نامه‌نگاری برای بافت تاریخی شیراز

کدخبر: 2376302

معاون میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی درباره طرح ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ خواستار شد بازگشت مرجعیت به وزارت میراث فرهنگی درباره بافت تاریخی شیراز

به گزارش روزنامه ایران علی دارابی، معاون میراث فرهنگی کشور از نامه‌نگاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت راه و شهرسازی خبر می‌دهد که طی آن اعلام شده است مرجع تشخیص تاریخی و واجد ارزش تاریخی پلاک‌ها در بافت تاریخی در محدوده طرح شاهچراغ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
این نامه در تاریخ ۲۵ بهمن و یک روز پس از چاپ گزارش روزنامه ایران با عنوان «موافقت پژوهشگاه میراث فرهنگی با تخریب ۳۵ پلاک تاریخی» نوشته شده است. این سؤال را هم پیش می‌آورد که آیا این نامه‌نگاری به ابطال مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان فارس که تعیین تشخیص واجد ارزش بودن آثار‌ در محدوده طرح ۵۷ هکتاری ‌شاهچراغ شیراز را به استانداری، شهرداری، شورای شهر، سازمان راه و شهرسازی و میراث فرهنگی واگذار کرده است منجر می شود؟ این سؤال از سوی دارابی پاسخی دریافت نمی‌کند اما مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور می‌گوید: «این مصوبه برای اجرایی شدن باید به تأیید شورای عالی شهرسازی برسد که هنوز نرسیده است.» این در حالی است که نزدیک به 10 ماه از تصویب این مصوبه در فارس می‌گذرد و طبق قانون اگر شورای عالی شهرسازی تا ۲۰ روز مخالفت خود را اعلام نکند، باید مصوبه را تأییدشده دانست.

تکذیب مجدد خدمت پیشنهادی 

علی‌ دارابی و مصیب امیری هر دو تأکید می‌کنند که پژوهشگاه‌ میراث فرهنگی و گردشگری هیچ‌گونه خط پیشنهادی برای طرح شاهچراغ نداده ‌است. این درحالی است که زیر نقشه پیوست مصوبه کمیسیون ماده ۵ که در ابتدای سال‌ جاری به امضای «مؤید محسن‌‌نژاد» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس رسیده نوشته شده است عکس پیشنهادی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و کارگروه ویژه طرح ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ.

اخطاریه‌ها پس گرفته شد

مصیب امیری اما وجود ۳۵ پلاک ثبتی و واجد ارزش در این خط را تأیید می‌کند. او می‌گوید: در این طرح میراث فرهنگی خواسته است که «بناهای ‌موجود مرمت و حفظ شود» تا باز‌ این سؤال پیش آید که اگر بحث تخریب بناهای تاریخی وجود ندارد، چرا به مالکان اخطاریه داده‌ و خواستار تخلیه خانه‌ها شده‌اند. مصیب امیری موضوع اخطاریه‌ها را تکذیب می‌کند و به روزنامه ایران می‌گوید: «فردی خود را به جای مأمور شهرداری جا می‌زند و از مردم می‌خواهد که خانه‌ها را تخلیه کنند.» زمانی که دو اخطاریه کتبی‌ توسط خبرنگار این روزنامه در نشست مطبوعاتی نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌ فرهنگی در شهر یزد مطرح می‌شود مصیب امیری به علی دارابی می‌گوید: شهرداری تعداد اندکی اخطاریه کتبی‌ بدون هیچ گونه‌ مصوبه کمیسیون ماده ۵ و بدون اطلاع راه و شهرسازی به مالکان داده که پس از گفت‌و‌گو، اخطاریه‌ها پس گرفته شد.

ارسال نظر: