گزارش جدید مجلس درباره حجاب/بخشی از گزارش قرائت نشد!

کدخبر: 2376391
خبرنگار:

کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه به ارائه گزارشی در موضوع حجاب و عفاف پرداخت. درعین حال یک عضو این کمیسیون گفت که بخشی از گزارش قرائت نشده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه‌ی علنی مجلس، گزارش کمیسیون متبوع خود درمورد مصوبات و وظایف دستگاه‌ها درمورد عفاف و حجاب را قرائت کرد. در این گزارش از «ضعف قوانین اجرایی و به‌روز نبودن آن در کنار بی‌قانونی در فضای مجازی کشور» انتقاد شده است. همچنین در آن به وظایف نظارتی کمیسیون فرهنگی نیز به این شکل اشاره شده است:

«کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۴۰۰/‌۰۹/۲۴‬ و ۱۴۰۱/۱۲/۷ طی مکاتبه‌ای از ۳۱ دستگاه به‌طور مستقیم و از طریق نامه به وزارت کشور دعوت به‌عمل آورد، تا ضمن ارائه گزارش عملکرد خود، چالش‌ها، خلاء ها و موانع عدم اجرایی شدن مصوبه مذکور را به این کمیسیون ارائه دهند، اما صرفاً ۱۲ دستگاه اجرایی در سال ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ گزارش‌های خود را ارسال کردند و ۱۹ دستگاه که از ارائه گزارش عملکرد، اجتناب کردند که نشان از عدم اهتمام و انجام وظایف مصرح قانونی است»

در گزارش مذکور پیشنهاد شده است که ظرف سه هفته لایحه‌ای دو فوریتی توسط قوه قضائیه جهت اثربخش‌تر نمودن قانون درمورد حجاب به مجلس ارائه شود. همچنین وزارت کشور، دولت و قوه‌ی قضاییه مکلف دانسته شده‌اند که به صورت نوبه‌ای حداکثر شش ماهه گزارش اقدامات دستگاه‌های ۳۱ گانه و ترک فعل آنها را در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

سانسور بخشی از گزارش!

در جریان بررسی این گزارش بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت «گزارش کمیسیون فرهنگی با همکاری وزارت کشور، ستاد عفاف و حجاب و همکاری دیگر نهادها تهیه و متن آن قرائت شد. در این گزارش ۷ ماده پیشنهادی درخصوص برخورد غیرمستقیم و هوشمند آمده به شکلی که هیچگونه برخورد فیزیکی در اعمال قانون صورت نگیرد و در عین حال حجاب ملت حفظ شود و قانون‌گریزان نیز متنبه شوند اما نمی‌دانم چرا قرائت نشد.» نوباوه در ادامه با تاکید بر اینکه تنها مجلس شورای اسلامی حق قانونگذاری دارد ادامه داد: «تمامی سران قوا با مواد پیشنهادی در این گزارش موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص بحث شده است.» 

احمدحسین فلاحی، نماینده همدان نیز با تایید حذف بخشی از این گزارش که شامل اقدامات پیشنهادی بود گفت: «این طرح می‌توانست به رای نمایندگان گذاشته شود تا قانون در این زمینه مصوب شود اما در گزارش امروز فقط این مساله آمده بود که دستگاه‌ها کوتاهی کردند؛ امروز جامعه متدین ما این سوال را مطرح می‌کند که چه زمانی قرار است اقدام عملیاتی انجام گیرد؟»

اقدامات احتمالی که قرائت نشد

طبق آنچه نوباوه گفته است براساس اقدامات پیشنهادی که در گزارش کمیسیون قرائت نشدند، افرادی که کشف حجاب یا بدن‌نمایی می‌کنند از طریق دوربین و سایر ابزار فنی شناسایی می‌شوند. بر این اساس افرادی که در فضای مجازی، معابر و اماکن عمومی، وسایل نقلیه اعم از هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، مالکان، متصدیان یا مشتریانی که در اماکن صنفی یا مراکز خرید و مال‌های تجاری اقدام به «کشف حجاب» یا «برهنگی» کنند اعمال قانون خواهند شد.

علاوه بر این علی یزدی‌خواه نماینده مجلس نیز در این باره گفت:«طبق نظرسنجی‌ها ۸۰ درصد مردم معتقد به حجاب هستند». این نماینده مجلس همچنین گفت که «در این طرح بحث "شل‌حجابی" مطرح نیست و تنها موضوعات "کشف حجاب" و "برهنگی" را مدنظر دارد». 

در این جلسه چند نماینده دیگر نیز به بیان نظرات خود درمورد حجاب پرداختند و بر «کوتاه نیامدن از حجاب» و همچنین «خط قرمز بودن آن» تاکید کردند.

ارسال نظر: