گفت‌وگوی نسیم‌آنلاین با آیت الله مجتهد شبستری

کدخبر: 809586

آیت‌الله مجتهد شبستری در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز آغاز یک سلسله قیام‌ها در کشور تا پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن است/ مردم تبریز همواره پیرو ولایت فقیه و مدافع انقلاب بوده‌اند/ مسئولین دولتی جواب دندان شکنی به دخالت آمریکایی‌ها در رفع حصر از سران فتنه بدهند

به گزارش «نسیم»، به مناسبت سالروز قیام 29 بهمن 56 مردم تبریز گفتگویی با آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در آذربایجان داشته ایم. مشروح گفتگوی وی با «نسیم»، بدین شرح است:

«نسیم»: در آستانه سالروز قیام مردم تبریز در 29 بهمن ماه 56 هستیم، لطفاً در مورد علت و چگونگی قیام مردم تبریز در 29 بهمن توضیح بفرمایید.

آیت الله مجتهد شبستری: همواره، غیرت و عرق دینی و ملی مردم تبریز سبب شده است آن ها در مقاطع مختلف و حساسی چون تجزیه آذربایجان، فتنه توده ای ها، دوران مشروطیت، برای دفاع از ارزش ها و آرمان های ملی و دینی در صحنه حضور پیدا کنند. در مسیر مبارزات انقلاب اسلامی نیز، وقتی فاجعه فیضیه قم پیش آمد و آن طور طلاب را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعدادی را نیز به شهادت رساندند، مردم تبریز برای احیا و تداوم انقلاب، اقدام به برگزاری مراسم چهلم شهدای فیضیه قم نمودند.

* رییس شهربانی به مسجد توهین می کند و می‌گوید "در طویله باید بسته شود"

مراسمی قرار بود در مسجد بازار برگزار شود که قرار عمال رژیم ستمشاهی پهلوی مانع برگزاری این مراسم شدند و در مساجد را بستند. جوانی آن جا اعتراض می کند که چرا در مسجد را بسته اید و نمی گذارید مردم وارد شوند. رییس شهربانی که آن جا حضور داشت، به مسجد اهانت می کند و عنوان می کند که «در طویله باید بسته شود». این جوان نیز از این اهانت و جسارت به ساحت مسجد، عصبانی می شود و درگیری بین رییس شهربانی و این جوان به نام محمد تجلی رخ می دهد. در پی این درگیری، رییس شهربانی این جوان را به ضرب گلوله به شهادت می رساند. مردمی که شاهد این ماجرا بودند، جنازه این شهید جوان را بر دوش می گیرند و شرع به تظاهرات در خیابان ها می کنند و فضای تبریز طوفانی می شود و انقلابی در آن جا به وجود می آید و مردم، مشروب فروشی ها، سینماهای کذایی آن موقع و دفتر حزب رستاخیز را به آتش می کشند.

* قیام 29 بهمن مردم تبریز آغاز یک سلسله قیام ها در شهرهای کشور تا پیروزی انقلاب در 22 بهمن 57 است

«نسیم»: نقش این قیام در پیشبرد اهداف مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی چه بوده است؟

آیت الله مجتهد شبستری: در این واقعه که در 29 بهمن 56، در شهر تبریز رخ داد، 17 نفر به شهادت می‌رسند و این واقعه، زمینه رخ دادن انقلاب های دیگری در شهر های دیگر همچون یزد می شود. یزدی ها نیز در چهلم شهدای تبریز را برگزار می کنند و این اتفاقات زنجیره وار در شهر های مختلف کشور پیش می آید. در نهایت این اتفاقات سلسله وار به پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 متصل می شود. مرد غیور تبریز در تحقق و پیروزی این انقلاب سهم بسزایی داشته اند.

«نسیم»: همان طور که شما هم فرمودید، مردم تبریز و آذربایجان، همواره در طول تاریخ پای آرمان ها و ارزش های اسلامی و ملی خود ایستادند. لطفا در این مورد و قهرمانانی همچون ستارخان، باقرخان و شیخ محمد خیابانی ها بیشتر توضیح بفرمایید.

* ستارخان و باقرخان عرق ملی داشتند و آزادی خواه بودند

آیت الله مجتهد شبستری: در طول تاریخ، در مقاطع مختلف، مردم تبریز و آذربایجان، غیرت و حمیت خود را نشان داده اند. ستارخان و باقرخان اگر عنوان مذهبی نداشتند، عرق ملی داشتند و آزادی خواه بودند و نقش برجسته ای در طول مبارزات مردم تبریز داشتند. در مشروطه، در تجاوزاتی که به آذربایجان شده است و مقاومت جانانه ای که تبریز در مراحل مختلف در برابر دشمنان ملت و مستبدین داشته اند، مثال زدنی است.

«نسیم»: در این مبارزات، نقش علما در هدایت و جهت بخشی به حرکت های انقلابی مردم چگونه بوده است؟

* همواره آیت‌الله انگجی‌ها و آقا میرزا‌صادق‌ها و شیخ‌محمد خیابانی‌ها پیشتاز مبارزه مردم در تبریز بوده‌اند

آیت الله مجتهد شبستری: ضمن تقدیر از مبارزات آزادی خواهانی چون ستار خان و باقر خان باید گفت علمای تبریز سهم بیشتری در جهت دهی به مردم و انسجام بخشیدن به مبارزات آن ها داشتند. مخصوصاً شیخ محمد خیابانی و مرحوم آیت الله انگجی در مسئله کشف حجاب در زمان رضاخان و بزرگانی همچون آقا میرزا صادق آقا از بزرگان و علمای بزرگی بودند که در جهت دهی به مبارزات مردم تبریز نقش بسزایی داشتند. در زمان رضاخان هم این دو عالم بزرگ آقا میرزا صادق آقا و آیت الله انگجی را تبعید کردند. از دوران استبداد رضاخان پهلوی مبارزات مردم به رهبری و پیشتازی علما از ماجراهایی همچون کشف حجاب آغاز شده بود و در هر زمان به یک شکل جلوه پیدا می کرد. مردم نیز پیرو علما بودند. در دوران مشروطیت نیز مردم تبریز دو دسته بودند. یک دسته موافق مشروطه طلبی و دسته ای دیگر مخالف مشروطه بودند. ولی اکثر مردم تابع علما بودند که در ابتدا فکر می کردند، مشروطه راه درستی است و به سمت آن آمده بودند. البته بعد مشروطه را تحریف کردند و آن مشروطه مشروعه ای که خواست شیخ فضل الله نوری بود محقق نشد و مشروطه از مسیر خود منحرف شد ولی در هر حال، مردم و علما خواهان این بودند که استعمار و استبداد نباشد. مردم با این چیزها مخالف و آزادی خواه بودند.

* پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب، مردم قهرمان تبریز همچنان در صحنه های مختلف حاضرند

روحیه آزادی خواهی، روحیه ای اسلامی است زیرا اسلام می خواهد انسان آزاد باشد و اسلام می گوید خودت را بنده کسی قرار نده، زیرا خدا تو را آزاد خلق کرده است. این روح آزادخواهی در سایه دیانت همواره در مردم وجود داشته و روز افزون بوده است. الحمدلله، امروز نیز متصل به انقلاب اسلامی شده است و هم اکنون که 35 سال از پیروزی انقلاب گذشته است نیز، مردم قهرمان تبریز همچنان در اتفاقات و رویدادهای مختلف در صحنه حاضر هستند و همچون همان مردمان گذشته تبریز، آزادی خواه و اسلام خواه و مدافع انقلاب اند.

«نسیم»: حضور مردم تبریز و آذربایجان در راهپیمایی 22 بهمن امسال چگونه بوده است؟

آیت الله مجتهد شبستری: همان طور که خود مردم نیز می گویند، راهپیمایی امسال مردم نیز بسیار با شکوه تر و پر رونق تر از پیش بود. در اقصی نقاط کشور همین طور بوده است.

«نسیم»: پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، ارزیابی شما از میزان ولایتمداری و انقلابی گری مردم تبریز و آذربایجان چیست؟

* مردم تبریز همواره پیرو ولایت فقیه و مدافع انقلاب بوده اند

آیت الله مجتهد شبستری: مردم تبریز در همه موارد، هرجا آقا و حضرت امام ندایی داده اند، فریاد لبیک سر داده اند و به صحنه آمدند. هر سال، در آستانه سالروز قیام 29 بهمن مردم تبریز، 3-4 هزار نفر از مردم این خطه، با عشق و علاقه، از راه دور به تهران می آیند تا با مقام معظم رهبری دیدار و تجدید بیعت کنند. این مردم همیشه حضور پرشوری در نماز های جمعه و راهپیمایی ها داشته اند و شعارهایی همچون این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده سرداده اند. همه این ها نشان گر این است که این مردم ولایتمدار و پیرو خط رهبر هستند.

* لشگر عاشورای تبریز در 8 سال چنگ تحمیلی همواره خط شکن بوده است.

این مردم در 8 سال دفاع مقدس نیز عملاً نشان داده اند که همچنان مانند گذشته پر افتخار خود در تاریخ مدافع اسلام اند. همان طور که می دانید لشگر عاشورای تبریز در جنگ تحمیلی همواره خط شکن بوده است و هر جا که لازم بوده است با جان و مال فداکاری کرده اند.

* "آذربایجان اویاخدی اینقلابا دایاخدی"؛ "آذربایجان جانباز خامنه ای دَن آیریلماز"

شعارهایی همچون "آذربایجان اویاخدی اینقلابا دایاخدی" به معنی آذربایجان بیدار است و مدافع و حامی انقلاب است و "آذربایجان جانباز خامنه ای دَن آیریلماز" به معنی آذربایجان جانباز از خامنه ای جدا نخواهد شد نیز، نشان دهنده ارادت مردم این منطقه به انقلاب و ولایت است. «نسیم»: در سیاست های دشمنان انقلاب، همواره ایجاد تفرقه بین قومیت ها و تلاش برای تحریک قومیت های مختلف برای ایجاد آشوب و تجزیه طلبی از نکات مهم و برجسته ای بوده است. به طوری که ما ا همان سال های آغازین انقلاب شاهد فعالیت گروه های منافقین خلق در این راستا بوده ایم و نیز شاهد این بوده ایم که مردم با آن ها همراهی نکرده اند و ناکام مانده اند. به رغم شکست این سیاست ها، دشمن همچنان به دنبال تفرقه افکنی قومیتی و مذهبی در کشور است. اقوام آذری زبان تبریز و آذربایجان چگونه با این مسئله برخورد کرده اند؟

* به سبب همدلی مردم و اقوام مختلف در آذربایجان، قومیت گراها فرصت هیچ گونه ابراز وجودی ندارند

آیت الله مجتهد شبستری: الحمدلله ما در شهرهای آذربایجان، با این که قومیت های مختلفی هم زندگی می کنند، درگیر این مسائل نیستیم. هم اکنون در استان های آذربایجان شقی و غربی، به سبب اتحاد و همدلی مردم با یکدیگر و با انقلاب، قومیت گراها و پان ترکیسم ها هیچ گونه ابراز وجودی نمی توانند داشته باشند. اما در بعضی شهرهای دیگر ممکن است باشد.

«نسیم»: نقش علمای مختلف در شهرها و استان های مختلف کشور برای ایجاد همدلی اقوام مختلف با یکدیگر و وحدت آن ها با هم چیست؟

آیت الله مجتهد شبستری: مردم آذربایجان و شهرهایی همچون تبریز بسیار با هم همدل هستند و این همدلی مردم در سایه رهنمودهای مردم است. روحانیت همیشه راهنمای مردم بوده و در کارهای خیر پیش قدم بوده است و صداقت، درستی، همدلی، امنیت و وحدت و آرامش از تعلیمات و آموزه های دینی ماست و روحانیت نیز معلم دینی است که دین و سبک زندگی دینی را به مردم تعلیم می دهند. مثلاً معروف است در تبریز تکدی گری اصلاً وجود ندارد و شما اگر به آن جا سفر کنید، کسی را در خیابان و در حال تکدی گری نمی بینید. علت این امر این است که جمعیتی در آن جا هستند که اگر فردی را ببینند که نیازمند است، پیگیر احوالات و مشکلات او می شوند و اگر نیازمند واقعی باشد به او کمک می کنند. لذا شهر تبریز معروف به "شهر بی‌گدا" ست.

* علما نقش بسیار مهمی در ایجاد همدلی و وحدت میان مردم دارند

در واقع، در سایه تعلیمات و رهنمودهای علما، سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در میان مردم رواج پیدا کرده است و مردم تبریز، مردمی متدین و پایبند به دین و انقلاب هستند. لذا بر روحانیون و علمای هر شهر و منطقه و کشوری است که سبک زندگی دینی اعم از مسائل اجتماعی، مذهبی و فرهنگی را در میان مردم آن منطقه تبلیغ کنند و مردم را از تفرقه و اختلاف پرهیز دهند و به همدلی دعوت کنند. با توجه به نفوذ علما در میان مردم، آن ها در این راستا می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

«نسیم»: با حمایت ها و تاییدات مقام معظم رهبری، ما پای میز مذاکره با غربی ها و گروه 1+5 نشستیم و بنابر آن چه تیم مذاکره کننده بر سر میز مذاکره انجام دادند، به توافقاتی رسیدیم. جمهوری اسلامی در این مدت همواره به آن چه تعهد داده بود، عمل کرده است اما شاهد این هستیم که به صورت مستمر، مداوم و توهین آمیز و بی سابقه، مسئولین و سردمداران آمریکایی مکرراً ما را تهدید به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران می کنند. نظر شما در این باره چیست؟

*آمریکا قدرت رویارویی نظامی با ایران ندارد؛ اگر داشت دریغ نمی‌کرد

آیت‌الله مجتهد شبستری: این تهدیدات آمریکایی ها و سردمداران شان از سر این نیست که توان آن را داشته باشند که به ما حمله کنند. چون اگر چنین توانی داشتند تاکنون لحظه ای تردید نمی کردند که به ایران حمله کنند. علت همه این فشارهایی هم که به ملت ما در قالب تحریم وارد می کنند، ناتوانی آن ها در اقدام نظامی است لذا به نظر بنده، این تهدیدات برای آن ها تنها مصرف داخلی دارد و در ایران کسی به این تهدید ها وقعی نمی نهد و بهایی قائل نیست. ملت ایران بسیار مقتدرتر و قدرتمند تر از آن است که آمریکا بخواهد تعرضی به خاک آن ها داشته باشد.

* تهدید به گزینه نظامی و مذاکره همزمان، همان سیاست چماق و هویج است

غرب یک سیاست دوگانه را در پیش گرفته است. از طرفی می گوید بیایید پای میز مذاکره مسائل مربوط به ایران را حل کنیم و از آن طرف هم مدام تهدید به حمله نظامی می کند. این سیاست دوگانه همان سیاست قدیمی هویج و چماق آمریکایی هاست. مقام معظم رهبری حقیقت مطلب را فرمودند و فرمایش ایشان بسیار صحیح است که به این ها اعتمادی نیست.

* مقام معظم رهبری اجازه مذاکره دادند تا بهانه ها را از دست بهانه گیران بگیرند

این رفتارهای دوگانه آن ها در حالی که ما به مذاکره با آن ها نشستیم نیز موید دیگری بر صحت این فرمایش مقام معظم رهبری است. این ها کسانی نیستند که بشود به آن ها اعتماد کرد اما حال، برای این که بهانه ای به دست این ها و یک عده معدود در داخل کشور نیفتد، مقام عظمای ولایت اجازه انجام این مذاکرات را دادند تا دیگر کسی نباشد که ادعا کند می شد با مذاکرات مسائل را حل کرد اما شما نگذاشتید. لذا اجازه دادند تا این مذاکرات در روند دیپلماتیک صورت گیرد اما فرمودند که من به نتیجه بخش بودن این مذاکرات خوش بین نیستم.

* دیوار بدبینی ما به غرب به سبب کارشکنی هایشان بسیار بلندتر شده است

ایشان در آغاز سال 92 در مشهد نیز به این عدم خوش بینی به این دشمنان اشاره داشتند. پس از آن نیز بارها این مطلب را بیان کرده و بر آن تأکید داشتند. هم اکنون نیز شاهد آن هستیم که این ها حرف هایی را می زنند ولی بعد از آن، صحبت های متناقضی با حرف ها و توافقاتشان می زنند و دیوار بی اعتمادی ما به این ها بلندتر و بلندتر می شود. یکی از مراجع تقلید ما در قم نیز در این باره فرمودند: دیوار بدبینی ما بسیار بلندتر و عقده ها بیشتر شده است. به همین دلیل مردم به سبب دیدن بدقولی و بدعهدی از طرف غربی مذاکره کننده در مذاکرات هسته ای، حضور بیشتر و پر شورتری در راهپیمایی 22 بهمن داشتند.

* پیام مردم در 22 بهمن: تیم مذاکره کننده ایرانی مدافع ارزش های انقلاب و منافع و مصالح ملت باشند

«نسیم»: پیام مردم در راهپیمایی 22 بهمن به مسئولین و هیئت مذاکره کننده ایرانی چیست؟

آیت الله مجتهد شبستری: پیام مردم این است که پس از گذشت 35 سال، همچنان بر اصول و ارزش های انقلاب پایبند و مدافع آن هستند. مردم با حضور پر شور خود نشان دادند که انتظار دارند تیم مذاکره کننده ایرانی، پای میز مذاکره، از منافع و مصالح و ارزش های انقلاب اسلامی مراقبت و مواطبت نموده و به دنبال تامین منافع انقلاب و مردم باشند. ان شاء الله، این حضور موجب تقویت تیم مذاکره ایرانی خواهد شد و تیم مذاکره کننده ایرانی، با حضور پر شور مردم در 22 بهمن با دست پر تری در مذاکرات آتی شرکت خواهد کرد.

* مسئولین با قدرت و اقتدار پاسخ تهدیدات مکرر نظامی آمریکایی ها را بدهند

«نسیم»: در پاسخ به این تهدیدات مکرر مسئولین و رییس جمهور آمریکا به حمله نظامی مسئولین ما چه سیاستی را باید اتخاذ کنند؟

آیت الله مجتهد شبستری: همان طور که آن ها با شجاع، قدرت و صلابت ما را تهدید می کنند، مسئولین ما نیز بایستی، اظهار عجز و ضعف نکنند و از جایگاه قدرت، اقتدار و صلابت پاسخ این تهدیدات را بدهند.

«نسیم»: نظر شما در خصوص اظهار نظر اخیر مسئولین آمریکایی در خصوص رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی چیست؟

آیت الله مجتهد شبستری: من در برنامه های بزرگداشت 9 دی امسال که در هشتم و نهم دیماه امسال نیز برگزار شد، گفتم که آمریکا به دنبال این مسئله است و نوع برخورد این ها نشان از دخالت آن ها در فتنه 88 دارد. اظهار نظر اخیر آمریکایی ها نیز دلیل دیگری بر تایید این ادعاست.

* مسئولین دولتی جواب دندان شکنی به دخالت آمریکایی ها در رفع حصر از سران فتنه بدهند

این اظهار نظر آمریکایی ها نشان می دهد که آن ها در وقایع فتنه 88 دخالت داشتند و اکنون نیز، درخواست رفع حصر از آنان از سوی آمریکا، دخالت در امور داخلی ایران محسوب می شود. این اقدام از سوی ملت محکوم است و مسئولین دولتی نیز باید آن را محکوم نموده و جواب دندان شکنی به این اظهارات بدهند.

ارسال نظر: