سربازی و انتخابات 1400

کدخبر: 2372466
نویسنده:

بررسی یک ادعا؛ تغییر وضعیت سربازی ارتباطی به اختیارات رئیس جمهور ندارد؟

نسیم‌آنلاین؛ محمدصالح نیکنام: گویا حتی صحبت‌های محدود مقطعی در مورد حقوق جوانان و اصلاح سربازی هم برخی را آزار می‌دهد. هر وقت با نزدیک شدن به انتخابات‌های مختلف دغدغه اصلاح وضعیت سربازی توسط نامزدهای مناصب مختلف مطرح می‌شود همچون مواضع برخی کاندیدای 1400، سریعا پمپاژ رسانه‌ای سنگینی صورت می‌گیرد که اصلاح سربازی در توان و اختیار نمایندگان و رئیس جمهور نیست و به همین خاطر نباید در حوزه‌ای که به آنان ارتباط ندارد حرف بزنند. اما آیا واقعا تغییر وضعیت سربازی در توان و اختیار رئیس جمهور نیست و به او ارتباطی ندارد؟

منظر اول: از بین بردن بهانه‌ی نبودن بودجه برای اصلاح سربازی

رئیس جمهور از سه منظر می‌تواند در تغییر وضعیت سربازی نقش آفرینی جدی داشته باشد.

منظر اول مربوط به تامین بودجه و منابع لازم برای تغییر شرایط غیرقانونی فعلی‌ست. مطابق قانون همین امروز هم سربازان باید حدود 2 میلیون و دویست هزار تومان حقوق بگیرند که به آنها حدود یک پنجم این مبلغ پرداخت می‌شود! از این رو رئیس دولت به عنوان متولی درآمدها و مخارج کشور مستقیما در وضعیت فعلی سربازی دخیل است. به علاوه این را باید در نظر گرفت که تا امروز مهمترین دلیل یا بهانه ستاد کل نیروهای مسلح برای حرکت نکردن به سمت سربازی حرفه‌ای تامین نشدن بودجه لازم برای این کار است. پس اگر رئیس جمهور آینده منابع لازم را تامین نماید دیگر بهانه‌ای برای عدم تغییر وضعیت سربازی نمی‌ماند.

منظر دوم: هماهنگی و تامین زیرساخت‌ها

منظر دوم مربوط به قدرت و اختیارات گسترده اجرایی رئیس جمهور است. بی‌شک سربازی یک مساله چندبعدی است که تصمیم‌گیری در مورد آن باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد و اصلاح وضعیت آن نیاز به آماده‌سازی زیرساخت‌های مرتبط در وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزارت علوم، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و ... دارد که مهیا کردن این زیرساخت‌ها، بهانه‌های بعدی را از مسئولین سربازی می‌گیرد.

منظر سوم: قدرت سیاسی و تصمیم‌سازی در لایه بالاتر

منظر سوم نیز مربوط به قدرت سیاسی و تصمیم‌سازی رئیس جمهور بعنوان یکی از سران نظام است. بی‌شک وقتی مسئولین یک وضعیت نامساعد نسبت به اصلاح وضعیت موجود مقاومت می‌کنند، ایجاد اراده سیاسی در مسئولین نظام برای تصمیم‌سازی در لایه بالاتر یکی از کلیدهای حل مساله است. رئیس جمهور بعنوان یکی از مهمترین وزنه‌های سیاسی کشور و عضو شورای عالی امنیت ملی کشور نقش بسیار مهمی برای ایجاد این اراده دارد.

نامزدها موضع خود را در برابر دغدغه جوانان مشخص کنند

با این اوصاف نه تنها باید از صحبت کاندیدای انتخابات 1400 در مورد سربازی استقبال کرد، بلکه باید از کاندیدای ریاست جمهوری  خواست تا در مورد مساله‌ای که یکی از مهمترین مسائل جوانان است و در عمل مستقیما زندگی 12 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است، موضعشان را شفاف کنند.

 

ارسال نظر: