توضیحات سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با روند بررسی صلاحیت‌ها

کدخبر: 2378821

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که چگونه نمایندۀ کنونی مجلس به علت عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ردصلاحیت می‌شود اما همچنان نماینده است، توضیح داد: «ما در قانون با این وضعیت مواجه هستیم. البته ممکن است نظرات در مرحلۀ بعدی بررسی صلاحیت‌ها تغییر کند.»

نسیم‌آنلاین؛ محمدرضا مریمی: سخنگوی شورای نگهبان در روز دوازدهم آذر به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی با حضور در یک برنامۀ تلویزیونی در شبکۀ دو سیما در رابطه با روند بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت کرد.

هادی طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که چرا یک فرد که در گذشته ردصلاحیت شده است در این دوره تأیید صلاحیت می‌شود و یا اینکه کسی که در گذشته تأیید صلاحیت شده و اکنون دارای مسئولیت است، رد صلاحیت می‌شود، توضیح داد: «قوانین انتخاباتی مختلف است و برای هر انتخابات یک قانون مجزا داریم. هر کدام از انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قانون و شرایط خاص خودش را دارد. لذا ممکن است یک نفر دارای شرایط برای کسب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری باشد، اما برای ریاست‌جمهوری نباشد. یا اینکه یک فرد دارای شرایط برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نباشد اما برای انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای شرایط باشد.»

سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس عنوان کرد: «یک نفر در انتخابات‌های مختلف شرایط یکسان ندارد؛ یعنی ممکن است صلاحیت‌های وی در یک انتخابات تأیید و در دیگری تأیید یا احراز نشود. ضمن اینکه ممکن است شرایط برای کاندیداتوری افراد تغییر کند؛ کما اینکه اکنون با اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تغییرات اندکی در شرایط داوطلبان انتخابات مجلس به وجود آمده است.»

وی دومین دلیل تبدیل رد به تأییدصلاحیت یا تأیید به ردصلاحیت را تغییر شرایط افراد اعلام کرد و بیان داشت: «ممکن است فردی که در گذشته صلاحیت آن تأیید شده امروز با رفتارها و اقدامات مجرمانه‌ای که انجام داده است، ردصلاحیت شود. برعکس نیز ممکن است؛ یعنی فرد در گذشته پروندۀ قضایی بازی داشته که آن پرونده بسته و وی نیز تبرئه شده است. یا اینکه دستگاه‌هایی که در گذشته استعلام وی را منفی اعلام کرده بودند، طی برگزاری جلساتی با وی به این نتیجه رسیدند که موانع وی برای کاندیداتوری برطرف شده است.»

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی از نمایندگان کنونی مجلس به دلیل عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران برای انتخابات مجلس آینده تأیید صلاحیت نشدند درحالی که آن‌ها هم‌اکنون نمایندۀ مجلس هستند و قرار است تا پایان دوره نیز نمایندۀ مجلس بمانند، اعلام کرد: «ما در قانون با این وضعیت مواجه هستیم. نظراتی که اشاره کردید هم مربوط به مرحلۀ قبل است. ممکن است نظری در مرحلۀ قبل داده شده و در مرحلۀ بعد اصلاح شود و تغییر یابد. از الان نمی‌توان حکم نهایی برای افراد صادر کرد. باید سیر بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت نیز طی شود. ضمن اینکه بالاخره قانون پیش‌بینی کرده آن فردی که در مجلس است باید چهار سال نمایندگی را برعهده داشته باشد. قانون می‌تواند وضعیت دیگری را پیش‌بینی کند.»

دکتر طحان‌نظیف دربارۀ اینکه چرا بررسی صلاحیت‌ها در چند مرحله انجام می‌گیرد، اظهار داشت: «اتقان بررسی صلاحیت‌ها و طی کردن یک سیر منطقی برای قانون‌گذار مهم بوده است. اگر مهم نبود تنها یک مرحله پیش‌بینی می‌کرد. مراحل مختلف پیش‌بینی شده است تا حرف افراد شنیده شود و حق افراد تضییع نشود. این امر روند بررسی را طولانی و پیچیده می‌کند اما اتقان کار افزایش می‌یابد.»

وی همچنین اضافه کرد: «مراحل بررسی صلاحیت‌ها مستقل و ترکیب‌های هیئت‌ها نیز مستقل و در هر مرحله متفاوت است. بنابراین هرچه جلوتر می‌رویم، بررسی‌ها با دقت بیشتری انجام می‌گیرد.»

ارسال نظر: