سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی حذف شد؟

کدخبر: 2375556

درحالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی درپی تصویب امتیاز نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی است، انتشار یک خبر فضا را اینطور تغییر داد که این امتیاز دیگر وجود ندارد

نسیم‌آنلاین؛ علیرضا مهری: چند روز پیش بود که یکی از مسئولان سازمان سنجش در مصاحبه‌ای با اشاره به رای دیوان عدالت اداری اعلام کرد که در سال جاری هیچ گونه تسهیلات و امتیازی برای فرزندان اعضای هیئت علمی وجود نخواهد داشت. اما این اظهارات چرا در این شرایط مطرح شد؟

چند هفته پیش، رسانه‌ها از اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب آئین‌نامه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی خبر دادند. همین خبر باعث طرح انتقادات بسیار در خصوص ناعادلانه بودن این سهمیه در شبکه‌های اجتماعی شد. به نظر می‌رسد اظهارات این مسئول سازمان سنجش و انتشار گسترده‌ی آن با هدف بی‌اعتبار نشان دادن انتقادات مطرح شد. موضوعی که این مقام مسئول در انتهای مصاحبه بر آن تاکید کرد.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از رسانه‌ها خواست قبل از انتشار اینگونه مطالب از صحت آن اطمینان حاصل کنند.

اما چند نکته درخصوص این موضوع:

1- موضوع سهمیه‌ی فرزندان اعضای هیات علمی در سالهای گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. کش و قوس‌های فراوان بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دیوان عدالت اداری به این مسئله دامن زده است. به زبان ساده این موضوع بارها تصویب و رد شده است و طبیعتا با نگاه به این اتفاق از شنیدن تصویب یا رد شدن آن نه باید خوشحال بود و نه ناراحت.

2- موضوع سر سهمیه بودن یا نبودن نیست. موضوعی که پیش از این بارها از سوی مدافعان امتیاز نقل و انتقال فرزندان هیات علمی مطرح شد، در این مصاحبه نیز بر آن تاکید شده است. بی‌عدالتی و تبعیضی که به واسطه‌ی این امتیاز ایجاد می شود قابل انکار نیست. حالا میخواهید آن را سهمیه بنامید یا امتیاز نقل و انتقال. 

3- هنوز خبری از تصمیم‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص این امتیاز منتشر نشده است. اما بررسی پیش نویسی این آئین نامه نشان می‌دهد که شورا برای حل مشکل فرزندان اعضای هیات علمی دست به آئین نامه نویسی زده است. به زبان ساده، مصوبه قبلی شورا برای اجرایی شدن نیاز به آئین نامه‌ی وزارت علوم و وزارت بهداشت داشت که توسط دیوان عدالت اداری ابطال می‌شد. شورا برای حل این مسئله قرار است آئین نامه را خود تصویب کند تا دیوان نتواند آن را ابطال کند.

4- از نظر عرف حقوقی اجرا شده تا به امروز، دیوان عدالت اداری اجازه‌ی ابطال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد. به صورت عرفی دیوان نمی‌تواند در این موضوع ورود کند. چند ماه پیش بود که نمایندگان قصد داشتند این عرف را تبدیل به قانون کنند که به خاطر فشار ایجاد شده، این موضوع منتفی شد. 

5- رای دیوان عدالت اداری مربوط به انتهای سال گذشته است و انتشار اخبار آن بعد از چند ماه صرفا با هدف کند کردن تیغ انتقادات بوده است. رای ابطال دیوان عدالت اداری اگر اعتبار داشت، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد پذیرش قرار می گرفت. نباید دلخوش به این رای بود. چون بارها صادر شده و وزارتخانه‌های بهداشت و علوم دست از آئین نامه نویسی برنداشته‌اند. 

براساس قانون و تصریح رهبرانقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید در حوزه قانون‌گذاری ورود کند. اما این نمونه و نمونه‌های دیگری وجود دارد که مصداق دخالت شورا در امورات مجلس و نهادهای دیگر است. دخالتی که باعث ایجاد اختلال در تصمیم‌گیری‌ها و اعمال تبعیض و بی‌عدالتی شده است. هرچند ابطال مصوبه این شورا در جلسه 735 این مسئله را برای همیشه حل خواهد کرد اما راه‌حل اساسی این مسئله در تعیین حدود اختیارات شورای عالی و اجازه به دیوان عدالت اداری برای بررسی همه مصوبات قانونی در کشور است. 

ارسال نظر:
  • محمد

    خدا لعنت کنه اونایی که تا به جایی میرسن اول واسه خودشون رانت ایجاد میکنن.شورای عالی انقلاب فرهنگی همشون هیات علمی هستن و واسه بچه های خودشون رانت مصوب میکنن