تا این لحظه در جشنواره فیلم فجر چه گذشته است؟

کدخبر: 2379071
خبرنگار:

جشنواره چهل و دوم فیلم فجر از 12 بهمن در برج میلاد کار خود را آغاز کرده است. نگاهی انداخته‌ایم به آنچه در سه روز ابتدایی در کاخ جشنواره گذشت.

نسیم‌آنلاین: چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد روز چهارم خود را پشت سر می‌گذارد. جشنواره چهل و دوم فیلم فجر همانند سال پیش به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود و امسال مرحله جدیدی به آن اضافه شده است: «مراسم افتتاحیه». مراسمی که به گفته مسئولان جشنواره اندکی از فشار کاری روز اختتامیه می‌کاهد.

تا امروز که در روز چهارم جشنواره به سر می‌بریم، اکران آثار طبق روال پیش رفته است. جز دیشب که مسابقه فوتبال ایران_ژاپن نمایش آثار را اندکی عقب‌تر انداخت اما در عوض شور و حال دیگری به کاخ جشنواره داد. اما از بتدای جشنواره تا امروز که روز چهارم این رویداد بزرگ است کدام فیلم‌ها نمایش داده شده‌اند؟

 

روز اول

دروغ‌های زیبا

اولین فیلمی که در کاخ جشنواره چهل و دوم فیلم فجر روی پرده رفت و چراغ جشنواره را روشن کرد «دروغ‌های زیبا» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم بود. نشست رسانه‌ای این فیلم نیز با حضور نویسنده و کارگردان و چند تن از بازیگران و عوامل دیگر فیلم برگزار شد. این اولین نشست رسانه‌ای جشنواره چهل و دوم بود که با سخنرانی دبیر جشنواره و تقدیر از خانواده مرحوم ایرج تقی‌پور تهیه‌کننده و پژوهشگر فقید سینما آغاز شد.

دروغهای زیبا

در ادامه نیز کارگردان «دروغ‌های زیبا» از سختی‌های فیلمبرداری در کشور بنگلادش گفت و عوامل دیگر فیلم نیز نظرات خود را ارائه دادند و به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفتند.

شکار حلزون

دومین اثر اکران شده در کاخ جشنواره «شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه‌کنندگی مصطفی سلطانی بود. در نشست خبری این فیلم بازیگران و عوامل فیلم حضور یافتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. در ابتدای نشست مجری برنامه از مرحوم «حسام محمودی» که در این فیلم ایفای نقش کرده بود یاد کرد و حضار را به قرائت فاتحه و یک دقیقه سکوت فرا خواند. در ادامه تهیه‌کننده، کارگردان و عوامل فیلم به بیان نظرات خود پرداختند.

دو روز دیرتر

اثر سوم اکران شده در روز اول جشنواره، فیلم «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی محسن شیرازی بود. در نشست خبری این فیلم اصغر نعیمی به سال سختی که سینما پشت‌سر گذاشت اشاره کرد و به روح درگذشتگان سینما از جمله مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش ادای احترام کرد و از حاضران خواست به احترام آنان یک دقیقه سکوت کنند.

دورورز دیتر

در ادامه نعیمی از علاقه‌‌اش به «کمدی رمانتیک» گفت و ابراز امیدواری کرد که در ارائه اثر خود موفق بوده باشد. در ادامه نیز عوامل فیلم به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. پیش از این نشست فیلمی از عصبانیت کارگردان این اثر بخاطر عدم اجازه به او برای ورود به سالن جنجالی شده بود.

ظاهر

پایان‌بخش روز اول جشنواره اکران فیلم «ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیه‌کنندگی محمدرضا کریمی صارمی بود. در نشست خبری این فیلم تهیه‌کننده از حضور اصحاب رسانه در کاخ جشنواره تشکر کرد و کارگردان فیلم نیز از حضار خواست به احترام «ظاهرهایی که رفتند تا ما باشیم» ایستاده سکوت کنند.

ظاهر

او در ادامه از تهیه‌کننده اثر تشکر کرد و گفت: «خوشحالم در پشت کارم جایی است که فیلمسازهای بزرگ در آنجا کار داشته‌‌اند.»

نسیم باستانی نویسنده اثر نیز گفت که بیشترین کار را همسرش به عنوان کارگردان این فیلم داشته است. در ادامه نیز دیگر عوامل فیلم به بیان نظرات خود پرداختند تا روز اول جشنواره با این نشست به پایان برسد.

 

روز دوم

روز دوم جشنواره فیلم فجر با نکوداشت زنده‌یاد «فریماه فرجامی» آغاز شد. در این روز همچنین نشست رسانه‌ای اعلام فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره با حضور مدیر بخش بین‌الملل و مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد. در این نشست «رائد فریدزاده» مدیر بخش بین‌الملل جشنواره گفت که این بخش از 16 بهمن‌ماه آغاز به کار می‌کند و اختتامیه آن نیز همزمان با بخش ملی در 22 بهمن برگزار خواهد شد. در ادامه آثار حاضر در این بخش از جشنواره اعلام شدند. بعد از این مراسم نیز اکران آثار روز دوم جشنواره آغاز شد.

تمساح خونی

اکران آغازین روز دوم جشنواره با فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی بود. در ابتدای نشست خبری این فیلم از خانواده زنده‌یاد «فریماه فرجامی» تقدیر شد. در ادامه «کامران حجازی» تهیه‌کننده فیلم تمساح خونی و همچنین «جواد عزتی» کارگردان فیلم از اینکه حاضران فیلم را تماشا کرده‌اند تشکر کردند. عزتی همچنین گفت: «من می‌خواستم یک فیلم تماشاگر پسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود. یعنی وقتی فیلم‌ را می‌بینیم بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال تفاوت قائل باشیم.»

تمساح خونی

در ادامه الناز حبیبی، عباس جمشیدی‌فر، شبنم قربانی و چند تن دیگر از عوامل فیلم نظرات خود را بیان کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

تابستان همان سال

اثر دوم اکران شده در روز دوم جشنواره، «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری و تهیه‌کنندگی علی اوجی بود. در نشست خبری این اثر تهیه‌کننده فیلم از حضور اصحاب رسانه تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که مخاطبان فیلم را دوست داشته باشند.

تابستان همان سال

کارگردان اثر نیز به خاطر «صدای بد پخش فیلم در سالن» از حاضران عذرخواهی کرد. او همچنین از بی‌نظمی‌های روز اکران انتقاد کرد و گفت در دقیقه 20 فیلم هنوز افراد در سالن اکران رفت و آمد می‌کردند. در ادامه نیز بازیگران و عوامل فیلم به ارائه نظرات خود و پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه پرداختند.

بی‌بدن

«بی‌بدن» سومین فیلم اکران شده در روز دوم جشنواره بود که با حضور عوامل این اثر برگزار شد. در  نشست خبری این فیلم، کاظم دانشی نویسنده این اثر گفت که فیلمش همچون فیلم «علفزار» از چند پرونده جنایی نوشته شده است. مرتضی علیزاده کارگردان فیلم نیز در پاسخ به این سوال که چرا منکر اقتباس این فیلم از پرونده «غزاله و آرمان» هستید گفت که فیلمی اجتماعی ساخته است که در آن مسئله‌ای جنایی اتفاق می‌افتد و قرار نیست درمورد کنش‌‌های کراکترهای قصه قضاوت کنیم.

بی بدن

در ادامه نیز دیگر عوامل فیلم به بیان نظرات خود پرداختند.

پرواز 175

واپسین اثر اکران شده در روز دوم جشنواره «پرواز 175» به کارگردانی جوان‌ترین کارگردان حاضر در جشنواره یعنی «محمدحسین حقیقت» بود. این کارگردان 26 ساله در نشست خبری این فیلم از سختی‌های کار اولش در حوزه دفاع مقدس گفت و تاکید کرد که «از شهدا گفتن ترس ندارد.» حقیقت همچنین گفت اثرش از جایی الگوبرداری نکرده و داستانی بوده که شکل گرفته است.

پرواز 175

او همچنین اشاره کرد که این فیلم «بدون ریالی بودجه دولتی» و «با سرمایه شخصی» ساخته شده است.

روز سوم

چهاردهم بهمن‌ماه روز سوم جشنواره بود. این روز به زنده‌یاد «مرتضی پورصمدی» تقدیم شد. نکته مهم این روز از جشنواره پخش مسابقه فوتبال ایران_ژاپن بود که رنگ و بوی دیگری به کاخ جشنواره داد.

صبح اعدام

بهروز افخمی در روز سوم جشنواره چهل و دوم فیلم فجر با «صبح اعدام» به کاخ جشنواره آمد.  این اثر داستان واپسین ساعات عمر «طیب حاج‌رضایی» که توسط حکومت طاغوت در زمان انقلاب اعدام شد. افخمی که همزمان نویسنده این اثر نیز است اشاره کرد که اثرش دارای المان‌های مستند از جمله «نریشن» است. افخمی همچنین گفت که فیلمش بر مبنای گزارش‌های روزنامه کیهان و اطلاعات نوشته‌ شده است.

صبح اعدام

در ادامه عوامل فیلم نیز به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و نظرات خود را بیان کردند.

شه‌سوار

شه‌سوار به کارگردانی حسین نمازی دومین فیلم از سومین روز جشنواره بود که روی پرده رفت. در نشست خبری این فیلم سعید عطاییان، تیه‌کننده اثر از پخش مسابقه فوتبال ایران_ژاپن ابراز خوشحالی کرد و گفت این مسابقه حالی به من داد که تاکنون در زندگی‌ام انقدر دعا نکرده بودم. او درباره «شه‌سوار» گفت که این کار با تمام سختی‌هایش برایش بسیار لذت‌بخش بوده و این از لطف خدا بوده است.

شهسوار

حسین نمازی کارگردان فیلم نیز از سختی‌های شروع کار سینما برای خود گفت و عنوان کرد که سینما را به طور خودآموز یاد گرفته است. او از کسانی که فیلم‌هایشان در جشنواره پذیرفته نشده و همچنین کسانی که «مکدر هستند» و «قهر کرده‌اند» یاد کرد و اشاره داشت که همه باید کنار هم فیلم بسازیم تا سینما سرپا بماند.

قلب رقه

سومین اثر در سومین روز جشنواره فیلم فجر به قلب پایتخت داعش رفته بود. خیرالله تقیانی‌پور کارگردان این فیلم اشاره کرد که عاشقانه و درام داستان را خودش نوشته اما داستان، نفوذ در دل داعش را هم داشته است.

قلب رقه

سعید پروینی تهیه‌کننده قلب رقه نیز گفت: «شهید سیدرضی در تولید این اثر خیلی به ما کمک کردند. بعد از شهادت ایشان قرار شد این فیلم را به ایشان تقدیم کنیم. اما این فیلم درباره زندگی شهید نبود.»

محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر این اثر نیز از سختی این کار گفت و البته اشاره کرد که «شاید هم من دیگر پیر شده‌ام!» در ادامه‌ی نشست بازیگران و عوامل دیگر فیلم به بیان نظرات خود پرداختند.

صبحانه با زرافه‌ها

آخرین فیلم اکران شده در روز سوم جشنواره اثر «سروش صحت» بود. کارگردان «صبحانه با زرافه‌ها» از حضور عوامل و بازیگران «درجه یک» در فیلمش ابراز خرسندی کرد. او در ادامه از علاقه‌اش به اقتباس از ادبیات ایران و جهان گفت و اشاره کرد که آرزو دارد بتواند از این «گنجینه» استفاده کند. صحت گفت داستان فیلمش «بخشش» و ماجرای رفاقت چند آقا بود که در یک عروسی کلید می‌خورد.

صبحانه با زرافه ها

در ادامه عوامل فیلم نظرات خود را بیان کردند تا روز سوم جشنواره نیز با اکران یک کمدی به پایان برسد.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر همچنان ادامه دارد و باید دید در روزهای آینده سرنوشت آثار چگونه رقم می‌خورد و کدام آثار موفق به شکار سیمرغ‌های به پرواز درآمده خواهند شد.

ارسال نظر: