گروه بحران: وضع تحریم‌های جدید کنگره آمریکا آسیب زننده به اتحاد پنج بعلاوه یک است

کدخبر: 958467

این گروه بین‌المللی در یادداشتی تاکید کرد: حتی اگر گفتگوها بدون پیشرفت واقعی بتوانند تا ۱۰ تیر ماه ادامه یابند، یک تمدید دیگر می‌تواند ضربه‌ای مهلک به مذاکرات وارد کند

به گزارش «نسیم»، گروه بین ‌ المللی بحران در یادداشتی با عنوان "مذاکرات هسته ای ایران: مِه مَحو می‌شود" با اشاره به تمدید مذاکرات هسته‌ای مدعی شد: همانگونه که نادیده گرفتن پیشرفت‌های چشمگیری که در مذاکرات صورت گرفته خطای بزرگی است، بزرگ نمایی بخت موفقیت آنها هم نادرست است.

این گروه در ادامه پیش‌بینی کرده است در صورت انعطاف بیشتر طرفین در مورد ظرفیت غنی‌سازی و رفع تحریم‌ها توافقی تاریخی در دسترس خواهد بود.

گروه بحران اختلاف اصلی دو طرف را در خصوص ابعاد برنامه غنی سازی ایران و چگونگی رفع تحریم‌ها دانست و نوشت: خطوط قرمز دوگانه ایران شامل به رسمیت شناختن حق غنی سازی صنعتی و انجام اقدامات بازگشت ناپذیر هسته‌ای تنها در مقابل اقدامات بازگشت ناپذیر در لغو - و نه تعلیق - تحریم ها می‌باشند.

این گروه با تاکید بر لزوم گفتگوی ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای به طرفین مذاکره پیشنهاد کرد: از اغراق در مورد برخی نگرانی‌های خود دست بکشند.

گروه بحران تصریح کرده است برای رسیدن به توافق هسته‌ای نیاز است: کنگره آمریکا از وضع تحریم‌های جدیدی که می‌توانند مذاکرات را از ریل خارج کرده و به اتحاد پنج بعلاوه یک آسیب برسانند پرهیز کند.

یکی از تحلیلگر ارشد امور ایران در گروه بین المللی بحران، مدعی شده است: شرایط فعلی با در نظر گرفتن فشار های رو به افزایش در تهران و واشنگتن و بی ثباتی و خشونت در منطقه چندان قابل دوام نیست. بازگشت به دور باطل افزایش تحریم در مقابل افزایش سانتریفیوژها می‌تواند تبعات خطرناکی داشته باشد و حتی به درگیری نظامی بیانجامد. حتی اگر گفتگوها بدون پیشرفت واقعی بتوانند تا ۱۰ تیر ماه ادامه یابند، یک تمدید دیگر می تواند ضربه ای مهلک به مذاکرات وارد کند و شانس موفقیت آنها را به شدت کاهش دهد.

ارسال نظر: