نهادهایی که به جای مجلس تصمیم می گیرند

کدخبر: 2375824

شورای عالی انقلاب فرهنگی علی رغم تاکیدات رهبری و دستور العمل مشخص شده برای آن ها، بعضا وارد قانون گذاری می شود؛ این اقدام مغایر با قانون است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در تذکر و اخطاری گفت: روندی در برخی نهادها شروع شده که به جای مجلس تصمیم گیری می کند؛ کاربرد آن نهادها سیاست گذاری در امور کلان است اما وارد تقنین در امور جزیی می شوند که نمونه آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی توضیح داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی علی رغم تاکیدات رهبری و دستور العمل مشخص شده برای آن ها، بعضا وارد قانون گذاری می شود؛ این موضوع در قصه کنکور دیده شد که شورای انقلاب فرهنگی وارد قانون گذاری شده که اقدامی مغایر با قانون است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایر قانون اساسی و ماموریت رهبری به آن هاست؛ ورود به کنکور در شأن شورای انقلاب فرهنگی نیست. این شورا نباید خود را تنزیل داده و وارد این مسائل جزیی شود.

وی ادامه داد: دستور صریح رهبری به شورای انقلاب فرهنگی این بود، در مواردی که مجلس ورود یافته شورای عالی نباید وارد شود. مجلس درباره کنکور ورود پیدا کرده و قانون کنکور در مجلس مصوب شده پس چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون صریح مجلس را وتو می کند؟ باید از حق مجلس دفاع کرد.

سلیمی از رییس مجلس خواست که به شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکر داده شود، چون الان فصل ثبت نام دانش آموزان است و آن ها مرددند که چه تصمیمی بگیرند. حتی متولیان و مدیران استانی نمی دانند چه اقدامی کنند و در حالت تردید هستند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: این موضوع هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم به صورت جداگانه با رئیس جمهور مطرح شد.

وی تاکید کرد: مرکز قانونگذاری مجلس است و قانون مصوب مجلس قابل لغو نیست، مگر اینکه در مجلس این کار صورت گیرد. این مسئله پیگیری شده ‌و موضع مجلس به صورت مکتوب به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس شده و ان شاءالله حل خواهد شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر: