بررسی صلاحیت‌ها، اشک‌ها و لبخندها

کدخبر: 2378970
خبرنگار:

به گفته سخنگوی شورای نگهبان بیش از یازده هزار نفر توسط هیئت‌های نظارت بر انتخابات تأیید صلاحیت شدند که این عدد دو برابر تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس قبل است.

نسیم‌آنلاین: هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز پنجشنبه 14 دی ماه در گفت‌وگوی زندۀ تلویزیونی اعلام کرد: «فهرست نهایی نامزدها برای وزارت کشور ارسال شده است و ان‌شاءالله طی 2 روز آینده فرصت ابلاغ وزارت کشور به فرمانداری‌ها و اعلام به افراد است.» سخنگوی شورای نگهبان همچنین افزود: «بیش از یازده هزار نفر توسط هیئت‌های نظارت بر انتخابات تأیید صلاحیت شدند که این عدد دو برابر تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس قبل است. یعنی نسبت تأییدصلاحیت‌ها بیش از ۵۲ درصد بوده که این عدد دو  برابر دورۀ گذشته از جهت تعداد است و به ازای هر کرسی ۳۸ نفر با هم رقابت خواهند کرد.»

اکنون بعد از گذشت سه روز از اعلام سخنگوی شورای نگهبان بعضی از نتایج صلاحیت داوطلبین منتشر شد که بحث‌های زیادی را همراه داشت. با اعلام سخنگوی شورای نگهبان در همان برنامۀ زنده ۲۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از میان نمایندگانی که برای شرکت در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کرده‌ بودند تا این مرحله تأیید صلاحیت نشده‌اند. در همین رابطه تسنیم با انتشار گزارشی نوشت: «صلاحیت احمد علیرضابیگی نمایندۀ تبریز، سیدمجتبی محفوظی نمایندۀ آبادان، احسان ارکانی نمایندۀ نیشابور، علی کریمی فیروزجایی نمایندۀ بابل، رحمت‌الله فیروزی پوربادی نمایندۀ نطنز، حسن محمدیاری نمایندۀ رضوانشهر، احمد رسولی‌نژاد نمایندۀ دماوند،‌ الله‌وردی دهقانی نمایندۀ ورزقان، سیدعلی موسوی نمایندۀ ملکان، جلال محمودزاده نمایندۀ مهاباد، عادل نجف‌زاده نمایندۀ خوی و سیدکاظم موسوی نمایندۀ اردبیل در مجلس یازدهم از سوی هیئت‌های نظارت استانی رد شده است.» این تصمیم شورای نگهبان واکنش بعضی از این نمایندگان ردصلاحیت شده و بعضی کارشناسان را همراه داشت. در همین رابطه جلال محمود زاده نمایندۀ مهاباد در رابطه با رد شدن صلاحیت خود اعلام کرد: «بحث‌هایی که زمان اعتراضات داشتم، استیضاح وزیر کشور و مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت منجر به ردصلاحیت بنده شد.»

 منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا نیز با اشاره به ردصلاحیت برخی از چهره‌های منتقد دولت گفت: «ما هیچ ملاکی در قوانین نداریم که اگر تو منتقد دولت هستی، پس باید ردصلاحیت شوی. هر کسی که به خاطر انتقاد به دولت ردصلاحیت شده خلاف قانون است.»

اما در میان نمایندگان ردصلاحیت‌شده، واکنش جلال رشیدی‌کوچی، نمایندۀ  مرودشت، درخصوص خبر ردصلاحیتش متفاوت از بقیه بود. این نماینده از همان روزهای نخست ورودش به مجلس، به دلیل مخالفت با طرح صیانت از فضای مجازی، شهرت یافت و تاکنون پیگیر موضوعاتی مثل واردات خودروی نو و کارکرده خارجی، تلاش برای واردات گوشی آیفون، مخالفت با ادامۀ فیلترینگ، انتقاد به ادامۀ محدودیت‌های فضای مجازی و کندی اینترنت بوده است. وی در هفتۀ گذشته نیز به دلیل تعلل در واردات خودروی خارجی و تخصیص‌ندادن ارز لازم برای واردات خودرو، وزیر صمت را برای پاسخ‌گویی به این سؤال و مطالبۀ ملی به صحن علنی مجلس کشاند. رشیدی‌کوچی با تأیید خبر ردصلاحیت خود گفت که علت آن را نمی‌داند و ضمن اعلام این خبر، در پیامی اینستاگرامی خطاب به مردم نوشت: «خدا را گواه می‌گیرم در این مدت ذره‌ای به دنبال منافع خودم، خانواده‌ام و نزدیکانم نبوده‌ام. بارها مورد شماتت و ملامت دوستانم قرار گرفتم و در راه خدمت به مردم، رفاه و آرامش را بر خودم حرام کردم.»  وی همچنین در پایان این پیام اعلام کرد اعتراض خود را برای بررسی صلاحیت به شورای نگهبان اعلام خواهد کرد. در ادامه باید دید واکنش شورای نگهبان نسبت به این واکنش‌ها چه خواهد بود.

میلاد گودرزی، فعال سیاسی عدالتخواه نیز در اینستاگرام از «عدم احراز صلاحیت» خود توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خبر داد. گودرزی در این رابطه نوشت که پیش از این توسط هیئت اجرایی، با استناد به بند «التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» رد صلاحیت شده بود، اما پس از اعتراض به هیئت مرکزی نظارت، حالا صلاحیتش توسط این هیئت احراز نشده است و این یعنی «دلیلی برای رد کردنت نداریم، علاقه‌ای هم به تأیید کردنت نداریم.»

اما در این بین داوطلبینی نیز بودند که در مرحلۀ قبل صلاحیتشان رد شده بود ولی در این مرحله توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند. علی مطهری، مسعود پزشکیان، محمد باقر نوبخت، سید ناصر موسوی لارگانی، غلام‌رضا نوری قزلجه و سمیه محمودی از جملۀ این نمایندگان بودند. در همین رابطه مسعود پزشکیان، نمایندۀ مردم تبریز اعلام کرد: «بنده هم خبر تأیید صلاحیتم را از طریق رسانه‌ها و برخی دوستان شنیدم و هنوز به شکل رسمی به من اعلام نشده است. البته با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری انتظار می‌رفت که در بررسی صلاحیت‌ها شاهد برخی بازنگری‌ها باشیم.»

غلام‌رضا نوری قزلجه که برخلاف مرحلۀ قبل در این مرحله صلاحیتش تأیید شد در توییتی اعلام کرد: «در پی ردصلاحیتم از سوی هیئت اجرائی انتخابات و تقدیم اعتراض به آن، به فضل الهی امروز تأیید صلاحیت این‌جانب برای انتخابات مجلس توسط هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان اعلام گردید.»

در این میان غلام‌رضا تاجگردون که در مجلس یازدهم پس از کسب رأی لازم وارد مجلس شد اما اعتبارنامۀ او توسط نمایندگان مجلس رد شد نیز در این دوره توسط شورای نگهبان تأییدصلاحیت شد. موضوعی که واکنش تند و اتهامات مالک شریعتی‌نیاسری، نمایندۀ تهران در مجلس یازدهم را نسبت به تاجگردون به همراه داشت. او در توییتر خواستار ردصلاحیت و تغییر نظر شورای نگهبان در‌این‌باره شد. مالک شریعتی در واکنش به این موضوع نوشت: «کاش این خبر بد درست نباشد؛ در صورت صحت، شورای محترم نگهبان در فرصت قانونی، تصمیم هیئت نظارت مرکزی را تغییر دهد. تاجگردون چهره سیاسی نیست و با مصوبۀ مجلس انقلابی، چهرۀ فاسد اقتصادی شناخته‌ شده و رد اعتبارنامه شده است. تأیید فساد موجب بی‌اعتمادی، کاهش مشارکت و رونق تاجگردونیسم خواهد شد.» این موضوع در حالیست که تاجگردون دورۀ گذشته نیز توانسته بود تأیید صلاحیت شورای نگهبان را دریافت کند.

در کنار این موارد حمید رسایی که در دوره‌های گذشته ردصلاحیت شده بود نیز از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد. وی در این باره اعلام کرد: «امروز پیامک ‎تأیید صلاحیت را از طرف هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان دریافت کردم. پیش از این فرمانداری تهران در نامه‌ای به استناد بند ده مادۀ ۳۳ قانون انتخابات، از طرف هیئت اجرائی، «عدم احراز صلاحیت» را ابلاغ کرده بود! دراین‌باره نکات گفتنی است که در آینده اشاره خواهم کرد.»

در میان نمایندگان تأیید صلاحیت شده نام علی اصغر عنابستانی نمایندۀ سبزوار که به علت سیلی زدن به سرباز راهور جنجال بسیاری آفریده بود نیز به چشم می‌خورد. موضوعی که تعجب بعضی از رسانه‌ها مثل روزنامۀ اعتماد را به همراه داشت.

 اما در این بین افرادی نیز بودند که از ردصلاحیت‌ بعضی از داوطلبین گلایه داشتند. در همین رابطه محمد مهاجری در توییتی با اشاره به ردصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان نوشت:‌ «با اطلاع می‌گویم تعداد قابل توجهی از چهره‌های شاخص و رأی‌آور نزدیک به علی لاریجانی در سراسر کشور توسط هیئت‌های نظارت شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند. لابد برای رفع اتهام از خود، عدۀ کمی را هم تأیید کرده‌اند. شورای نگهبان متشکریم!» ادعایی که در آینده باید دید تا چه میزان درست بوده است.

 لازم به ذکر است طبق گفتۀ سخنگوی شورای نگهبان داوطلبینی که نسبت به رأی شورای نگهبان اعتراض دارند می‌توانند از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ دی ماه شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. امید است بعد از اعلام نظرهای مختلف داوطلبین ردصلاحیت شده که بعضی دلیل ردصلاحیت خود را اعتراض به دولت عنوان کردند، شورای نگهبان بصورت شفاف دلایل قانونی ردصلاحیت این داوطلبان را برای عموم بیان کند.

ارسال نظر: