سابقه‌ی سه دوره نمایندگی مجلس را داراست، در انتخابات سال 92 نیز ثبت‌نام کرد اما از سمت شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد. عمده فعالیت حسن سبحانی در خصوص اقتصاد اسلامی بوده و سابقه ریاست کمیسیون تلفیق بودجه نیز در کارنامه را دارد.

MWY4NTc01Qbh

حسین دهقان، از اولین کسانی بود که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری خود را مطرح کرد. مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی در گفت‌وگویی اعلام کرد که من به گرایشات سیاسی به این معنا که بگویم از جریانات سیاسی متعارف امروز جامعه و اصلاح‌طلب یا اصولگرا هستم، حتما وابستگی ندارم، فکر می‌کنم که قادرم یک فضا اجماع، تفاهم و گفت‌وگو در سطح ملی و یک فضای گفت‌وگوی از موضع قدرت و عزت با خارج فراهم کنم و از آن طرف هم بستر حضور همه کسانی که در موضع و عزم و اراده خدمت به جامعه و کشور هستند را فراهم کنم.

حسین دهقان

مصطفی کواکبیان، نماینده سابق لیست امید در مجلس شورای اسلامی، از سمت حزب مردم سالاری به عنوان کاندیدای اختصاصی این حزب معرفی شد. کواکبیان در خصوص حضور مستقل و یا به همراه اصلاح طلبان عنوان کرده که این تصمیم را پس از تعیین صلاحیت نهایی اعلام خواهد کرد و باید دید شرایط به چه گونه‌ای پیش خواهد رفت.

مصطفی کواکبیان

محمد غرضی، وزیر پیشین نفت و پست، تلگراف و تلفن هم در مصاحبه‌ای خبری اظهار داشت: من دهه‌هاست که در هرجایی که تشخیص داده‌ام می‌توانم خدمت کنم حاضر شده‌ام و اکنون هم با شعار ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم. غرضی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز شرکت کرده بود.

MWVjMGM3PisN

 

رامین مهمان‌پرست سفیر اسبق ایران در لهستان و سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره خبر اعلام کاندیداتوری‌ انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اظهار داشت: خبر را تایید می‌کنم و آماده ثبت‌نام در انتخابات هست. ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه و دفاتر سفرا در خارج کشور از برنامه‌های اساسی بنده است.

رامین مهمان پرست

محمد ناظمی اردکانی، وزیر تعاون دولت نهم و رئیس سابق سازمان استاندارد هم طبق بیانیه‌ی جامعه اسلامی مدیران یکی از نامزدهای رسمی ریاست جمهوری است. در این بیانیه آمده که: براساس شاخص‌های سی‌گانه و طی فرایندی نامزدهای مطرح، در کمیته انتخاب جامعه اسلامی مدیران  مورد ارزیابی قرار گرفتند که در آستانه دوازدهم فروردین، به یمن عید جمهوری اسلامی، اعلام می‌کنیم که  در جمع بندی نهایی محمد ناظمی اردکانی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ معرفی می‌شود.

محمد ناظمی اردکانی

گرچه افراد بسیار دیگری نظیر رستم قاسمی، علی نیکزاد، علیرضا زاکانی، محمد عباسی، فائزه هاشمی، محسن مهرعلیزاده، محمدعلی افشانی، سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی و محسن رضایی برای ریاست قوه‌ی مجریه مطرح هستند و برخی از آنان نیز شعار انتخاباتی و سایر فعالیت‌های خود را آغاز کرده اند، اما به صورت رسمی از این خبر یاد نکرده‌اند و یا آن را منوط به شرایط آتی کردند و ترجیح دادند همچنان بر روی نیمکت ذخیره بنشینند یا در سکوت صحبت‌ها و مذاکرات خود را پیش برند.

ارسال نظر: