معرفی فیلم‌های جشنواره چهل‌ویکم فجر

کدخبر: 2376178

از هفته‌های گذشته خیلی‌ها منتظر بودند تا ببینند فیلم‌های جشنواره فجر امسال کدام خواهند بود. حالا این انتظار به پایان رسیده و آثار رسیده به جشنواره اعلام شدند. اما در ادامه با این فیلم‌ها و عوامل آن بیشتر آَشنا می‌شویم.

نسیم آنلاین؛ محسن خسروی: بالاخره پنجم بهمن‌ماه انتظارها به پایان رسید و مجتبی امینی دبیر جشنواره فجر چهل‌ویکم در برنامه زنده تلویزیونی اسامی 24 فیلم راه‌یافته به سودای سیمرغ را اعلام کرد. او همچنین از چهار فیلم دیگر که به‌دلیل عدم تکمیل مراحل‌ پس‌تولید در مرحله رزرو قرار دارند نام برد. این فیلم‌ها در صورت تکمیل مراحل نهایی تولید، خود را به قافله سیمرغ خواهند رساند. اما انتخاب فیلم‌ها برای تماشا یا قضاوت درمورد حال‌وهوای کلی جشنواره پیش از آغاز آن، نیازمند اطلاعات دقیق‌تری است که خلاصه‌ای از آن در این گزارش جمع‌آوری شده است.

1. آن‌ها مرا دوست داشتند

این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «محمدرضا رحمانی» از اسفند سال قبل کلید خورده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «با بعضی‌ ها میشه ساعت‌‌ها در مورد چیزهای خیلی کوچیک حرف زد و خسته نشد، حتی درباره برگ‌ های پوسیده‌ی زیر پاهامون.» در این اثر بازیگرانی چون امیر جعفری، امیر حسین آرمان، لیلا بلوکات، نسیم ادبی، شهرام قائدی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. نقش متفاوت «لیلا بلوکات» به‌عنوان زن کارتن‌خواب در این فیلم قابل توجه است.

فیلم آنها مرا دوست داشتند
1. آنها مرا دوست داشتند

2. آه سرد

این  فیلم به کارگردانی «ناهید عزیزی» و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق است. عوامل این اثر ترجیح داده‌اند تا پیش از اکران فیلم در جشنواره اطلاعاتی از آن ارائه ندهند.

3. اتاقک گِلی

این فیلم در ژانر دفاع مقدس به روایت عملیات لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) در عملیات مرصاد و حمله منافقین به روستای «شیان» از توابع شهرستان اسلام‌آبادغرب واقع در استان کرمانشاه و جریان مقاومت و شهادت رزمندگان می‌پردازد. در داستان این فیلم، یک دسته از رزمندگان لشگر ۲۷ برای حفاظت از زنان و کودکان ساکن در روستای شیان عازم این منطقه می‌شوند. این فیلم محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح، باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد شهید است. کارگردان این اثر «محمد عسکری» و تهیه‌کننده آن «داوود صبوری» است.

فیلم اتاقک گلی
 استاندار کرمانشاه در پشت صحنه فیلم اتاقک گلی

 

4. استاد

این فیلم به کارگردانی «سیدعماد حسینی» و تهیه‌کنندگی «بهروز افخمی» ساخته شده و حسن معجونی، هدیه حسینی‌نژاد و سجاد بابایی نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا کرده‌اند. خبرگزاری مهر درباره این فیلم نوشته «به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال اخیر می‌پردازد». «استاد» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند سیدعماد حسینی است و برداشت آزادی از نمایش‌نامه «اولئانا» اثر «دیوید ممت» است.

 

فیلم استاد
«استاد»

5. بعد از رفتن

«بعد از رفتن» به کارگردانی «رضا نجاتی» و تهیه‌کنندگی «محمود بابایی» هم از جمله فیلم‌هایی است که همچنان اطلاعاتی از آن منتشر نشده و هنوز در سکوت خبری به سر می‌برد. تنها نکته اینکه اولین تجربه فیلم بلند رضا نجاتی است و احتمالا حال‌وهوای اجتماعی خواهد داشت. پیش از این نجاتی با فیلم کوتاه «ارفاق» مورد توجه اهالی فیلم و سینما قرار گرفته بود.

6. انیمیشن «بچه‌زرنگ»

«هادی محمدیان» با انیمیشن «بچه‌زرنگ» به جشنواره فجر آمد تا اثر او تنها انیمیشن حاضر در جشنواره باشد. پیش از این نیز انیمیشن‌هایی چون «فیلشاه» و «شاهزاده‌ی روم» و این اواخر «لوپتو» روی پرده سینماها ظاهر شده بودند. بچه‌زرنگ اما رقیب انیمیشنی در میان فیلم‌های جشنواره امسال نخواهد داشت و یکه‌تازی خواهد کرد.

البته خبرها از انصراف کارگردان این اثر از ادامه همراهی فیلم در مسیر جشنواره حکایت دارند. محمدیان درباره انصرافش می‌گوید: «من در پروژه سینمایی "بچه‌زرنگ" از ابتدا به‌عنوان کارگردان با مجموعه "هنر پویا" همکاری داشتم و به دلایل شخصی از ادامه کار انصراف دادم. اما به‌تازگی با دوستان توافق کردیم که اسم من به‌عنوان کارگردان در تیتراژ فیلم ذکر شود؛ اما در اخبار و امور رسانه‌ی پروژه نام من مطرح نشود.» سازمان سینمایی، «بهنود نکویی» را به‌عنوان جانشین کارگردان پیشین این اثر معرفی کرده است.

انیمیشن بچه زرنگ
بچه زرنگ

7. پرونده باز است

«کیومرث پوراحمد» را ممکن است با «قصه‌های مجید»، «کفش‌هایم کو» یا «تیغ و ترمه» به خاطر بیاوریم. او اما حالا بعد از سه سال با یک فیلم جنایی برگشته است. در خلاصه داستان «پرونده باز است» آمده: «فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود...» پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری و علی باقری از جمله بازیگران و «علی قائم‌مقامی» تهیه‌کننده این اثرند.

فیلم پرونده باز است
 پرونده باز است

8. جنگل پرتقال

«آرمان خوانساریان» هم از جمله فیلم‌اولی‌های امسال است که پیش از این تجربه ساخت چند فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد. از جمله بازیگران این فیلم «سارا بهرامی» و «میرسعید مولویان» هستند. «رسول صدرعاملی» به عنوان تهیه‌کننده این فیلم، پیش از این محمد کارت را در ساخت فیلم «شنای پروانه» همراهی کرده بود. پشتیبان ساخت درام اجتماعی «جنگل پرتقال، بنیاد سینمایی فارابی است.

 

آرمان خوانساریان
  آرمان خوانساریان؛ کارگردان «جنگل پرتقال»

9. چرا گریه نمی‌کنی؟

این اثر به کارگردانی «علیرضا معتمدی» و تهیه‌کنندگی «سیدرضا محقق» تولید شده است. معتمدی پیش از این فیلم «رضا» را کارگردانی کرده بود. باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، فرشته حسینی، مانی حقیقی به همراه کارگردان فیلم، از جمله بازیگران این اثرند. «چرا گریه نمی‌کنی؟» داستان مردی است که توانایی گریه کردن را از دست داده است. پیش از این البته معتمدی گفته بود این فیلم به‌دلیل شرکت در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره «سائوپائولو» قانونا نمی‌تواند در جشنوره فجر حضور داشته باشد.

 

 

فیلم چرا گریه نمی کنی؟
 چرا گریه نمی‌کنی؟

10. در آغوش درخت

این اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند «بابک خواجه‌پاشا» است. او پیش از این تجربه دستیاری کارگردانان دیگر از جمله «مجید مجیدی» و «رضا میرکریمی» را داشته است. خبرگزاری تسنیم در مورد فیلم نوشته: «"در آغوش درخت" که در آن از زبان‌های تُرکی، کُردی و فارسی استفاده می‌شود، قصه‌ای لطیف و خانوادگی را در بستر همزیستی اقوام اصیل ایرانی تصویر می‌کند.» «محمدرضا مصباح» نیز تهیه‌کنندگی اثر را به‌عهده دارد.

فیلم در آغوش درخت
در آغوش درخت

11. روایت ناتمام سیما

این فیلم به کارگردانی «علیرضا صمدی» و تهیه‌کنندگی «مجید رضابالا» مثل چند فیلم دیگر همچنان در سکوت خبری به سر می‌برد و تنها از این آگاهیم که محصول بنیاد سینمایی فارابی است. احتمالا انتظارمان برای اطلاع از جزئیات اثر، مثل «روایت ناتمام سیما» فعلا «ناتمام» خواهد ماند!

12. سرهنگ ثریا

«سرهنگ ثریا» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به حضور سازمان منافقین در پادگان اشرف می‌پردازد. «لیلی عاج» هم از جمله کارگردانانی است که نخستین تجربه فیلم سینمایی خود را روی پرده جشنواره می‌برد. همچنین «جلیل شعبانی» تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «این راه با گریه باز نمیشه!»

لیلی عاج
 لیلی عاج در پشت صحنه فیلم سرهنگ ثریا

13. متروپل

این فیلم به نام «سینما متروپل» هم شناخته می‌شود تا با فیلم «متروپل» ساخت سال 1392 مسعود کمیایی اشتباه گرفته نشود. این اثر به کارگردانی «محمدعلی باشه‌آهنگر» و تهیه‌کنندگی «سیدحامد حسینی» ساخته شده است. در این فیلم رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد بازی می‌کنند. سینما متروپل به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در حال و هوای جنگی شهر آبادان را روایت می‌کند.

سینما متروپل

14. شماره‌ی ده

این فیلم به کارگردانی «حمید زرگرنژاد» و تهیه‌کنندگی «ابراهیم اصغری»، محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با موضوع دفاع مقدس ساخته شده است. مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی و احمد کاوری از جمله بازیگران این اثرند. این فیلم روایتگر قصه فرار یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است. شهرک سینمایی دفاع مقدس محل ضبط این اثر سینمایی عنوان شده است. پیش از این از این اثر با نام «شماره ده گریخت» یاد شده بود.

15. عطرآلود

«فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند. او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند...» این خلاصه‌ای است که از داستان «عطرآلود» منتشر شده است. ملودرامی عاشقانه به کارگردانی «هادی مقدم‌دوست» و تهیه‌کنندگی «یوسف منصوری» که محصول سازمان سینمایی سوره است. مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین وکوروش تهامی از جمله بازیگران این اثرند.

 

فیلم عطرآلود
 عطرآلود

16. غریب

دومین تجربه «محمدحسین لطیفی» در سینمای مقاومت و دفاع مقدس بعد از «روز سوم» است. لطیفی سال 85 برای «روز سوم» سیمرغ بهترین کارگردانی را دریافت کرد و حالا با فیلم «غریب» به استقبال فجر چهل‌ویکم می‌آید. «غریب» فرازی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی را به قاب دوربین کشیده است که به زندگی و تلاش این شهید برای ایجاد اتحاد در غرب کشور می‌پردازد. این اثر محصول سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج است و تهیه‌کنندگی آن را «حامد عنقا» به‌عهده دارد. گفتنی است نقش شهید بروجردی را «بابک حمیدیان» به‌عهده دارد.

 

بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی
گریم بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی

17. کت چرمی

«حسین میرزامحمدی» نیز ازجمله کارگردانانی است که با تجربه فیلم اول بلندشان به جشنواره فجر چهل‌ویکم می‌آیند. همچنین این دومین تجربه بازیگری «جواد عزتی» در فیلمی با تهیه‌کنندگی «کامران حجازی» است که پیش از این در فیلم «مرد بازنده» رقم خورده بود. «کت چرمی» اثری اجتماعی و محصول بنیاد سینمایی فارابی است.

18. کاپیتان

این فیلم به کارگردانی «محمد حمزه‌ای» و با موضوع سلامت و تلاش کادر درمان ساخته شده است. «سیدصابر امامی» تهیه‌کننده و «پانته‌‌آ پناهی‌ها» و «پژمان بازغی» از جمله بازیگران این فیلم اند. «کاپیتان» دومین فیلم محمد حمزه‌ای بعد از فیلم «آذر» است که در سال 95 تولید و اکران شد.

فیلم کاپیتان
کاپیتان

 

19. گل‌های باوارده

گل‌های باوارده از دیگر فیلم‌های با موضوع دفاع مقدس است. این فیلم پیش از این با نام «پالایشگاه» شناخته می‌شد اما «مهرداد خوشبخت» کارگردان این اثر چهارم بهمن‌ماه و پیش از اعلام آثار پذیرفته شده، از تغییر نام آن خبر داد. خوشبخت همچنین خبر داده که این فیلم با مشارکت وزارت نفت و بنیاد سینمایی فارابی به تولید رسیده است.

مهرداد خوشبخت همچنین اضافه کرده که معنای باوارده، گل کاغذی است و درباره اثرش گفته است: «امیدوارم بچه‌های شرکت نفت از این فیلم خوششان بیاید و توانسته باشم تصویر درستی از ازخودگذشتگی مردم آبادان و کارکنان پالایشگاه را به تصویر بکشم.» پیش از این اخباری نیز از قرارداد «حمید فرخ‌نژاد» برای حضور در این فیلم منتشر شده بود که بعد از ممنوع‌الکاری او این امر منتفی شد. تهیه‌کنندگی این اثر را «سعید سعدی» به‌عهده دارد.

20. وابل

تنها چیزی که تا این لحظه از «وابل» منتشر شده این است که «تورج اصلانی» کارگردانی و «سپهر سیفی» تهیه‌کنندگی آن را به‌عهده داشته‌اند.

21. های‌پاور

دیگر اثر دفاع مقدسی جشنواره‌ی فجر امسال «های‌پاور» است که به جریان عملیات «والفجر 8» می‌پردازد. این اثر اولین ساخته‌ی بلند «هادی محمدپور» در مقام کارگردان است. او در این باره به خبرنگار «دیباچه» گفته: «"های‌پاور"راوی عملکردهای پرسنل پدافند هوایی ارتش در عملیات موفقیت آمیز والفجر هشت است. موفقیتی که حاصل نبوغ وایده شخصیت‌های ملی در ارتش جمهوری اسلامی بود.»  محمدپور همچنین می‌گوید: «این فیلم از هر آنچه که مخاطب از شهید ستاری و عملکردهایش درفیلم سینمایی "منصور" دیده متفاوت تر است چرا که در "های پاور" به ظرفیت های علمی ،جسارت کاری و دانش این شهید نگاه و پردازش شده است.»

«اتابک نادری» در نقش شهید ستاری و «علیرام نورایی» در نقش شهید عباس بابایی در این فیلم حضور دارند. همچنین «مهدی عظیمی» و «اباذر جوکار» مشترکا تهیه‌کنندگی فیلم را به‌عهده دارند. فرزاد حسنی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، سپیده خداوردی و مهرداد ضیایی دیگر بازیگران «های‌پاور» هستند.

فیلم های پاور
 بازیگران نقش شهید ستاری و شهید بابایی در «های‌پاور»

 

22. هفت بهارنارنج

این اثر پیش از این با نام «هفت» معرفی شده بود. «فرشاد گل‌سفیدی» کارگردان فیلم درمورد این تغییر نام گفته است: «ابتدا پروانه ساخت ویدیویی "هفت" را دریافت کرده بودیم اما وقتی خواستیم پروانه آن را به سینمایی تغییر دهیم، نام "هفت بهارنارنج" را بر آن گذاشتیم که بیشتر به داستان فیلم می‌خورد.» فیلمبردار اثر نیز گفته است: «من این فیلم را سیاه و سفید واقعی فیلمبرداری کردم و از نتیجه کار خیلی راضی هستیم. فیلمبرداری فیلم به صورت سیاه و سفید واقعی خیلی سخت و نورپردازی آن در این شرایط سخت‌تر است.» فرشاد گل‌سفیدی کارگردان فیلم در کنار علی نصیریان، سارا رسول‌زاده، بابک کریمی، لادن مستوفی، فرهاد آییش و هومن حاجی‌عبدللهی بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند. همچنین «محمد کمالی‌پور» تهیه‌کنندگی این اثر را به‌عهده داشته است.

23. هوک

فیلم «هوک» اثر دیگری است که با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی خود را به قافله‌ی جشنواره فجر رسانده است. «حسین ریگی» کارگردان این اثر درباره فیلمش می‌گوید: «این فیلم پیرو دغدغه‌ شخصی خودم نسبت به زادگاهم سیستان و بلوچستان البته با فضای متفاوتی نسبت به فیلم قبلی من تولید می‌شود. فیلم درباره جوانی است که به تغییر و قهرمانی فکر می‌کند و در این مسیر جایگاه خود را تلاش می‌کند که ارتقا بخشد.» تهیه‌کنندگی این اثر را «علی آشتیانی‌پور» به‌عهده دارد و «امیر جعفری» و «امیرمهدی ژوله» از جمله بازیگران این اثرند.

24. یادگار جنوب

در خلاصه فیلم عاشقانه «یادگار جنوب» به سه کلمه بسنده شده است: «باید عبور کرد». کارگردانی فیلم را «پدرام دوماری» و «حسین پورامیری»مشترکا بر عهده دارند. وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر از جمله بازیگران «یادگار جنوب» اند که پربازیگرترین فیلم جشنواره امسال به‌حساب می‌آید. همچنین تهیه‌کنندگی فیلم را «مجتبی رشوند» به‌عهده گرفته است.

 

این 24 اثر در جشنواره چهل‌ویکم فجر حضور دارند و چهار اثر دیگر به‌علت تکمیل نشدن فرایند پس‌تولید، در مرحله رزرو قرار دارند و درصورت تکمیل فرایند، خود را به قافله جشنواره فجر چهل‌ویکم خواهند رساند. این چهار اثر نیز به قرار زیر اند:

1. بهشت تبهکاران

این فیلم که «مسعود جعفری جوزانی» کارگردانی آن را به‌عهده دارد روایتی است از تاریخ معاصر ایران که در آن بخشی از ماجرای ملی شدن صنعت نفت نیز جریان دارد. پیش از این رسانه‌ها از قطعی شدن حضور «علی نصیریان» در این فیلم سخن گفته بودند. «فتح‌الله جعفری جوزانی» نیز تهیه‌کنندگی فیلم را به‌عهده دارد.

2. اخت‌الرضا(ع)

این اثر به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «سیدمجتبی طباطبایی» قرار است به زندگانی حضرت معصومه(س) بپردازد. درصورت تکمیل مراحل پس از تولید فیلم، این اثر خود را به کاروان فیلم‌های جشنواره فجر خواهد رساند. طباطبایی درمورد فیلمش گفته: «این اثر ارزشمند در لوکیشن‌های متفاوتی از جمله تهران، بافق یزد، دستجرد و شهرک سینمایی نور به تصویربرداری رسیده است که بیش از ۳۰ بازیگر اصلی در آن ایفای نقش میکنند.»

3. جان جانان

کارگردان این اثر «شادی آفرین‌اللهیاری» و تهیه‌کننده آن «حبیب اللهیاری» است. بیش از این اطلاعاتی در مورد این فیلم منتشر نشده است.

4. 48 ساعت

درمورد این فیلم اطلاعاتی منتشر نشده اما با توجه به نام فیلم و سابقه کارگردان آن می‌توان حدس زد که به ماجرای مقاومت 48 ساعته‌ی سه سرباز ایرانی در شمال کشور در برابر ارتش سرخ شوروی می‌پردازد. «ابوذر حیدری» کارگردان و «حسین رضوی» تهیه‌کننده این اثرند.

از میان آثار سینمایی حاضر در جشنواره، 9 فیلم «جنگ پرتقال»، «سینما متروپل»، «بعد از رفتن»، «روایت ناتمام سیما»، «شماره ۱۰»، «هوک»، «گل‌های باوارده»، «کت چرمی» و «کاپیتان» محصول بنیاد سینمایی فارابی هستند. فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی نیز با سرمایه‌گذاری این سازمان در بخش رزرو قرار دارد. همچنین تهیه‌کننده فیلم «روایت ناتمام سیما» نیز معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی را در کارنامه دارد.

سازمان اوج با دو فیلم «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلا عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی و «غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا به جشنوار فیلم فجر آمده است. همچنین حوزه هنری فیلم «در آغوش درخت» و «عطرآلود» را در جشنواره امسال پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این فیلم «اخت‌الرضا» را در بخش رزرو این دوره جشنواره دارد. انیمیشن «بچه زرنگ» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. شش محصول بخش خصوصی هم شامل «استاد»، «پرونده باز است»، «یادگار جنوب»، «آن‌ها مرا دوست دوست داشتند»، «هفت بهار نارنج» و «چرا گریه نمیکنی؟» است.

نکته قابل‌توجه جشنواره امسال حضور پرشمار فیلم‌های ژانر دفاع مقدس است. «گل‌های باوارده»، «سینما متروپل»، «غریب»، «اتاقک گلی»، «های پاور» و «شماره ده گریخت» از جمله فیلم‌هایی به شمار می‌آیند که جنگ و دفاع مقدس را روایت می‌کنند. همچنین فیلم «سرهنگ ثریا» هم به حضور سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف می‌پردازد.

رقابت فیلم‌ها در جشنواره چهل‌ویکم، دوازده بهمن‌ماه آغاز می‌شود و باید دید سیمرغ امسال شکار کدام فیلم‌ها و سینماگران خواهد شد.

ارسال نظر: