متن بخشنامه‌ی معاون وزیر کشور که واکنش نمایندگان را در پی داشت

کدخبر: 2377017

متن کامل بخشنامه‌ی معاون سیاسی وزیر کشور به معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها و روسای ستاد انتخابات کشور

نسیم‌آنلاین: ابلاغ یک بخشنامه توسط معاون سیاسی وزیر کشور در روزهای گذشته با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد. با مشاهده‌ی این واکنش‌های تند توسط نمایندگان مجلس این سوال ایجاد شد که در متن این بخشنامه به چه موضوعاتی اشاره شده است. متن این بخشنامه به شرح ذیل است:

باسمه‌تعالی

معاونین محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور و رؤسای ستادهای انتخابات 

سلام علیکم 

با احترام، ضمن آرزوی توفیق روزافزون و تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و در اجرای وظایف و مأموریت‌های قانونی وزارت کشور ناظر بر تمهید مقدمات برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اهمیت عینیت بخشی به موضوع بی‌طرفی مجری انتخابات در اجرای وظایف قانونی، بعلاوه زمینه‌سازی برای جلب مشارکت عمومی مردم و در عمل به رهنمود رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر تعیین راهبرد سلامت به عنوان یکی از ارکان اساسی انتخابات و تأکیدات مکرر و پیوسته معظم‌له در خصوص حق الناس بودن رأی مردم؛ مجموعه اقدامات ذیل الذکر، اکیداً مورد انتظار و مبنای ارزیابی‌های آتی از نوع مدیریت معاونین محترم سیاسی، مدیران کل، فرمانداران و بخشداران در عرصه انتخابات خواهد بود.

1- در اجرای مفاد ابلاغی خطاب استانداران محترم سراسر کشور، تشکیل جلسات متعدد و البته متوازن فرمانداران محترم با همه گروه‌های سیاسی قانونی، حلقه‌های میانی اجتماعی و همه فعالان سیاسی شهرستان برای ترغیب و تشویق به مشارکت در انتخابات، تبیین گفتمان و خدمات دولت مورد انتظار می‌باشد. در این زمینه فرمانداران بایستی در هماهنگی کامل با معاون سیاسی نسبت به میزبانی از تمامی گروه‌ها با رویکرد حداکثری اقدام و جهت رفع هر گونه شائبه‌ای نسبت به حضور در جلسات و مجامع سیاسی به عنوان مدعو اجتناب نمایند.

۲- میزبانی و تسهیل سفرهای مسئولان ارشد کشور و دستگاه‌های اجرایی ملی، به شهرستان صرفاً در صورت هماهنگی سفر از طریق استانداران محترم صورت می پذیرد. با توجه به انجام برخی سفرهای هماهنگ نشده که عمدتاً توسط نمایندگان محترم مجلس تنظیم شده و آثار نامطلوب آن در فضای عمومی و چند گانگی مدیریتی، فرمانداران از حضور و همراهی در برنامه‌هایی با اهداف خاص و یا هماهنگ نشده با استانداری اجتناب نمایند. 

3- بکارگیری همه تمهیدات اداری، ملاحظات اجرایی و نظارت‌های میدانی برای تجلی عملی و ملموس بی‌طرقی فرمانداران در عرصه انتخابات ضرورت اساسی دارد. معاونین محترم سیاسی نیز ضمن رصد مستمر فعالیت‌های فرمانداران و بخشداران، نسبت به برخورد فوری با هرگونه تخلف یا خطا در این زمینه اقدام و در صورت مشاهده سوگیری مستمر و هدفمند فرمانداران و بخشداران موظف به تهیه گردش کار همراه با مستندات، برای عزل ایشان می‌باشند. 

4- فرمانداران، بخشداران و معاونین فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و ... در روابط با نمایندگان محترم مجلس، در دوره باقی‌مانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوء‌برداشت، نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار و حساسیت و دقت لازم را نداشته باشند مدیریت این موضوع بر عهده معاونین محترم سیاسی می‌باشد. 

5- تقویت همدلی و تشریک مساعی با عوامل نظارتی وابسته به شورای محترم نگهبان در شهرستان و همفکری و تبادل اطلاعات برای تقویت مشارکت مردم در انتخابات، از انتظارات جدی می‌باشد. لازم است در این خصوص جلسات مستمر هماهنگی با هیأت نظارت در دستور کار قرار گیرد. 

6- دلالت و هدایت هرگونه تماس مستقیم از حوزه پارلمانی وزارت کشور یا حوزه پارلمانی سایر وزارتخانه‌ها با فرمانداران به معاونین محترم سیاسی، با توجه به آسیب‌های مترتب بر این موضوع از وظایف مهم معاونان سیاسی خواهد بود. 

7- ممنوعیت مطلق هرگونه انتصاب مدیران و بکارگیری نیرو بر اساس سفارش نمایندگان فعلی یا سابق مجلس شورای اسلامی و کاندیداهای انتخابات به جدیت مدنظر مدیران سیاسی قرار گرفته و شایسته‌گزینی بر مبنای گفتمان انقلاب و رویکرد مردمی، جهادی دولت به عنوان شاخصه اصلی مدنظر باشد.

8- با توجه به تدوین دستورالعمل هیأت‌های اجرایی در وزارت کشور به ویژه در راستای شاخص‌مند سازی انتخاب معتمدان عضو و جلوگیری از هرگونه اعمال نفوذ سیاسی یا سلایق شخصی در انتخاب این اعضاء، فرمانداران جهت تمهید مقدمات انتخاب شایسته معتمدین پیشنهادی برای عضویت در هیأت‌های اجرایی انتخابات توجیه گردند. 

ارسال نظر:
  • سید امیر

    واقعاً باید گفت وامجلسا و واسلاما از این منفعت طلبی نمایندگان

  • سید محسن حسینی

    واقعا جای تاسف داره
    ب دنبال شفافیت ارا باشید 😏

  • خانی ع

    واقعاً باید از معاونت سیاسی آقای غلامرضا تشکر کرد ،چرا نمایندگان از این ابلاغیه و بخشنامه وزارت کشور عصبانی شده اند ؟ چونکه آینده خود را با مشارکت حداکثری درخطر می بینند.درود بر جرأت و جسارت غلامرضا.هرکجاباشی خدا یار ویاورت.

  • محمد

    یک نماینده واقعی و درستکار از کجای این نامه باید نگران باشد؟!

    • ناشناس

      از بند ۷

  • واقع بین دنا

    نامه معاون محترم سیاسی وزیر کشور بسیار بجا عالمانه و راهگشا بود که متاسفانه وزیر کشور خیلی زود کوتاه اومد و تن به منافع شخصی نمایندگان داد بهترین شیوه حمایت از معاون خود و دفاع از ایشان بود وزیر کشور با این عمل صد پله جایگاه خود را بین مردم از دست دادند

  • ناشناس

    درود به شرفت آقای غلامرضابااین ابلاغیه نشون دادی ولائی ودرخط امام ورهبری هستی
    واما آقای وحیدی توهم نشون دادی حاضری برای حفظ صندلی وزارتت مثل اونائی که حاج قاسم راقربانی کردن توهم جامانده اش را قربانی کنی

  • محمدعلی

    اقای معاون حرف حق می زنند هم چنین جایی نماینده ها ان روی خودرانشان می دهند

  • ناشناس

    دمش گرم
    به این معاون وزیر باید درود گفت .
    هرکس از این نامه نگران شده و عصبانی از قالیباف تا دیگران ، معلومه که ریگی در کفش داره و تعارض منافع در بینه!!!
    اگه وزیر هم کوتاه بیاد اونم ریگی تو‌کفشش داره!!
    من اگر جای وزیر بودم تا پای استیضاح میرفتم ولی از حق دست بر نمی‌داشتم .
    الان توی این شهر ما تمام مواردی را که معاون محترم تذکر داده در خصوص نماینده داره اتفاق می‌افته و این تذکرات بجاست و باید جلوی این آدمای منفعت طلب و فرصت طلب را گرفت.
    به امید روزی که آدما از نماینده شدن فرار کنند!!!
    نه اینکه میلیاردها تومان خرج کنند تا نماینده بشن!!!

  • علی

    سلام
    بسیار بخشنامه نکته سنج و لازمی بوده ،حال چرا نماینده های مجلس و به ویژه رئیس محترم مجلس (که البته با حداقل آراء به مجلس راه یافته اند و عملا نماینگی اکثریت ملت را ندارند)اینگونه مقابله این بخشنامه صف آرایی کرده اند جای بسی تامل دارد!

  • عبدالرضا

    نامه معاون سیاسی بسیار جامع و کارشناسنه و تخصصی و لازم و ضروری بود و حکایت از تجربه و دور اندیشی نویسنده آن دارد . اما وزیر کشور چون این کاره نبود نیست زود تسلیم شد و نمایندگان فرصت طلب که برای انتخابات برنامه ریزی کرده بودند تیرشان به سنگ خورد و دارند جلیز و ولیز میکنند . قرآن چه زیبا گفت که . آن الانسان خلق هلوعا ...... / اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

  • ناشناس

    دورود خدا بر مرد انقلابی وزارت کشور اینها نمایندگان ملت نیستند اینها باندهای پول و قدرت اند

  • مصطفی

    با سلام خود من به استناد این بخش نامه و جسارت آقای غلامرضا پا به عرصه پیش ثبت نام گذاشتم این اتفاق ناگوار یعنی برکناری مدیری جسور چیزی جز نا امیدی در بین شرکت کنندگان مثل بنده ندارد هر وقت در جامعه شعف و امیدی ایجاد میشود افرادی به ظاهر خودی به ریشه این نظام ضربه می‌زنند یا امثال داعش و حرمزادگان مرزی با به خون و خاک کشیدن مردم و مرزبانان تخم نا امیدی بین مردم فهیم پرورش میدهند در این فقره مقام معظم رهبری باید ورود کند و آقای غلامرضا با دلگرمی بیشتر وظیفه خطیر امانتداری آرای مردم را با حکم حکومتی رهبری عهد دار شود

  • ناشناس

    واقعا جای تأسف داردتصمیم گیریهادرپیکره دولت

  • علی فروغی

    سلام
    درود بر شرف معاون سیاسی.
    برکناری ایشان اشتباه و آثار بدی در مدیرت این جایگاه توسط معاون جدید خواهد بود.
    شخص جدید تصمیمات شجاعانه و فساد زا دیگر نمی تواند بگیرد چون نشان داد دولت پشتیبان مدیران شجاع نیست و شخص برگزیده برای حفظ صندلی خود یا باید محافظه کارانه عمل کند یا با صاحبان رای و قدرت معامله کند.


  • بی نام

    بالاخره یه نفر دستور درستی داده، به آقایون منفعت طلب برخورده

  • ناشناس

    بخشنامه بی نقصی بوده به جا ولازم بوده جای تاسف است عهده ای فقط منافع شخصی شان در نظر می گیرند

  • علیرضا عادلی

    بخشنامه خوبی است ولی نمایندگان مجلس اشتباه فهمیده اند. یا خیلی برای آینده خودشون نگرانند

  • جواد

    باتشکرازآقای غلامرضا
    مردم بامرام ایران اسلامی:
    ۲۰۰ نماینده ی امضاکننده ی استیضاح وزیر کشور
    نباید در هیچ انتخاباتی رأی بیاورند...
    نه در این دوره
    پنه در دوره های بعد...