رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

۳۵ درصد کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی تعطیل شدند/ کاهش ۲۸ درصدی در صدور پروانه‌های ساختمانی/ واردات سنگ قبر از چین برای مزار مسلمانان ایرانی!

کدخبر: 2053452

کاظمی گفت: عرضه بر تقاضا غالب است. مسئولین جلوی واردات کاشی، سرامیک، سیمان و شیرآلات را بگیرند این‌ها در داخل به وفور تولید می‌شود

اسماعیل کاظمی رییس اتحادیه مصالح ساختمانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با بازار مصالح ساختمانی بیان داشت: با توجه به تنگناهای اقتصادی کنونی، تسهیلات بانکی به گونه ای نیست که متقاضیان بتوانند از آن استفاده کنند و خریدهای خود را به تعامل برسانند، لذا این موضوع و عوامل دیگر دست به دست هم میدهند تا تقاضای بازار مصالح ساختمانی کاهش پیدا کند.

وی عنوان داشت: از طرفی کاهش تقاضا و سود کافی نداشتن برای بساز بفروش‌ها موجب شده تا صدور پروانه‌های ساختمانی روز به روز روند نزولی داشته باشد، به طوریکه صدور این پروانه ها در سال 93 به نسبت 92، 51 درصد و سال 94 به نسبت سال 93 چیزی حدود 28 درصد کاهش داشته است.

کاظمی در رابطه با بازار آزاد مصالح ساختمانی نیز به ««نسیم آنلاین» گفت: از آن جهت که عرضه بر تقاضا غالب است و ظرف دو سال گذشته نیز به دلیل رکود بر این غلبه افزوده شده است، بنابراین تولید داخلی به راحتی می‌تواند بازار مصرف را پوشش دهد و لذا بازار آزاد و سیاه وجود نخواهد داشت.

رییس اتحادیه ماصلح ساختمانی ادامه داد: تولید کاشی، سرامیک و شیرآلات به اندازه کافی در داخل وجود دارد اما متأسفانه باز هم شاهد واردات این مصالح هستیم، حتی سنگ قبر هم از چین وارد کشور شده است در صورتی که تولید داخل له راحتی می‌تواند نیاز کشور را تأمین کند.

وی تصریح کرد: سیمان از دیگر مصالحی است که به اندازه کافی در داخل وجود دارد بنابراین چنان چه جلوی واردات آن گرفته نشود متقاضی بدون این که متوجه باشد از نمونه خارجی آن استفاده خواهد کرد.

کاظمی بیان داشت: چنان چه مسئولین تصمیم دارند تا سطح تقاضای بازار داخل را بالا برده و به تولید ملی کمک کنند بهترین راه حل این است که جلوی واردات را بگیرند.

وی در پاسخ به این که آیا درست است که 35 درصد واحدهای صنفی شما تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند، تایید کرد که یقینا زمانی که درآمد و مخارج یک واحد صنفی باهم نخواند واحدهای تولیدی مجبور به توقف و تعطیلی هستند در غیر این صورت بدون شک یک واحد تولیدی تا زمانی که حتی دخل و خرج آن به صفر هم برسد باز تلاش می کند خود را سرپا نگه دارد.

ارسال نظر: